2.3.18

Գէորգ Զ.-էն Ճելալ Պայարին՝ «Բողոքելով բողոքում ենք…»

ՍԵՒԱՆ ՏԷՅԻՐՄԵՆՃԵԱՆ

Գերագոյն հոգեւոր խորհուրդը անցեալ շաբաթ գումարած իր հերթական նիստի աւարտին հրապարակեց յայտարարութիւն մը, որուն մանրամասնութիւննե­րը կա­րելի է ըն­թերցել առ­ցանց կամ տպա­գիր մամ­լոյ մի­ջոց­նե­րէն։ Հոն կար հե­տեւեալ ար­տա­յայ­տութիւ­նը. «Մեր ակնկա­լու­թիւնն է Թուրքիայի իշ­­խա­­­նու­­թիւննե­­րից, որ ըն­­դա­­­ռաջեն Հա­­յոց Պատ­­րիար­­քի ընտրու­­թիւննե­­րի կազ­­մա­­­կերպման հայ հա­­մայնքի ար­­դար պա­­հան­­ջին»։
Ար­­դեօք Մայր Աթո­­ռը իր այս ակնկա­­լու­­թիւնը պաշ­­տօ­­­նապէս փո­­խան­­ցա՞ծ է Թուրքիոյ իշ­­խա­­­նու­­թիւննե­­րուն, թէ ան ըն­­թա­­­ցիկ յայ­­տա­­­րարու­­թեան մը տո­­ղերուն մէջ ան­­տե­­­սու­­մի դա­­տապար­­տուած պարզ մաղ­­թանք մըն է. չե՛նք գի­­տեր, քա­­նի որ այդ ուղղու­­թեամբ որե­­ւէ այլ տե­­ղեկու­­թիւն տրուած չէ հան­­րութեան։
Պոլ­­սոյ հա­­յոց պատ­­րիար­­քութեան հիմ­­նադրու­­մի շրջան­­նե­­­րէն սկսեալ մին­­չեւ Ի դա­­րու կէ­­սերը Ս. Էջ­­միած­­նի հայ­­րա­­­պետա­­կան աթո­­ռը յա­­րաբե­­րու­­թիւն մշա­­կած է կամ, ըսենք, ջա­­նացած է կապ հաս­­տա­­­տել օս­­մա­­­նական եւ ապա թրքա­­կան իշ­­խա­­­նու­­թիւննե­­րուն հետ։ Տա­­րաբ­­նոյթ հար­­ցեր կազ­­մած են օրա­­կար­­գը այդ յա­­րաբե­­րու­­թիւննե­­րուն, որոնցմէ հեր­­թա­կանը եղած է 1950-ին։
Թրքա­­հայու­­թեան տա­­րեգ­­րութեանց մէջ որ­­պէս արսլա­­նեանա­­կան պայ­­քա­­­րի շրջան յի­­շատա­­կուող իրա­­դար­­ձութիւննե­­րը, որոնց ժա­­մանակ պատ­­րիար­­քա­­­կան աթո­­ռը առանց գա­­հակա­­լի մնա­­ցած ու եղած էր տե­­ղապա­­հական եր­­կար շրջան մը (բայց ո՛չ եր­­կար այնքան, ինչքան որ հի­­մա է), հետզհե­­տէ կը հան­­գուցա­­լու­­ծուէին 1950-ի վեր­­ջին ամիս­­նե­­­րուն։
Հոկ­­տեմբեր 1950-ին Պոլ­­սոյ կու­­սա­­­կալ Ֆահ­­րետտին Քե­­րիմ Կէօքայ Ան­­գա­­­րայէ վե­­րադար­­ձին կը հա­­ղոր­­դէ, որ Պոլ­­սոյ հա­­յոց պատ­­րիար­­քի ընտրու­­թեան վե­­րաբե­­րեալ իրենց պատ­­րաստած կա­­նոնագ­­րութիւ­­նը վա­­ւերա­­ցուած է կեդ­­րո­­­նական իշ­­խա­­­նու­­թեան կող­­մէ։ «Ընտրու­­թիւնը այս կա­­նոնագ­­րին հա­­մաձայն տե­­ղի պի­­տի ու­­նե­­­նայ», կը յայ­­տա­­­րարէ ան։
Հան­­րա­­­պետու­­թեան նա­­խագահ Ճե­­լալ Պա­­յարի կող­­մէ ստո­­րագ­­րուած կա­­ռավա­­րու­­թեան որո­­շումն ու կու­­սա­­­կալու­­թեան հրա­­հան­­գը մինչ այդ կի­­րար­­կուող Հայց. եկե­­ղեց­­ւոյ աւան­­դա­­­կան կա­­նոն­­նե­­­րուն ու Ազ­­գա­­­յին սահ­­մա­­­նադ­­րութեան տրա­­մադ­­րութեան հա­­կասող կէ­­տեր կը պա­­րու­­նա­­­կէր։ Ամե­­նավի­­ճելի պա­­րագան ան­­շուշտ կը վե­­րաբե­­րէր պատ­­րիար­­քի ընտրու­­թեան։ Ըստ նոր հրա­­հան­­գին, իւ­­րա­­­քան­­չիւր թա­­ղէ ընտրուած հո­­գեւո­­րական ու աշ­­խարհա­­կան պատ­­գա­­­մաւոր­­ներ պատ­­րիար­­քութեան յար­­մար հինգ հո­­գի պի­­տի որո­­շէին եւ ապա պի­­տի ընտրէին նաեւ տասնչորս հո­­գիէ բաղ­­կա­­­ցեալ կրօ­­նական ժո­­ղով մը։ Վեր­­ջինս ալ հնգա­­նուն ցու­­ցա­­­կէն պի­­տի առանձնաց­­նէր եր­­կուքը եւ զա­­նոնք պի­­տի հա­­ղոր­­դէր կու­­սա­­­կալու­­թեան, որ­­պէս պատ­­րիար­­քութեան ընտրե­­լի։ Կու­­սա­­­կալու­­թիւնն ալ անոնցմէ մէ­­կը պատ­­րիարք պի­­տի հռչա­­կէր։
«Մի­­թէ այս ձե­­ւին կա­­րելի՞ է «ընտրու­­թիւն» անու­­նը տալ։ Եկե­­ղեցի­­ները հիմ ու­­նե­­­նալով ընտրուած պա­­տուի­­րակ­­ներ եւ եկե­­ղեցիի թի­­ւին հա­­մապա­­տաս­­խան քա­­հանա­­ներ, անուն իսկ չու­­նե­­­ցող ժո­­ղով կամ հա­­ւաքոյթ մը կ՚ու­­նե­­­նան եւ «հինգ թեկ­­նա­­­ծու­­ներ» կ՚ընտրեն։ Ի վեր­­ջոյ այս հա­­ւաքոյ­­թէն ընտրուած 14 հո­­գինոց կրօ­­նական մար­­մի­­­նը, ընտրու­­թեամբ կամ աւե­­լի ճիշ­­դը զտու­­մով 5 թեկ­­նա­­­ծու­­նե­­­րէն 2-ը կ՚ընտրէ, որոնք, աւե­­լորդ է ըսել, դար­­ձեալ թեկ­­նա­­­ծու կը մնան եւ այս վեր­­ջիննե­­րուն անուննե­­րը կը տե­­ղեկագ­­րուի կու­­սա­­­կալու­­թեան որ յար­­մար տե­­սածը պատ­­րիարք կը նշա­­նակէ»։
«Այս ձե­­ւով ո՞վ ընտրած կ՚ըլ­­լայ պատ­­րիար­­քը։ Հայ հա­­մայնքին պա­­տուի­­րակ­­նե­­­րէն ու կրօ­­նական­­նե­­­րէն կազ­­մուած ժո­­ղո՞վը թէ ոչ կու­­սա­­­կալու­­թիւնը», հարց կու տայ պոլ­­սա­­­հայ մա­­մու­­լի այդ շրջա­­նի թեր­­թե­­­րէն «Փա­­րոս»։
Այս ձե­­ւով հայ հա­­սարա­­կու­­թիւնը փաս­­տօ­­­րէն կը զրկուէր պատ­­րիարք ընտրե­­լու իրա­­ւունքէն։ Կու­­սա­­­կալու­­թեան այս հրա­­հան­­գը կը հա­­կասէր նաեւ երկրի աշ­­խարհա­­վար վար­­չա­­­ձեւին հետ, որ եր­­բեք մի­­ջամուխ պէտք չէ ըլ­­լար կրօ­­նական հար­­ցե­­­րու։
Հոկ­­տեմբեր 1950-ին հրա­­պարա­­կուած կու­­սա­­­կալու­­թեան այս հրա­­հան­­գը ընդդի­­մու­­թեան կ՚ար­­ժա­­­նանայ ո՛չ միայն հայ­­կա­­­կան, այլ նաեւ թրքա­­կան մա­­մու­­լին կող­­մէ։ Այդ օրե­­րուն Միացեալ Նա­­հանգնե­­րու ու Սո­­վետա­­կան Միու­­թեան մի­­ջեւ ծայր առած Պաղ պա­­տերազ­­մի մթնո­­լոր­­տին բեր­­մամբ ար­­դէն քա­­նիցս Պոլ­­սոյ պատ­­րիար­­քութեան վե­­րաբե­­րեալ մի­­ջոցա­­ռումնե­­րու ձեռ­­նարկած ու նա­­խապէս ալ այս նիւ­­թով յայ­­տա­­­րարու­­թիւններ կա­­տարած Գէորգ Զ. կա­­թողի­­կոսը 6 Նո­­յեմ­­բեր թուակիր բո­­ղոքի հե­­տեւեալ հե­­ռագի­­րը կ՚ու­­ղարկէ հան­­րա­­­պետու­­թեան նա­­խագահ Ճե­­լալ Պա­­յարին.

«ԹԻՒՐՔԻՈՅ ՀԱՆ­­ՐԱ­­­ՊԵՏՈՒ­­ԹԵԱՆ ՊՐԵ­­ԶԻԴԵՆ­­ՏԻՆ
Պա­­րո՛ն Պրե­­զիդենտ,
Ստամ­­բուլի կու­­սա­­­կալի ար­­ձա­­­կած նոր հրա­­հան­­գը Պոլ­­սի Հայ Պատ­­րիար­­քա­­­րանի ընտրու­­թեան վե­­րաբե­­րեալ, հա­­կասում է Հայ Եկե­­ղեցու կա­­նոն­­նե­­­րին եւ պատ­­մա­­­կանօ­­րէն սրբա­­գոր­­ծուած իրա­­ւունքնե­­րին, ինչպէս եւ Թիւրքիոյ Պե­­տու­­թեան կող­­մից հաս­­տա­­­տուած պատ­­մա­­­կան բնոյթ ստա­­ցած 1862 թուակա­­նի Ազ­­գա­­­յին Սահ­­մա­­­նադ­­րութեան. միաժա­­մանակ նշա­­նակում է մի­­ջամ­­տել Հայ Եկե­­ղեցու ներ­­քին գոր­­ծե­­­րին, որ թոյ­­լատրե­­լի չէ։ Ուստի եւ որ­­պէս Պետ Հա­­յաս­­տա­­­նեայց Առա­­քելա­­կան միաս­­նա­­­կան Եկե­­ղեցու՝ բո­­ղոքե­­լով բո­­ղոքում ենք եւ վստա­­հու­­թիւն ենք տա­­ծում, որ Դուք կը բա­­րեհա­­ճիք չե­­ղեալ յայ­­տա­­­րարել Ստամ­­բուլի կու­­սա­­­կալի ընտրա­­կան նոր հրա­­հան­­գը եւ կը կար­­գադրէք ղե­­կավա­­րուել Հայ Եկե­­ղեցու Ազ­­գա­­­յին Սահ­­մա­­­նադ­­րութեամբ, որով ղե­­կավա­­րուել են 1927 թուին Նա­­րոյեան Պատ­­րիար­­քի ընտրու­­թեան ժա­­մանակ եւ որով ղե­­կավա­­րուե­­լու տնօ­­րէնու­­թիւն է արուած Կա­­ռավա­­րու­­թեան կող­­մից Պատ­­րիար­­քա­­­կան Տե­­ղապահ Ամե­­նապա­­տիւ Արսլա­­նեան Ար­­քե­­­պիս­­կո­­­պոսին՝ առա­­ջիկայ պատ­­րիար­­քա­­­կան ընտրու­­թեան նկատ­­մամբ։ Այ­­լա­­­պէս ստի­­պուած պի­­տի լի­­նենք պատ­­րիար­­քա­­­կան ընտրու­­թիւնը ան­­վա­­­ւեր ճա­­նաչել եւ ընտրեալին չհաս­­տա­­­տել։
ԳԷՈՐԳ Զ.
Ծայ­­րա­­­գոյն Պատ­­րիարք եւ Կա­­թողի­­կոս Ամե­­նայն Հա­­յոց»։

Կա­­թողի­­կոսը հան­­րա­­­պետու­­թեան նա­­խագա­­հին յղած բո­­ղոքի հե­­ռագի­­րի մէկ պատ­­ճէ­­­նը կ՚ու­­ղարկէ նաեւ տե­­ղապահ Գէորգ արք. Արսլա­­նեանին եւ միեւ­­նոյն ժա­­մանակ կը պա­­տուի­­րէ, որ­­պէսզի պատ­­րիար­­քա­­­կան ընտրու­­թիւնը կա­­տարուի ըստ կա­­թողի­­կոսա­­կան կոն­­դա­­­կի (հա­­ւանա­­բար նկա­­տի ու­­նի 25 Մա­­յիս 1950 թուակի­­րը) եւ Ազ­­գա­­­յին սահ­­մա­­­նադ­­րութեան։
Կա­­թողի­­կոսին այս հե­­ռագի­­րը չենք գի­­տեր թէ ինչ ազ­­դե­­­ցու­­թիւն ու­­նե­­­ցած է պատ­­կան իշ­­խա­­­նու­­թիւննե­­րուն վրայ, սա­­կայն քա­­նի մը օր ետք՝ 10 նո­­յեմ­­բե­­­րին պատ­­րիար­­քա­­­րանի կող­­մէ հրա­­պարա­­կուած «Ընդհա­­նուր ժո­­ղովի կազ­­մութեան եւ պատ­­րիար­­քա­­­կան ընտրու­­թեան հրա­­հանգ» զե­­կոյ­­ցը կը հաս­­տա­­­տէր, թէ պատ­­րիար­­քա­­­կան ընտրու­­թիւնը պի­­տի կա­­յանայ կա­­ռավա­­րու­­թեան որոշ­­մա­­­գիրին, «Հանր. Վսեմ. Նա­­խագա­­հին, Պե­­տական Աւա­­գանիին եւ Իս­­թանպու­­լի Կու­­սա­­­կալու­­թեան մօտ կա­­տարուած պաշ­­տօ­­­նական դի­­մումնե­­րու ար­­դիւնքին եւ 1862-ի Սահ­­մա­­­նադ­­րութեան կա­­նոնաց եւ օրի­­նաց», եւ ո՛չ թէ կու­­սա­­­կալ Ֆահ­­րետտին Քե­­րիմ Կէօքա­­յի հան­­րա­­­յին խռո­­վու­­թեան պատ­­ճառ դար­­ձած հրա­­հան­­գին հա­­մաձայն։
Շուրջ 60 տա­­րի առաջ կա­­թողի­­կոս մը հան­­րա­­­պետու­­թեան նա­­խագա­­հին հե­­ռագիր ու­­ղարկե­­լու, կոն­­դակ հրա­­պարա­­կելու աս­­տի­­­ճան հե­­տամուտ էր թրքա­­հայու­­թեան ան­­ցուդար­­ձին։ Իսկ այ­­սօ՞ր… Ակա­­մայ կը ծա­­գի հար­­ցումը… Հայ­­րա­­­պետա­­կան աթո­­ռը ինքզինք ո՞ւր կը տես­­նէ այս ամ­­բողջ ան­­ցուդար­­ձին մէջ։

«Ակօս», 28 Փետրուար 2018
 

No comments:

Post a Comment