ԳԷՈՐԳ ԱՂԱԲԱԲԵԱՆ
Եւրասիական Տնտեսական Յանձնաժողովի խորհրդի նիստում նախօրէին Ղազախստանի
նախագահ Նուրսուլթան Նազարբաեւի արած յայտարարութիւնն այն մասին, թէ
Հայաստանը կարող է Եւրասիական Տնտեսական Միութեանը միանալ միայն ՄԱԿի
կողմից ճանաչուած սահմաններով, ինքնին որեւէ տարօրինակ կամ սենսացիոն բան
չի պարունակում:
Տարօրինակը, իսկ աւելի ճիշդ վիրաւորականը ոչ թէ այն է, որ Հայաստանին
ընդհանրապէս ինչ որ բաներ են յիշեցնում, այլ այն, որ դա անում է մի երկրի
նախագահ, որի հետ Հայաստանն ընդգրկուած է միջազգային անվտանգութեան նոյն
համակարգում՝ տուեալ դէպքում ՀԱՊԿում: Սա պէտք է ենթադրեր ոչ միայն
տարրական յարգանք գործընկեր պետութեան նկատմամբ, այլեւ միմեանց շահերի
յստակ գիտակցում, յարգում եւ պաշտպանում, անկախ նրանից՝ այդ երկրները
յարաբերւում են ՀԱՊԿի շրջանակում թէ որեւէ այլ ձեւաչափում: Նազարբաեւը պարզ
հասկացնել տուեց, որ չի յարգում ո՛չ Հայաստանին, ո՛չ էլ նրա նախագահին:
Առաջին հերթին Նազարբաեւը Սերժ Սարգսեանին Հայաստանի եւ ԼՂի միջեւ սահմանի
մասին յիշեցրեց փաստացի որպէս ԵՏՄի համահիմնադիր անդամ, որը կարող է ինչ
որ պայմաններ առաջադրել կազմակերպութեանը միանալու յայտ ներկայացնող, իսկ
մեր դէպքում՝ եւրասիական ինտեգրման պրոյեկտների ետեւից քարշ եկող
նորեկներին: Ըստ այդմ՝ նա Սերժ Սարգսեանին հասկացրեց, որ ԵՏՄի շրջանակում
Հայաստանին վերաբերւում է ոչ թէ որպէս հաւասարը հաւասարի, այլ իբրեւ հէնց
իրենց եռեակի ետեւից քարշ եկող ինչ-որ սուբյեկտի:
Երկրորդ՝ Նազարբաեւը շատ պարզ հասկացրեց, որ իր համար Հայաստանի՝ որպէս
ՀԱՊԿի անդամ երկրի շահ գոյութիւն չունի: Եւ, առհասարակ, գոյութիւն չունի
ՀԱՊԿ ընդհանուր շահ հասկացութիւն: ՀԱՊԿում բոլոր անդամ երկրները վաղուց
բացառապէս իրենց մասնաւոր շահերին են հետամուտ: Միւս գործընկեր երկրները
նրանց պէտք են այնքանով, որքանով կարող են նպաստել մասնաւոր այդ շահերի
պաշտպանութեանը: Այնտեղ ո՛չ ընդհանուր արժէքներ կան, ո՛չ աշխարհայեացքային
ընդհանուր ընկալումներ ու ոչ էլ աւանդոյթներ:
Ղազախստանը Հայաստանի հետ քաղաքական եւ աշխարհաքաղաքական որեւէ կէտում
որեւէ ընդհանուր բան չունի եւ պարբերաբար հաստատում է, որ Հայաստանն իր
համար ոչ թէ իրական կամ պոտենցիալ գործընկեր է, այլ բորբոքուած կոյրաղիք:
Հէնց այսպիսի ընկալումն է թոյլ տալիս Նազարբաեւին ԵՏՄին Հայաստանի միանալու
հետ կապուած իր վերապահումները հիմնաւորել, ոչ աւելի, ոչ պակաս, Ադրբեջանի
նախագահի ինչ-որ նամակով: Մի երկրի, որը ոչ միայն ՀԱՊԿի անդամ չէ, այլեւ
գոնէ այս պահին ընդհանրապէս ցանկութիւն չունի մտածելու եւրասիական
ինտեգրացիոն նախագծերին միանալու հնարաւորութեան մասին (այդ մասին
պաշտօնապէս էլ հաստատուեց այսօր) եւ գտնւում է քաղաքական եւ արժէքային
բոլորովին այլ հարթակում:
Նազարբաեւը բացէ ի բաց յայտարարում է, որ Հայաստանի եւրասիաինտեգրացիոն
ձգտումների ու պրոցեսների շրջանակում ինքը խաղալու է Ադրբեջանի եւ Ալիեւի
խաղը եւ պաշտպանելու է մի երկրի շահը, որը պատերազմի մէջ է գտնւում ՀԱՊԿ
շրջանակում իր «ստրատեգիական գործընկերը» հանդիսացող երկրի հետ:
Բայց սա զուտ էթիկական, բարոյական նշանակութեան ապտակ չէ Երեւանին, այլեւ
կոնկրետ հարուած թիկունքից: Սկսած նախորդ տարուայ Սեպտեմբերի 3ից, երբ
նախագահ Սերժ Սարգսեանը յայտարարեց Մաքսային Միութեանը միանալու ուղեգիծն
ընտրելու մասին, Նազարբաեւը որդեգրել է ակնյայտ հակահայկական
քաղաքականութիւն եւ ցանկացած եղանակով արգելակում է Հայաստանի միացումը՝
սկզբից Մաքսային Միութեանը, հիմա էլ՝ Եւրասիական Տնտեսական Միութեանը: Եւ
քանի որ Ռուսաստանը ոչ մի կերպ չի կարողանում Հայաստանի համար յաղթահարել
ղազախաբելառուսական այս պատնէշը, Հայաստանը դառնում է
ռուս-ղազախա-բելառուսական եռեակի շարունակական մանեւրների գերին՝ մի կողմից
հնարաւորութիւն չունենալով լիարժէք ինտեգրուելու այդ
նախագծերում, միւս կողմից՝ Ռուսաստանի կողմից զրկուած լինելով յետ
շրջուելու եւ նոյնիսկ բացարձակապէս չէզոք դիրք գրաւելու իրաւունքից:
Այսպիսով՝ Ղազախստանը Հայաստանին ենթարկում է քաղաքական եւ դիւանագիտական
բլոկադայի՝ յաջողութեամբ զարգացնելով Ադրբեջանի շրջափակման
քաղաքականութիւնը: Ի հարկէ, սա ինչ-որ իմաստով կարող է օգտակար լինել
Երեւանի համար, քանի որ, կամայ թէ ակամայ, վիժեցնում է Հայաստանի
եւրասիական ստիպողական ինտեգրացիան եւ ապագայի համար դրանից հրաժարուելու
քաղաքական կապիտալ ապահովում: Բայց խնդիրը ոչ թէ տեղի ունեցողի, այսպէս
կոչուած, երկրորդական էֆեկտի մէջ է, այլ այն մեթոդների, որոնք կիրառւում
են: Արժանապատուութիւն եւ ինքնայարգանք ունեցող որեւէ երկիր Ղազախստանի
այսպիսի պահուածքն անպատասխան թողնել չի կարող:
Սերժ Սարգսեանը գուցէ չէր կարող հէնց տեղում պատասխանել իրեն փաստացի
«նամակային» նուաստացման ենթարկելու Նազարբաեւի քայլին: Դա կը լինէր
պատասխան կոնկրետ այդ դրուագին: Բայց գործ ունենք ԵՏՄ անդամ երկրների
պետական քաղաքականութեան հետ, հետեւաբար՝ դրա պատասխանը եւս պէտք է լինի
պետական մակարդակով: Նախորդ ամիս Մոսկուայում կայացած՝ ՀԱՊԿ երկրների
ղեկավարների գագաթաժողովում նախագահ Սերժ Սարգսեանը կոշտ ելոյթ ունեցաւ
կազմակերպութեան անդամ երկրների շահերը միջազգային յարաբերութիւններում
պաշտպանելու անհրաժեշտութեան մասին: «Ես կարծում եմ, որ մենք պէտք է
խստօրէն պայմանաւորուենք մեր արտաքին քաղաքականութեանը վերաբերող
գործողութիւնների համակարգման հետ կապուած, քանի որ փոքր ինչ տարօրինակ է
ստացւում…», յայտարարել էր նախագահը: Սա նրա կողմից նմանատիպ արդէն երրորդ,
թէ չորրորդ յայտարարութիւնն էր, որը, ինչպէս նախորդ բոլոր դէպքերում,
փաստօրէն, կրկին տեղ չի հասել:
Հայաստանին պարզապէս բանի տեղ չեն դնում, լուրջ չեն վերաբերւում,
որովհետեւ Հայաստանն ինքն իր հեղինակութեանը, միջազգային վարկին լուրջ չի
մօտենում, որովհետեւ այդ յայտարարութիւնների յետեւում որեւէ գործողութիւն,
քայլ, նախաձեռնութիւն պարզապէս չկայ: Արդէն տարիներ շարունակ Երեւանն
իրականացնում է, բառի բուն իմաստով, անողնաշար ու անսկզբունքային արտաքին
քաղաքականութիւն, որի ողջ իմաստը միմիայն միջազգային հանրութեան, ուժային
կենտրոնների տրամադրութիւններին համահունչ գործելն է: Եթէ Երեւանը նաեւ այս
թուքը կուլ տուեց, ուրեմն՝ գործ ունենք ոչ թէ պետութեան, այլ փափկամորթ
ինչ որ երեւոյթի հետ:
«Ասպարէզ», Մայիս 30, 2014
No comments:
Post a Comment