ԺԻՐԱՅՐ ՉՈԼԱՔԵԱՆ
«Նոր Յառաջ» - Դեկտեմբեր 2ին իբրեւ Ֆրանսայի թեմի առաջնորդ ձեր պաշտօնը ստանձնելու՝ գահակալութեան արարողութիւնն էր։ Կարելի՞ է, որ ներկայացնէիք ձեր առաջին տպաւորութիւնները։
Վահան Եպիսկ. Յովհաննէսեան - Շատ ուրախ եմ որ յաւարտ Հրաշափառի արարողութեան առիթ ունեցայ քիչ մը մօտէն շփուելու, խօսելու եւ ծանօթանալու եկեղեցւոյ մէջ ներկայ Ֆրանսահայ Առաքելական եկեղեցւոյ շուրջ 200 անդամներու հետ։ Զիս կ՚ուրախացնէ այն երեւոյթը որ Ֆրանսայի պէս երկրի մը մէջ ժողովուրդը հետաքրքրուած է եկեղեցական կեանքով եւ ասիկա պատճառ եղաւ որ անմիջապէս ինքզինքս զգամ ընտանիքիս մէջ։ Ժողովրդային ընդունելութիւնը ջերմ էր։
«ՆՅ» - Պատգամաւորական ժողովը նոր Թեմական Խորհուրդ մը ընտրեց դեկտեմբեր 6ին։ Ինչպիսի՞ ակնկալութիւններ ունիք Թեմական Խորհուրդէն եւ Պատգամաւորական Ժողովէն։
Վ.Ե.Յ. - Անկեղծօրէն ըսեմ, թէ տակաւին անձամբ մօտէն ծանօթ չեմ բոլոր նոր անդամներուն, սակայն թէ՛ Պատգամաւորական Ժողովը եւ թէ Թեմական Խորհուրդը շատ յստակ առաքելութիւն ունին, այն է՝ եկեղեցւոյ ծառայութիւնը մատչելի դարձնել ժողովուրդին։ Պէտք է մէկդի դրուին անձնական խնդիրները, իսկ անձնական անհամաձայնութիւնները պէտք չէ պառակտումի պատճառ դառնան, նկատի ունենալով որ եկեղեցին իբրեւ կարեւոր հաստատութիւն կը պատկանի ողջ հայ ժողովուրդին։ Իմ անցեալի փորձառութենէն մեկնելով մտավախութիւն ունիմ որ որոշ թեմական կամ ծխական անդամներ խափանեն «գործը» եւ փոխանակ հարցերու լուծման մէջ դերակատար ըլլալու իրենք ստեղծուած հարցերուն դրդապատճառը հանդիսանան։ Առ այդ ես մեր անդամներէն կ՚ընկալեմ ըմբռնելու մեր մարմիններուն վերապահուած կարեւոր դերակատարութիւնը եւ ըստ այնմ լծուելու աշխատանքի։
«ՆՅ» - Հոս թեմական կամ ծխական խորհուրդներու պատասխանատւութեան հարցը կ՚արծարծէք։ Որո՞նք են ձեր պատկերացումները այդ առնչութեամբ։
Վ.Ե.Յ. - Եկէք արագ եւ ամփոփ ձեւով վերաքաղ կատարենք գիտնալու համար թէ որո՞նք են թեմական համակարգին կենսունակ մասնիկները։ Օրինակ՝ որեւէ գիւղի մը կամ թաղի մը մէջ ժողովուրդը կու գայ եւ կ՚ուզէ Հայաստանեայց Առաքելական եւ աւանդական այս եկեղեցւոյ մաս կազմել։ Այդ ժողովուրդը կը դիմէ Առաջնորդին եւ քանի որ աշխարհագրական այդ բաժնին մէջ եկեղեցին ունի մէ՛կ վերատեսուչ, հետեւաբար վերջինս քննարկելէ ետք այդ շրջանի ծուխ ըլլալու կարողութիւնները, անոր կը շնորհէ այդ իրաւունքը։ Այդ ծուխը կազմուելէ ետք ծայր կ՚առնէ գործակցութիւն մը՝ եկեղեցւոյ իշխանութեան եւ ժողովուրդին միջեւ։ Այս պարագան յստակօրէն արձանագրուած է մեր կանոնագրութեան մէջ։ Այլ խօսքով ժողովուրդը իր ըսելիքը ունի, իսկ եկեղեցին ալ իր դաստիարակչական կանոններն ու աւանդութիւնները։ Այս «երկուքը» իրարու կը միանան ծուխի մը մէջ եւ կը դառնան Հայաստանեայց Եկեղեցւոյ ամենէն փոքր բջիջը։ Ժողովուրդը կ՚ընտրէ իր ներկայացուցիչները՝ իմա՛ ծխական խորհուրդի անդամները, իսկ վերատեսուչ Եպիսկոպոսը կը նշանակէ իր ներկայացուցիչը՝ յանձին քահանայի։ Ժողովուրդը կ՚ընտրէ նաեւ ծուխի պատգամաւորները Թեմական Խորհուրդին համար։ Մեր եկեղեցւոյ յատկութիւններէն մէկն ալ այն է որ նոյնիսկ Առաջնորդը բացատրութիւններ կու տայ ժողովուրդին՝ թեմական պատգամաւորներուն ճամբով։ Հոս կարեւորը այն է որ վերջիններս պէտք է տեղեակ եւ գիտակից ըլլան իրենց ծուխի առաքելութեան, դժուարութիւններուն եւ ընդհանրապէս մարտահրաւէրներուն։
Միւս կողմէ, Թեմական Խորհուրդը, որ կազմուած է շրջաններու ներկայացուցիչներէ, պարտականութիւն ունի զինք ընտրող մարմիններու մտահոգութիւնները ներկայացնելու Առաջնորդին՝ առ ի գործադրութիւն։ Իսկ Թեմական Խորհուրդին ժողովը կը համակարգէ Հայց. Եկեղեցւոյ յարաբերութիւնները տուեալ երկրի պետութեան եւ այլ յարանուանութիւններուն (ասորի, ղպտի, կաթողիկէ, յոյն) հետ։
Կ՚ենթադրեմ թէ մեր ժողովուրդին համար յստակ պէտք է ըլլայ Հայց. Եկեղեցւոյ առաքելութեան հարցը։ Ոմանց համար եկեղեցւոյ առաքելութիւնը հայապահպանումն է՝ կիրակնօրեայ շարականներու ճամբով։ Շարականներու հայերէնով երգեցողութիւնը եկեղեցւոյ առաքելութեան մէկ տոկոսը կը կազմէ։ Հայց. Առաքելական Եկեղեցին այն վայրն է ուր կը քարոզուի մեր Տիրոջ Աւետարանը՝ մեր աւանդութիւններով, պապենական սովորութիւններով եւ հաւատքով, մեր աղօթքներով ու շարականներով։ Ուրեմն թեմական կամ ծխական խորհուրդները նշեալ առաքելութեան իրագործման պատասխանատուներն են, առաջինը քահանայի եւ երկրորդը Առաջնորդի մակարդակով։
Եթէ այս բոլորը արդարօրէն իրագործուի, մենք հիանալի արդիւնքներու կը յանգինք նաեւ ազգային գետնի վրայ։ Չմոռնամ ըսելու, որ մեր եկեղեցական համակարգը պէտք է նաեւ նիւթական ապահովութիւններ ունենայ։ Օրինակի համար, ես իմ առաջնորդական ներկայ շրջանին կը փափաքիմ այցելել Ֆրանսայի բոլոր ծուխերը, սակայն նիւթական պատճառներով անկարելի է։ Հետեւաբար պէտք է դիմեմ գաղութի բարերարներուն…։
Պէտք է խորհիլ նաեւ ժողովուրդը եկեղեցի բերելու ձեւերուն մասին։
«ՆՅ» - Ձեր ըսածներէն ի յայտ կու գայ նաեւ թեմական եւ ծխական խորհուրդներու անդամներուն վերապատրաստութեան հարցը։ Այս աննախադէպ աշխատանքը ինչպէ՞ս կարելի է իրագործել։
Վ.Ե.Յ. - Շատ կարեւոր հարցում մըն է։ Մենք Անգլիոյ մէջ - որ համեմատաբար փոքր համայնք մըն է - փորձեցինք եւ շատ մը ասպարէզներու մէջ յաջողեցանք։ Անշուշտ իրապաշտ ըլլալով գիտակից եմ որ անկարելի է մէկ օրէն միւսը ամբողջ ժողովուրդը եկեղեցւոյ կապել։ Սակայն չմոռնանք որ եկեղեցւոյ զօրութիւնը իր առաքելութեան մէջ է։ Եկեղեցին մեր ինքնութեան եւ ազգային գոյատեւման հիմքը կը հանդիսանայ այն ատեն երբ ի՛նք առողջ է։ Աքսորական մայր մը եթէ վատառողջ ըլլայ, ինչպէ՞ս կրնայ իր զաւակներուն հոգ տանիլ։ Իմ երազածս յեղափոխութիւն մը չէ։ Իմ ըսածը այն է որ պէտք է վերականգնել մեր ազգային եկեղեցին եւ հասցնել Ցեղասպանութենէն առաջուան մակարդակին։ Թող որ մենք առողջ ազգային եկեղեցիի վերածուինք, բայց թող չըլլանք ազգային օղակ մը որ ուրիշ հաստատութիւններ շահագործեն իրենց զանազան նպատակներուն համար։ Թուրքը կրնար այդ ընել եւ ըրա՛ւ՝ «միլլէթ» սիստեմով…։
«ՆՅ» - Ֆրանսայի մէջ նաեւ գոյութիւն ունի Ս. Էջմիածինի հետ յարաբերութիւններու հարցը։ Ինչպէս տեղեակ էք, ցարդ ծանրակշիռ խնդիրներ պատահած են, որոնցմէ բնականաբար չենք կրնար խուսափիլ։ Տեղ մը առկայ է իրաւասութիւններու սահմանումի հարցը։
Վ.Ե.Յ. - Ես անձամբ իրապէս տեղեակ չեմ Թեմին եւ Մայր Աթոռին միջեւ գոյութիւն ունեցող յարաբերութեանց մանրամասնութիւններէն։ Ատիկա կը ճշդեմ գալիք շաբաթներուն ընթացքին։ Սակայն ամէնքս ալ գիտենք որ դէպքեր պատահած են։ Ընդհանրապէս պատահած դէպք մը իր արձագանգները կ՚ունենայ, որ կրնայ աւելի բարդացնել խնդիրը։ Հոս կ՚ուզեմ պարզ օրինակ մը բերել.- Անգլիոյ մէջ հաստատութիւն մը գոյութիւն ունէր որ Հայաստանի պետութեան դէմ որոշ կեցուածք մը որդեգրած էր, բայց զանազան առիթներով կը հարուածէր եկեղեցին։ Ես այդ հաստատութեան պատասխանատուները մօտս հրաւիրեցի եւ հարցում ուղղեցի թէ ինչո՞ւ եկեղեցին կը հարուածեն, եթէ եկեղեցական մը ըսենք ձեռնուած է պետական այրի մը հետ, ըսել չէ թէ ան ենթակայ է եւլն.։ Ըսել կ՚ուզեմ, որ ըստ ինծի թեմի եւ Մայր Աթոռի միջեւ հարցերը չափազանցուած են։ Մայր Աթոռը մեր կեդրոնն է, իսկ Վեհափառը մեր հայրն է, որուն պէտք է հնազանդիս, ընդունիս եւ եթէ հարց մը կայ ան պէտք չէ Թեմի եւ Մայր Աթոռի միջեւ պառակտում յառաջացնէ, որովհետեւ նման դէպք մը ընդհանրացնելը վտանգաւոր է։
Միւս կողմէ կ՚ենթադրեմ թէ մեր եկեղեցին շատ լուրջ կարգապահական փոփոխութիւններու կարիք ունի։ Մենք ունինք թեմեր, ուր Թեմական Խորհուրդի անդամները 50 տարիէ ի վեր կը վերընտրուին եւ թեմին մէջ գոյութիւն ունեցող գանձարանը, գրադարանը, թանգարանը կամ առաջնորդարանին բանալիները այդքան տարիներ մէկ հոգիի ձեռքը կը գտնուին, ինչ որ բնական երեւոյթ մը չէ…։
«ՆՅ» - Սակայն հարցումը իրաւունքներու սահմանագծման կը վերաբերի, որպէսզի իւրաքանչիւրը գիտակից ըլլայ իր դերին եւ իրաւասութիւններուն։ Վերջին դէպքը - որուն մամուլը անդրադարձաւ - Երուսաղէմի Նուրհան Պատրիարքին նամակն էր…։
Վ.Ե.Յ. - Այդ նամակին վերջին բաժնին մէջ յստակօրէն կ՚ըսուի «… Վեհափառ, քաջ վստահ եղէք, որ Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածինը մեզի համար կը մնայ ու միշտ պիտի մնայ աղբիւր ներշնչման եւ յոյսի…»։ Հոս պառակտումի հարց չի կրնար ըլլալ։ Գիտէք տունի մը մէջ հայր մը իր զաւկին հետ խնդիր կ՚ունենայ, սակայն հայր ըլլալէ չի դադրիր։
«ՆՅ» - Ձեր ընտրութեամբ Ֆրանսայի թեմի հարցերը ինչպիսի՞ լուծում պիտի գտնեն։
Վ.Ե.Յ. - Այսօր իրապէս մեր եկեղեցին փոփոխուելու ընթացքի մէջ է եւ կ՚ուզէ թօթափելով իր անցեալը, ոտքի կանգնիլ։ Կրնան երբեմն սխալ քայլեր ալ առնուիլ, բայց այդ չէ կարեւորը։ Վստահաբար տեղեակ էք թէ անցեալ տարի գումարուեցաւ Եպիսկոպոսաց Ժողովը, որ 600 տարիէ ի վեր առաջին անգամն էր որ կը միատեղէր եպիսկոպոսները, քանի որ անկէ առաջ օսմանցիները արգիլած էին նման հաւաք մը։ Ատիկա մեծ յաղթանակ մըն էր։ Այս տարի ալ երկրորդ ժողովը կայացաւ։ Հետեւաբար այս ընթացքով երբ համակարգը կայացած ըլլայ այլեւս ան ինքզինք կը սրբագրէ։ Ես կը խոստանամ, որ գալ տարի ներկայացուցչական ժողովին Ֆրանսայի զանազան համայնքներու ներկայացուցիչները կը կարողանան ազատօրէն իրենց ձայնը լսելի դարձնել։
«ՆՅ» - Ֆրանսան այսօր ի վիճակի չէ հոգեւորականներ պատրաստելու եւ հոգեւոր հովիւները մեծ մասամբ կու գան Հայաստանէն՝ մշակութային եւ հոգեբանական առումով այլ խառնուածքի տէր կրօնականներ, որոնք նախապատրաստուած ալ չեն եւ անծանօթ են լեզուին, մշակոյթին, միջավայրին ու ժողովուրդի սպասումներուն։ Դուք ի՞նչ լուծում կ՚առաջարկէք։
Վ.Ե.Յ. - Մեր անցեալ տեսակցութեան ընթացքին ալ ըսած եմ, թէ այս գաղութի դժուարութիւններէն մէկն ալ այն է, որ ֆրանսածին քահանայ չունի։ Միեւնոյնը կարելի է ըսել նաեւ աշխարհական պատգամաւորներու պարագային։ Այս հարցին լուծումը երկար ժամանակի կը կարօտի։ Իսկ մինչ այդ պէտք է տարին քանի մը անգամ թեմի Առաջնորդին եւ հոգեւորականներու միջեւ հանդիպում մը կազմակերպել, որուն ընթացքին պէտք է որդեգրել միաձեւ ծիսական, վարչական, հոգեւոր ուղղութիւն մը։ Կ՚աղօթեմ առ Աստուած որ քանի մը բարերարներու օժանդակութեամբ այս գործը իրագործելու կարելիութիւն կը ստեղծուի։
Ձեր հարցումին գծով աւելցնեմ, թէ երանելի կ՚ըլլայ որ իւրաքանչիւր թեմ իր ճեմարանը ունենայ, քանի որ հոն պատրաստուած հոգեւորականն է, որ կրնայ դիմագրաւել 21րդ դարու սփիւռքահայերու մարտահրաւէրները։
«ՆՅ» - Կ՚ուզէի, որ մեր այս զրոյցին ընթացքին անդրադառնայիք նաեւ ձեր անձնական փորձառութեան։ Ինչպէ՞ս եղաւ որ ընտրեցիք հոգեւոր կեանքը։
Վ.Ե.Յ. - Ծնողքս հաւատացեալ են (հայրս վախճանած է արդէն)։ Մենք ամէն Կիրակի Պաղտատի եկեղեցին կ՚երթայինք։ Փոքր տարիքէս կը սիրէի երաժշտութիւնը եւ սորվեցայ դաշնակ, երգէոն, կիթառ նուագել։ Զիս կը ոգեւորէր նաեւ եկեղեցւոյ երգչախումբը եւ կը փափաքէի խորան բարձրանալ ու երգել։ Այլ խօսքով եկեղեցին միշտ ալ հրապուրած է զիս։ Կը յիշեմ որ աւելի ուշ համալսարանական տարիներուս երբեմն դասերէս կը փախէի եւ եկեղեցի կ՚երթայի…։ Պաղտատի համալսարանէն շրջանաւարտ ըլլալէ ետք օրուան Սրբազանին յորդորներով գացի Ս. Էջմիածին եւ այնուհետեւ Միացեալ Նահանգներ, ուր ալ ստացայ դոկտորայի աստիճան։ Մօտէն ծանօթանալով ամերիկահայ կեանքին, անդրադարձայ թէ հոն ամենէն կազմակերպուած եկեղեցական համակարգը գոյութիւն ունի։ Առ այդ, մտադրեցի Իրաք վերադարձիս նոյնը ընել նաեւ Պաղտատի մէջ։ Սակայն դժբախտաբար պատերազմի պատճառով ստիպուած կրկին վերադարձայ Ամերիկա, ուր այլեւս հաստատուեցայ եւ հոգեւոր պաշտօններ վարեցի Նիւ Եորքի եւ Նիւ Ճըրզիի մէջ։
«ՆՅ» - Ինչպէ՞ս կ՚ընկալէք այսօրուան աշխարհին մէջ քրիստոնէական հաւատքը, քրիստոնէութիւնը դեռ ըսելիք ունի՞, բարոյական ուժ է։
Վ.Ե.Յ. - Եկէք խօսինք հայկական քրիստոնէութեան մասին։ Մեր նախահայրերը եղած են բանիմաց, ճարպիկ եւ յաջողած առեւտրականներ, գիտնականներ կամ պատմաբաններ, այդ իսկ պատճառով կուրօրէն չէին կրնար ընդունիլ աղանդ մը։ Անոնք գիտակցաբար ընդունած են քրիստոնէութիւնը, յիշենք Տաթեւացին, Խորենացին, Աբրոնացին, Շնորհալին…։ Քրիստոնէութիւնը մեր ինքնութեան մաս կը կազմէ։ Եթէ լքենք քրիստոնէութիւնը կ՚ենթադրեմ թէ հայութիւնը կը կորսնցնէ իր հարազատ ինքնութեան կարեւոր տարրերէն մէկը։
«ՆՅ» - Ի՞նչ կ՚ըսէիք «խառն» ամուսնութիւններէ ծնած երախաներու մասին։ Հոն արդէն թէ՛ ազգային, թէ՛ բազմամշակութայնացման, թէ՛ լեզուական հարցեր կը ծագին։ Հայ Առաքելական եկեղեցին ինչպիսի՞ դիրքորոշում ունի կամ ինչպէ՞ս կը մօտենայ ընդհանրապէս բազմազգութեան խնդրին։
Վ.Ե.Յ. - Ես կը կարծեմ որ պէտք է զանոնք սիրով հրաւիրել եւ ներգրաւել մեր հոգեւոր եւ ազգային կեանքին մէջ։
«ՆՅ» - Եկեղեցական կանոնական փոփոխութիւնները ի՞նչ ընթացքի մէջ են։
Վ.Ե.Յ. - Եկեղեցին այսօր ինքնանորոգուելու ընթացքի մէջ է։ Տակաւին Գարեգին Ա. Վեհափառի օրերուն էր երբ Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ պատգամաւորական ընդհանուր ժողովի մասնակիցները պահանջեցին ներկայացուցչական մարմնի մը ստեղծումը որ լիազօրութիւն պիտի ունենար փոփոխութեան ենթարկելու եկեղեցւոյ օրէնքներն ու կանոնները…։
«ՆՅ» - Բայց Ֆրանսայի մէջ մենք այդ մարմնին գոյութեան մասին անտեղեակ ենք…։
Վ.Ե.Յ. - Կը խոստանամ իմ առաջնորդական շրջանիս նման լուրերու մասին անպայման տեղեակ պահել համայնքը եւ մասնաւորաբար մամուլը։ Յամենայն դէպս, Գարեգին Բ. Վեհափառին թելադրանքով ներկայացուցչական ժողովին իւրաքանչիւր թեմէն քանի մը հոգի կը մասնակցին, անշուշտ համաձայն թեմի անդամներուն։ Օրինակ Ռուսաստանէն - որ ամենէն մեծ թեմը ունի - եօթը հոգի կը մասնակցին։ Դեկտեմբեր 6ի Ֆրանսայի թեմի պատգամաւորական ժողովին Ֆրանսայէն ընտրուեցան երեք ներկայացուցիչներ, որոնք այսուհետեւ ներկայացուցչական ժողովին Առաջնորդին հետ կը ներկայացնեն թեմը (ընդհանուր՝ չորս հոգի)։ Այդ ժողովին նախագահն է Վեհափառ Հայրապետը, իսկ ատենապետները՝ երկու պատրիարքներն են։
«ՆՅ» - Իբրեւ նորընտիր Առաջնորդ ի՞նչ կոչ կ՚ուղղէիք մեր ժողովուրդին։
Վ.Ե.Յ. - Գիտէք, մեր Ոսկեդարեան եկեղեցին իրապէս դարձաւ մեր ինքնութեան հիմքը եւ ազգային գոյատեւման դրդապատճառը, որուն շնորհիւ կրցանք վերապրիլ։ Ես կոչ կ՚ուղղեմ մեր ժողովուրդին առողջ հիմքերու վրայ վերակերտելու մեր եկեղեցին։ Ես չեմ ըսեր բոլորս ալ դառնանք սաղմոսերգուներ եւ շարականներ մեկնաբանողներ, այլ մենք պէտք է հասկնանք մեր եկեղեցւոյ առաքելութեան նպատակը։ Հարկ է զօրացնել մեր եկեղեցին, որովհետեւ երբ եկեղեցին հզօր ըլլայ պիտի կարենայ իր ազգային պարտաւորութիւնները իրագործել։
Վահան Եպիսկ. Յովհաննէսեան - Շատ ուրախ եմ որ յաւարտ Հրաշափառի արարողութեան առիթ ունեցայ քիչ մը մօտէն շփուելու, խօսելու եւ ծանօթանալու եկեղեցւոյ մէջ ներկայ Ֆրանսահայ Առաքելական եկեղեցւոյ շուրջ 200 անդամներու հետ։ Զիս կ՚ուրախացնէ այն երեւոյթը որ Ֆրանսայի պէս երկրի մը մէջ ժողովուրդը հետաքրքրուած է եկեղեցական կեանքով եւ ասիկա պատճառ եղաւ որ անմիջապէս ինքզինքս զգամ ընտանիքիս մէջ։ Ժողովրդային ընդունելութիւնը ջերմ էր։
«ՆՅ» - Պատգամաւորական ժողովը նոր Թեմական Խորհուրդ մը ընտրեց դեկտեմբեր 6ին։ Ինչպիսի՞ ակնկալութիւններ ունիք Թեմական Խորհուրդէն եւ Պատգամաւորական Ժողովէն։
Վ.Ե.Յ. - Անկեղծօրէն ըսեմ, թէ տակաւին անձամբ մօտէն ծանօթ չեմ բոլոր նոր անդամներուն, սակայն թէ՛ Պատգամաւորական Ժողովը եւ թէ Թեմական Խորհուրդը շատ յստակ առաքելութիւն ունին, այն է՝ եկեղեցւոյ ծառայութիւնը մատչելի դարձնել ժողովուրդին։ Պէտք է մէկդի դրուին անձնական խնդիրները, իսկ անձնական անհամաձայնութիւնները պէտք չէ պառակտումի պատճառ դառնան, նկատի ունենալով որ եկեղեցին իբրեւ կարեւոր հաստատութիւն կը պատկանի ողջ հայ ժողովուրդին։ Իմ անցեալի փորձառութենէն մեկնելով մտավախութիւն ունիմ որ որոշ թեմական կամ ծխական անդամներ խափանեն «գործը» եւ փոխանակ հարցերու լուծման մէջ դերակատար ըլլալու իրենք ստեղծուած հարցերուն դրդապատճառը հանդիսանան։ Առ այդ ես մեր անդամներէն կ՚ընկալեմ ըմբռնելու մեր մարմիններուն վերապահուած կարեւոր դերակատարութիւնը եւ ըստ այնմ լծուելու աշխատանքի։
«ՆՅ» - Հոս թեմական կամ ծխական խորհուրդներու պատասխանատւութեան հարցը կ՚արծարծէք։ Որո՞նք են ձեր պատկերացումները այդ առնչութեամբ։
Վ.Ե.Յ. - Եկէք արագ եւ ամփոփ ձեւով վերաքաղ կատարենք գիտնալու համար թէ որո՞նք են թեմական համակարգին կենսունակ մասնիկները։ Օրինակ՝ որեւէ գիւղի մը կամ թաղի մը մէջ ժողովուրդը կու գայ եւ կ՚ուզէ Հայաստանեայց Առաքելական եւ աւանդական այս եկեղեցւոյ մաս կազմել։ Այդ ժողովուրդը կը դիմէ Առաջնորդին եւ քանի որ աշխարհագրական այդ բաժնին մէջ եկեղեցին ունի մէ՛կ վերատեսուչ, հետեւաբար վերջինս քննարկելէ ետք այդ շրջանի ծուխ ըլլալու կարողութիւնները, անոր կը շնորհէ այդ իրաւունքը։ Այդ ծուխը կազմուելէ ետք ծայր կ՚առնէ գործակցութիւն մը՝ եկեղեցւոյ իշխանութեան եւ ժողովուրդին միջեւ։ Այս պարագան յստակօրէն արձանագրուած է մեր կանոնագրութեան մէջ։ Այլ խօսքով ժողովուրդը իր ըսելիքը ունի, իսկ եկեղեցին ալ իր դաստիարակչական կանոններն ու աւանդութիւնները։ Այս «երկուքը» իրարու կը միանան ծուխի մը մէջ եւ կը դառնան Հայաստանեայց Եկեղեցւոյ ամենէն փոքր բջիջը։ Ժողովուրդը կ՚ընտրէ իր ներկայացուցիչները՝ իմա՛ ծխական խորհուրդի անդամները, իսկ վերատեսուչ Եպիսկոպոսը կը նշանակէ իր ներկայացուցիչը՝ յանձին քահանայի։ Ժողովուրդը կ՚ընտրէ նաեւ ծուխի պատգամաւորները Թեմական Խորհուրդին համար։ Մեր եկեղեցւոյ յատկութիւններէն մէկն ալ այն է որ նոյնիսկ Առաջնորդը բացատրութիւններ կու տայ ժողովուրդին՝ թեմական պատգամաւորներուն ճամբով։ Հոս կարեւորը այն է որ վերջիններս պէտք է տեղեակ եւ գիտակից ըլլան իրենց ծուխի առաքելութեան, դժուարութիւններուն եւ ընդհանրապէս մարտահրաւէրներուն։
Միւս կողմէ, Թեմական Խորհուրդը, որ կազմուած է շրջաններու ներկայացուցիչներէ, պարտականութիւն ունի զինք ընտրող մարմիններու մտահոգութիւնները ներկայացնելու Առաջնորդին՝ առ ի գործադրութիւն։ Իսկ Թեմական Խորհուրդին ժողովը կը համակարգէ Հայց. Եկեղեցւոյ յարաբերութիւնները տուեալ երկրի պետութեան եւ այլ յարանուանութիւններուն (ասորի, ղպտի, կաթողիկէ, յոյն) հետ։
Կ՚ենթադրեմ թէ մեր ժողովուրդին համար յստակ պէտք է ըլլայ Հայց. Եկեղեցւոյ առաքելութեան հարցը։ Ոմանց համար եկեղեցւոյ առաքելութիւնը հայապահպանումն է՝ կիրակնօրեայ շարականներու ճամբով։ Շարականներու հայերէնով երգեցողութիւնը եկեղեցւոյ առաքելութեան մէկ տոկոսը կը կազմէ։ Հայց. Առաքելական Եկեղեցին այն վայրն է ուր կը քարոզուի մեր Տիրոջ Աւետարանը՝ մեր աւանդութիւններով, պապենական սովորութիւններով եւ հաւատքով, մեր աղօթքներով ու շարականներով։ Ուրեմն թեմական կամ ծխական խորհուրդները նշեալ առաքելութեան իրագործման պատասխանատուներն են, առաջինը քահանայի եւ երկրորդը Առաջնորդի մակարդակով։
Եթէ այս բոլորը արդարօրէն իրագործուի, մենք հիանալի արդիւնքներու կը յանգինք նաեւ ազգային գետնի վրայ։ Չմոռնամ ըսելու, որ մեր եկեղեցական համակարգը պէտք է նաեւ նիւթական ապահովութիւններ ունենայ։ Օրինակի համար, ես իմ առաջնորդական ներկայ շրջանին կը փափաքիմ այցելել Ֆրանսայի բոլոր ծուխերը, սակայն նիւթական պատճառներով անկարելի է։ Հետեւաբար պէտք է դիմեմ գաղութի բարերարներուն…։
Պէտք է խորհիլ նաեւ ժողովուրդը եկեղեցի բերելու ձեւերուն մասին։
«ՆՅ» - Ձեր ըսածներէն ի յայտ կու գայ նաեւ թեմական եւ ծխական խորհուրդներու անդամներուն վերապատրաստութեան հարցը։ Այս աննախադէպ աշխատանքը ինչպէ՞ս կարելի է իրագործել։
Վ.Ե.Յ. - Շատ կարեւոր հարցում մըն է։ Մենք Անգլիոյ մէջ - որ համեմատաբար փոքր համայնք մըն է - փորձեցինք եւ շատ մը ասպարէզներու մէջ յաջողեցանք։ Անշուշտ իրապաշտ ըլլալով գիտակից եմ որ անկարելի է մէկ օրէն միւսը ամբողջ ժողովուրդը եկեղեցւոյ կապել։ Սակայն չմոռնանք որ եկեղեցւոյ զօրութիւնը իր առաքելութեան մէջ է։ Եկեղեցին մեր ինքնութեան եւ ազգային գոյատեւման հիմքը կը հանդիսանայ այն ատեն երբ ի՛նք առողջ է։ Աքսորական մայր մը եթէ վատառողջ ըլլայ, ինչպէ՞ս կրնայ իր զաւակներուն հոգ տանիլ։ Իմ երազածս յեղափոխութիւն մը չէ։ Իմ ըսածը այն է որ պէտք է վերականգնել մեր ազգային եկեղեցին եւ հասցնել Ցեղասպանութենէն առաջուան մակարդակին։ Թող որ մենք առողջ ազգային եկեղեցիի վերածուինք, բայց թող չըլլանք ազգային օղակ մը որ ուրիշ հաստատութիւններ շահագործեն իրենց զանազան նպատակներուն համար։ Թուրքը կրնար այդ ընել եւ ըրա՛ւ՝ «միլլէթ» սիստեմով…։
«ՆՅ» - Ֆրանսայի մէջ նաեւ գոյութիւն ունի Ս. Էջմիածինի հետ յարաբերութիւններու հարցը։ Ինչպէս տեղեակ էք, ցարդ ծանրակշիռ խնդիրներ պատահած են, որոնցմէ բնականաբար չենք կրնար խուսափիլ։ Տեղ մը առկայ է իրաւասութիւններու սահմանումի հարցը։
Վ.Ե.Յ. - Ես անձամբ իրապէս տեղեակ չեմ Թեմին եւ Մայր Աթոռին միջեւ գոյութիւն ունեցող յարաբերութեանց մանրամասնութիւններէն։ Ատիկա կը ճշդեմ գալիք շաբաթներուն ընթացքին։ Սակայն ամէնքս ալ գիտենք որ դէպքեր պատահած են։ Ընդհանրապէս պատահած դէպք մը իր արձագանգները կ՚ունենայ, որ կրնայ աւելի բարդացնել խնդիրը։ Հոս կ՚ուզեմ պարզ օրինակ մը բերել.- Անգլիոյ մէջ հաստատութիւն մը գոյութիւն ունէր որ Հայաստանի պետութեան դէմ որոշ կեցուածք մը որդեգրած էր, բայց զանազան առիթներով կը հարուածէր եկեղեցին։ Ես այդ հաստատութեան պատասխանատուները մօտս հրաւիրեցի եւ հարցում ուղղեցի թէ ինչո՞ւ եկեղեցին կը հարուածեն, եթէ եկեղեցական մը ըսենք ձեռնուած է պետական այրի մը հետ, ըսել չէ թէ ան ենթակայ է եւլն.։ Ըսել կ՚ուզեմ, որ ըստ ինծի թեմի եւ Մայր Աթոռի միջեւ հարցերը չափազանցուած են։ Մայր Աթոռը մեր կեդրոնն է, իսկ Վեհափառը մեր հայրն է, որուն պէտք է հնազանդիս, ընդունիս եւ եթէ հարց մը կայ ան պէտք չէ Թեմի եւ Մայր Աթոռի միջեւ պառակտում յառաջացնէ, որովհետեւ նման դէպք մը ընդհանրացնելը վտանգաւոր է։
Միւս կողմէ կ՚ենթադրեմ թէ մեր եկեղեցին շատ լուրջ կարգապահական փոփոխութիւններու կարիք ունի։ Մենք ունինք թեմեր, ուր Թեմական Խորհուրդի անդամները 50 տարիէ ի վեր կը վերընտրուին եւ թեմին մէջ գոյութիւն ունեցող գանձարանը, գրադարանը, թանգարանը կամ առաջնորդարանին բանալիները այդքան տարիներ մէկ հոգիի ձեռքը կը գտնուին, ինչ որ բնական երեւոյթ մը չէ…։
«ՆՅ» - Սակայն հարցումը իրաւունքներու սահմանագծման կը վերաբերի, որպէսզի իւրաքանչիւրը գիտակից ըլլայ իր դերին եւ իրաւասութիւններուն։ Վերջին դէպքը - որուն մամուլը անդրադարձաւ - Երուսաղէմի Նուրհան Պատրիարքին նամակն էր…։
Վ.Ե.Յ. - Այդ նամակին վերջին բաժնին մէջ յստակօրէն կ՚ըսուի «… Վեհափառ, քաջ վստահ եղէք, որ Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածինը մեզի համար կը մնայ ու միշտ պիտի մնայ աղբիւր ներշնչման եւ յոյսի…»։ Հոս պառակտումի հարց չի կրնար ըլլալ։ Գիտէք տունի մը մէջ հայր մը իր զաւկին հետ խնդիր կ՚ունենայ, սակայն հայր ըլլալէ չի դադրիր։
«ՆՅ» - Ձեր ընտրութեամբ Ֆրանսայի թեմի հարցերը ինչպիսի՞ լուծում պիտի գտնեն։
Վ.Ե.Յ. - Այսօր իրապէս մեր եկեղեցին փոփոխուելու ընթացքի մէջ է եւ կ՚ուզէ թօթափելով իր անցեալը, ոտքի կանգնիլ։ Կրնան երբեմն սխալ քայլեր ալ առնուիլ, բայց այդ չէ կարեւորը։ Վստահաբար տեղեակ էք թէ անցեալ տարի գումարուեցաւ Եպիսկոպոսաց Ժողովը, որ 600 տարիէ ի վեր առաջին անգամն էր որ կը միատեղէր եպիսկոպոսները, քանի որ անկէ առաջ օսմանցիները արգիլած էին նման հաւաք մը։ Ատիկա մեծ յաղթանակ մըն էր։ Այս տարի ալ երկրորդ ժողովը կայացաւ։ Հետեւաբար այս ընթացքով երբ համակարգը կայացած ըլլայ այլեւս ան ինքզինք կը սրբագրէ։ Ես կը խոստանամ, որ գալ տարի ներկայացուցչական ժողովին Ֆրանսայի զանազան համայնքներու ներկայացուցիչները կը կարողանան ազատօրէն իրենց ձայնը լսելի դարձնել։
«ՆՅ» - Ֆրանսան այսօր ի վիճակի չէ հոգեւորականներ պատրաստելու եւ հոգեւոր հովիւները մեծ մասամբ կու գան Հայաստանէն՝ մշակութային եւ հոգեբանական առումով այլ խառնուածքի տէր կրօնականներ, որոնք նախապատրաստուած ալ չեն եւ անծանօթ են լեզուին, մշակոյթին, միջավայրին ու ժողովուրդի սպասումներուն։ Դուք ի՞նչ լուծում կ՚առաջարկէք։
Վ.Ե.Յ. - Մեր անցեալ տեսակցութեան ընթացքին ալ ըսած եմ, թէ այս գաղութի դժուարութիւններէն մէկն ալ այն է, որ ֆրանսածին քահանայ չունի։ Միեւնոյնը կարելի է ըսել նաեւ աշխարհական պատգամաւորներու պարագային։ Այս հարցին լուծումը երկար ժամանակի կը կարօտի։ Իսկ մինչ այդ պէտք է տարին քանի մը անգամ թեմի Առաջնորդին եւ հոգեւորականներու միջեւ հանդիպում մը կազմակերպել, որուն ընթացքին պէտք է որդեգրել միաձեւ ծիսական, վարչական, հոգեւոր ուղղութիւն մը։ Կ՚աղօթեմ առ Աստուած որ քանի մը բարերարներու օժանդակութեամբ այս գործը իրագործելու կարելիութիւն կը ստեղծուի։
Ձեր հարցումին գծով աւելցնեմ, թէ երանելի կ՚ըլլայ որ իւրաքանչիւր թեմ իր ճեմարանը ունենայ, քանի որ հոն պատրաստուած հոգեւորականն է, որ կրնայ դիմագրաւել 21րդ դարու սփիւռքահայերու մարտահրաւէրները։
«ՆՅ» - Կ՚ուզէի, որ մեր այս զրոյցին ընթացքին անդրադառնայիք նաեւ ձեր անձնական փորձառութեան։ Ինչպէ՞ս եղաւ որ ընտրեցիք հոգեւոր կեանքը։
Վ.Ե.Յ. - Ծնողքս հաւատացեալ են (հայրս վախճանած է արդէն)։ Մենք ամէն Կիրակի Պաղտատի եկեղեցին կ՚երթայինք։ Փոքր տարիքէս կը սիրէի երաժշտութիւնը եւ սորվեցայ դաշնակ, երգէոն, կիթառ նուագել։ Զիս կը ոգեւորէր նաեւ եկեղեցւոյ երգչախումբը եւ կը փափաքէի խորան բարձրանալ ու երգել։ Այլ խօսքով եկեղեցին միշտ ալ հրապուրած է զիս։ Կը յիշեմ որ աւելի ուշ համալսարանական տարիներուս երբեմն դասերէս կը փախէի եւ եկեղեցի կ՚երթայի…։ Պաղտատի համալսարանէն շրջանաւարտ ըլլալէ ետք օրուան Սրբազանին յորդորներով գացի Ս. Էջմիածին եւ այնուհետեւ Միացեալ Նահանգներ, ուր ալ ստացայ դոկտորայի աստիճան։ Մօտէն ծանօթանալով ամերիկահայ կեանքին, անդրադարձայ թէ հոն ամենէն կազմակերպուած եկեղեցական համակարգը գոյութիւն ունի։ Առ այդ, մտադրեցի Իրաք վերադարձիս նոյնը ընել նաեւ Պաղտատի մէջ։ Սակայն դժբախտաբար պատերազմի պատճառով ստիպուած կրկին վերադարձայ Ամերիկա, ուր այլեւս հաստատուեցայ եւ հոգեւոր պաշտօններ վարեցի Նիւ Եորքի եւ Նիւ Ճըրզիի մէջ։
«ՆՅ» - Ինչպէ՞ս կ՚ընկալէք այսօրուան աշխարհին մէջ քրիստոնէական հաւատքը, քրիստոնէութիւնը դեռ ըսելիք ունի՞, բարոյական ուժ է։
Վ.Ե.Յ. - Եկէք խօսինք հայկական քրիստոնէութեան մասին։ Մեր նախահայրերը եղած են բանիմաց, ճարպիկ եւ յաջողած առեւտրականներ, գիտնականներ կամ պատմաբաններ, այդ իսկ պատճառով կուրօրէն չէին կրնար ընդունիլ աղանդ մը։ Անոնք գիտակցաբար ընդունած են քրիստոնէութիւնը, յիշենք Տաթեւացին, Խորենացին, Աբրոնացին, Շնորհալին…։ Քրիստոնէութիւնը մեր ինքնութեան մաս կը կազմէ։ Եթէ լքենք քրիստոնէութիւնը կ՚ենթադրեմ թէ հայութիւնը կը կորսնցնէ իր հարազատ ինքնութեան կարեւոր տարրերէն մէկը։
«ՆՅ» - Ի՞նչ կ՚ըսէիք «խառն» ամուսնութիւններէ ծնած երախաներու մասին։ Հոն արդէն թէ՛ ազգային, թէ՛ բազմամշակութայնացման, թէ՛ լեզուական հարցեր կը ծագին։ Հայ Առաքելական եկեղեցին ինչպիսի՞ դիրքորոշում ունի կամ ինչպէ՞ս կը մօտենայ ընդհանրապէս բազմազգութեան խնդրին։
Վ.Ե.Յ. - Ես կը կարծեմ որ պէտք է զանոնք սիրով հրաւիրել եւ ներգրաւել մեր հոգեւոր եւ ազգային կեանքին մէջ։
«ՆՅ» - Եկեղեցական կանոնական փոփոխութիւնները ի՞նչ ընթացքի մէջ են։
Վ.Ե.Յ. - Եկեղեցին այսօր ինքնանորոգուելու ընթացքի մէջ է։ Տակաւին Գարեգին Ա. Վեհափառի օրերուն էր երբ Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ պատգամաւորական ընդհանուր ժողովի մասնակիցները պահանջեցին ներկայացուցչական մարմնի մը ստեղծումը որ լիազօրութիւն պիտի ունենար փոփոխութեան ենթարկելու եկեղեցւոյ օրէնքներն ու կանոնները…։
«ՆՅ» - Բայց Ֆրանսայի մէջ մենք այդ մարմնին գոյութեան մասին անտեղեակ ենք…։
Վ.Ե.Յ. - Կը խոստանամ իմ առաջնորդական շրջանիս նման լուրերու մասին անպայման տեղեակ պահել համայնքը եւ մասնաւորաբար մամուլը։ Յամենայն դէպս, Գարեգին Բ. Վեհափառին թելադրանքով ներկայացուցչական ժողովին իւրաքանչիւր թեմէն քանի մը հոգի կը մասնակցին, անշուշտ համաձայն թեմի անդամներուն։ Օրինակ Ռուսաստանէն - որ ամենէն մեծ թեմը ունի - եօթը հոգի կը մասնակցին։ Դեկտեմբեր 6ի Ֆրանսայի թեմի պատգամաւորական ժողովին Ֆրանսայէն ընտրուեցան երեք ներկայացուցիչներ, որոնք այսուհետեւ ներկայացուցչական ժողովին Առաջնորդին հետ կը ներկայացնեն թեմը (ընդհանուր՝ չորս հոգի)։ Այդ ժողովին նախագահն է Վեհափառ Հայրապետը, իսկ ատենապետները՝ երկու պատրիարքներն են։
«ՆՅ» - Իբրեւ նորընտիր Առաջնորդ ի՞նչ կոչ կ՚ուղղէիք մեր ժողովուրդին։
Վ.Ե.Յ. - Գիտէք, մեր Ոսկեդարեան եկեղեցին իրապէս դարձաւ մեր ինքնութեան հիմքը եւ ազգային գոյատեւման դրդապատճառը, որուն շնորհիւ կրցանք վերապրիլ։ Ես կոչ կ՚ուղղեմ մեր ժողովուրդին առողջ հիմքերու վրայ վերակերտելու մեր եկեղեցին։ Ես չեմ ըսեր բոլորս ալ դառնանք սաղմոսերգուներ եւ շարականներ մեկնաբանողներ, այլ մենք պէտք է հասկնանք մեր եկեղեցւոյ առաքելութեան նպատակը։ Հարկ է զօրացնել մեր եկեղեցին, որովհետեւ երբ եկեղեցին հզօր ըլլայ պիտի կարենայ իր ազգային պարտաւորութիւնները իրագործել։
«Նոր Յառաջ», Դեկտեմբեր 16, 2014
No comments:
Post a Comment