Ֆրանսահայ իրաւաբան Րաֆֆի Գալֆայեան Մարդկային Իրաւանց Միջազգային Դաշնակցութեան (FIDH) նախկին ընդհանուր քարտուղար է։
«Նոր
Յառաջ» - Անցնող Յունուար 29ին Հայաստանի կառավարութիւնը Հայոց
Ցեղասպանութեան 100ամեակին առիթով հրապարակեց համահայկական
Հռչակագիր մը։ Դուք ինչպէ՞ս կը բնութագրէք զայն՝ մասնաւորաբար
միջազգային համաձայնագրերու, պայմանագրերու եւ հատուցման
հարցերու շրջագիծին մէջ։
Րաֆֆի Գալֆայեան - Այս Հռչակագրին
առնչութեամբ ըսելիք շատ բան կայ։ Նախ ան «իրաւական»էն աւելի
քաղաքական բնոյթ ունի եւ յետոյ ալ նախաբանին մէջ հատուցման
առնչուող միայն մէ՛կ նշում կայ, երբ կը խօսուի Ցեղասպանութեան
հետեւանքներու յաղթահարման մասին եւ քիչ անդին կ՚արծարծէ
իրաւաբաններու խումբի մը ստեղծման հարցը, որ պիտի զբաղի այս նիւթով։
«ՆՅ» - Ո՞րն է այս Հռչակագրի քաղաքական իմաստը։
Ր.Գ.
- Մենք այս յայտարարութիւնը կրնանք հասկնալ Հայաստանի
նախաձեռնութեամբ ՄԱԿ-ի Մարդկային Իրաւանց Խորհուրդին կողմէ Ժընեւի
մէջ որդեգրուած բանաձեւին լոյսին տակ։ Այդ բանաձեւը կը յիշեցնէ
Ցեղասպանութեանց կանխարգիլման սկզբունքը։ Անշուշտ որ կապ մը կայ:
2015ին յատկապէս ողջունելի է Հայաստանի պայքարը՝ ցեղասպանութիւնները արգիլելու եւ կանխելու գծով։
«ՆՅ» -
Իսկ իրաւաբանական գետնի վրայ, ինչպէ՞ս պիտի գործադրուի այս
համահայկական Հռչակագիրը։ Ան ինչո՞վ կրնայ օգտակար հանդիսանալ։
Ր.Գ.
- Ան որեւէ օգուտ չունի, ո՛չ հայ-թրքական հարցի լուծման եւ ոչ ալ
ապագայի ցեղասպանութիւնները կանխարգիլելու գծով։
Յայտարարութիւնը պարզապէս բանաձեւ մըն է, որ միջազգային բեմին
վրայ կը զօրացնէ Հայաստանի հեղինակութիւնը եւ բարոյական
կեցուածքը։ Ինծի պէս իրաւաբանի մը համար խնդրայարոյց է, որ շեշտը
դրուած ըլլայ միջազգային կարգ մը փաստաթուղթերու վրայ, ինչպէս՝ ցեղասպանութեան ոճիրը կանխելու եւ զայն պատժելու մասին համաձայնագիրը կամ պատերազմական եւ մարդկութեան դէմ գործուած
ոճիրներու անժամանցելիութեան վերաբերեալ համաձայնագիրը։
Ցեղասպանութեան
ոճիրը միջազգային պատժական օրէնսդրութեան հարց է։ Հայերու
պարագային, պատժական համակարգ հարց կը ստեղծուի, որովհետեւ տուեալ
ոճիրը այլեւս երբեք չի կրնար դատուիլ։ Պատժական օրէնսդրութիւնը
ստեղծուած է դատապարտելու համար ոճրագործութեանց հեղինակները
կամ առանձին պատասխանատուները եւ ոչ թէ պետութիւն մը։ Ճիշդ այս
սկզբունքին վրայ հիմնուած է Միջազգային Պատժական Դատարանը (CPI),
որ կը դատէ - ինչպէս ըսուեցաւ - անհատներու պատասխանատւութիւնը ցեղասպանութեան եւ պատերազմական ոճիրներու մէջ։ Անօգուտ են այդ
իրաւական միջոցները դար մը առաջ գործուած ոճիրի մը համար, նկատի
ունենալով որ անոր պատասխանատուները, մեղսակիցները, վկաները,
զոհերը եւ վերապրողները այլեւս հեռացած են այս աշխարհէն։
«ՆՅ» - Ուրեմն որեւէ յետադարձ միջոց գոյութիւն չունի՞։
Ր.Գ.
- Նոյնիսկ եթէ համաձայնագրին մէջ տեղ գտած իրաւունքները
գործադրելի ըլլային, ընդհանուր օրէնքներու սկզբունքները
բարենպաստ պիտի չըլլային, որպէսզի կարելի ըլլար 1948ի բանաձեւը
ետ-դարձով մը պատշաճեցնել 1915ին գործադրուած ոճրագործութեանց։
Ասիկա միջազգային պատժական օրէնքին ընդհանուր սկզբունքն է։
Այլ
խօսքով յետադարձ ուժը խնդրայարոյց է։ Անշուշտ միշտ կարելի է
ակնարկել այդ հարցին՝ դիմելով Արդարադատութեան Միջազգային Ատեան։
Սակայն վստահաբար դիմումը պիտի մերժուի եւ նոյնիսկ ընդունուելու
պարագային ան կրնայ բախիլ Թուրքիոյ դատավարական արգելքներուն։
Հետեւաբար այս գործընթացի ապագան անորոշ է։
«ՆՅ» - Ո՞վ կրնայ դիմել Արդարադատութեան Միջազգային Ատեան։
Ր.Գ.
- Արդարադատութեան Միջազգային Ատեանը որպէսզի կարենայ նման
հարցի մը շուրջ դիրքորոշուիլ, անհրաժեշտ է ՄԱԿ-ի Ընդհանուր Ժողովի եւ
Ապահովութեան Խորհուրդի մեծամասնութեան հաւանութիւնը։ Հայաստան
կրնայ Թուրքիոյ դէմ նման դատավարական գործընթացի մը ձեռնարկել,
սակայն կը վախնամ, որ Թուրքիոյ հակադրութեան պարագային՝ ատիկա
դառնայ անկարելի առաքելութիւն մը։
«ՆՅ» - Այդ պարագային որո՞նք են իրաւաբանական բաւարար լծակները։
Ր.Գ.
- Ձեր հարցումը յստակ չէ։ Իրաւաբանական լծակ ի՞նչ արդիւնքի համար եթէ
1915ին ցեղասպանութեան պատկերացումը գոյութիւն չունէր եւ առկայ
էր մարդկային իրաւանց դէմ ոճրագործութեան գաղափարը։ Միջազգային
օրէնսդրութեան համաձայն նման յանցագործութեան մը արգիլումը արդէն
ամրապնդուած էր Լահէյի 1899ի եւ 1907ի համաձայնագրերով՝ իրենց
նշանաւոր «Martens» յօդուածով, որ կ՚ակնարկէր զինեալ
հակամարտութեանց ծիրին մէջ քաղաքացիական բնակչութեանց դէմ
յարձակումներուն։ Այս յօդուածին մեկնաբանութիւնը եւ յատկապէս
միջազգային օրէնքներուն անոր յղումը հակասական է, սակայն կարեւոր է
այն առումով որ ան կ՚ակնարկէ աւանդութեան վրայ հիմնուած օրէնքներու
համակարգին եւ կ՚ընդգծէ աւանդական չափանիշներու ծաւալը՝ զինեալ
հակամարտութեանց ընթացքին, յիշատակելով «մարդկային իրաւունքները»
եւ «հանրային խղճի» պահանջները։ Յամենայն դէպս, մենք տակաւին
միջազգային պատժական օրէնսդրութեան ոլորտին մէջ կը գտնուինք։
Սակայն այս օրէնքը միայն հատուցումներու գործընթացին կը պատշաճի,
քանի որ անոնք քաղաքացիական կալուածին մաս կը կազմեն։
Ցեղասպանութեան եւ մարդկութեան դէմ ոճիրներու որակաւորումը
քաղաքական արժէք կը ներկայացնէ՝ ոճիրները բացայայտելու եւ
զանոնք իբրեւ այդպիսին ճանչնալու իմաստով, բայց հատուցումներու
բաժինը անկէ անջատ է։
«ՆՅ» - Միակ անձնաւորութիւնը որ
ընդդիմացաւ համահայկական հռչակագիրին Լեւոն Տէր Պետրոսեանն էր։
Ան մէկ կողմէ հայ-թրքական հարցը լուծելու համար կ՚առաջարկէ
մասնագէտներէ կազմուած ուրիշ յանձնախումբ մը գոյացնել - ուր ի
միջի այլոց ձեր անունը նշուած է - եւ միւս կողմէ ըստ իրեն՝ ներկայի հռչակագիրը Թուրքիոյ դէմ պատերազմի յայտարարութիւն մըն է։ Ի՞նչ կը
մտածէք այս կապակցութեամբ։
Ր.Գ. - Ան ճիշդ այդ բառերով չէ ըսած իր
խօսքը…։ Ես իրապէս տեսայ տարբեր հորիզոններէ անուններու ցանկ մը,
ուր ընդգրկուած էին նաեւ ներկայի նախագահին մօտ գտնուող անձեր։
«ՆՅ» - Սակայն ատիկա ինչո՞վ պատերազմի յայտարարութիւն մըն է։
Ր.Գ.
- Լեւոն Տէր Պետրոսեան կը խորհի թէ հարցը պէտք է Սփիւռքի եւ ոչ թէ
Հայաստանի միջոցաւ լուծուի։ Հայաստան որ դիւանագիտական եւ
զինուորական դժուար դիրքերու վրայ կը գտնուի, ըստ Լ. Տէր Պետրոսեանի,
կրնայ թէական հակամարտութիւն մը աւելցնել իր սահմանային հարցերուն
վրայ։ Հայաստանի պահանջատիրութեան համեմատութեամբ Թուրքիոյ
հակազդեցութիւնը կրնայ չափազանց բուռն ըլլալ։
Լեւոն Տէր
Պետրոսեան հաւանաբար կ՚ուզէ ըսել թէ հարցը կը վերաբերի Թուրքիոյ
դէմ Հայաստանի յարձակողական կեցուածքի մը — եւ հոս է որ իրեն հետ
համաձայն եմ—, երբ Հռչակագիրը կ՚ակնարկէ Սեւրի դաշնագրին եւ
Ուիլսընեան միջնորդութեան, ինչ որ իրապէս այսօրուան Թուրքիան
անդամահատելու կոչ մըն է։ Հարկ է աւելցնել, թէ Սեւրի դաշնագիրը
երբեք չէ վաւերացուած զայն ստորագրած որեւէ պետութեան կողմէ։
Հետեւաբար ան իրաւական արժէք չունի։
«ՆՅ» - Իսկ Սեւրը
փոխարինող Լօզանի դաշնագիրը, որ որոշ չափով կը ճշդէ ներկայի
Թուրքիոյ սահմանները, արդեօք իբրեւ այդպիսին վաւերակա՞ն է, նկատի
ունենալով որ Հայաստան այնտեղ ներկայացուած չէ։ Ի՞նչ արժէք ունի
Լօզանի դաշնագիրը։
Ր.Գ. - Ճիշդ է որ Հայաստան ստորագրած է Սեւրի
դաշնագիրը, բայց Լօզանէն բացակայ եղած է եւ այդ պատճառով ալ
իրաւունք ունի մերժելու Լօզանի պայմանագրի հետեւանքները։ Սակայն
այս երեւոյթը չի վաւերացներ Սեւրի դաշնագիրը։
«ՆՅ» -
Ինչ կը վերաբերի Փէրինչէքի հարցին, ինչպէ՞ս կը մեկնաբանէք անոր
զօրակցելու եւ երկրէն հեռանալու արգելքը վերցնելու Թուրքիոյ
կեցուածքը, որու շնորհիւ ենթական կրցաւ ազատօրէն մասնակցիլ
դատավարութեան։
Ր.Գ. - Թուրքիա սկիզբէն կը պաշտպանէր Փերինչէքը
որպէս իր երկրի քաղաքացի, սակայն կրնար նաեւ ինքզինք հեռու պահել՝
նկատի ունենալով ամբաստանեալին արտայայտութիւնները. Թուրքիոյ այս
կեցուածքը շատ բան կ՚ըսէ անոր վճռականութեան մասին՝ ինչ կը վերաբերի
ժխտողական քաղաքականութեան։
«ՆՅ» - Ինչպէ՞ս կը բացատրէք այն
երեւոյթը, որ Եւրոպայի Մարդկային Իրաւանց Դատարանը դիրքորոշուած է ի
նպաստ Հայոց Ցեղասպանութիւնը ժխտողներուն, այդպէսով միաժամանակ
միջամտելով ի վնաս Զուիցերիոյ գերիշխանութեան։
Ր.Գ. - Նախ
Դատարանը ոչ թէ ժխտողներուն, այլ խօսքի ազատութեան ի նպաստ
կողմնորոշուած է։ Սակայն պատասխանելով ձեր հարցումին, նշեմ, թէ պէտք է
վերադառնալ այս գործին բուն աղբիւրին։ Զուիցերիական օրէնսդրութիւնը
կ՚արգիլէ խտրականութիւն եւ ատելութիւն սերմանող ելոյթները եւ
հակառակ անոր, որ պատժական օրէնսգրքի 261 bis յօդուածը յատուկ նշում
չէ կատարած Հայոց Ցեղասպանութեան ժխտումին առնչութեամբ, սակայն
Զուիցերիոյ մէջ ընդհանրապէս ցեղասպանութեան մը ժխտումը
ցեղապաշտութիւն եւ ատելութիւն կը նկատուի։ Չմոռնանք որ առաջին
անգամ Զուիցերիոյ արդարադատութիւնն էր, որ դատապարտեց Փէրինչէքի
յայտարարութիւնները, զորս ենթական վերահաստատած էր տարբեր
վայրերու մէջ։ Ինչպէս գիտենք, Փէրինչէք անգրագէտ մը չէ եւ գիտակից է
իր խօսքերու հետեւանքներուն։ Աւելին, ան ըսած է որ եթէ նոյնիսկ օր մը
միջազգային ատեան մը վաւերացնէ Ցեղասպանութեան իրողութիւնը,
ինք ինչպէս միշտ պիտի հերքէ եւ ժխտէ զայն։ Ասկէ կարելի է հետեւցնել որ
ենթական որոշակի եւ անբարեխիղճ մտադրութեամբ կը մօտենայ հարցին։
«ՆՅ» - Ի՞նչպէս կը գնահատէք Եւրոպական Դատարանին վճիռը։
Ր.Գ.
- Իմ կարծիքով այս գործին մէջ Դատարանը բազմաթիւ սխալներ թոյլ
տուած է՝ թէ՛ փաստերու եւ թէ իրաւական գետնի վրայ, որոնցմէ ամենէն
յատկանշականը՝ 1915-1916ի իրադարձութիւններու որակաւորման
բանավէճին միջամտելն է։ Դատարանը այդպէսով հարցականի տակ կը դնէ
պատմաբաններու եւ կարգ մը երկիրներու համաձայնութիւնը, որոնք
նշեալ դէպքերը Ցեղասպանութիւն կ՚որակեն։ Այսպէսով ան հարցականի
տակ դրած է նաեւ քաղաքական համաձայնութիւնները, մինչդեռ իրեն
վերապահուած դերը այդ չէր պահանջեր, ինչ որ քննարկումներու
ընթացքին նկատել տուին Հայաստան, Թուրքիա եւ Զուիցերիա։ Արդարեւ այս
կէտը դատավարութեան ամենէն վտանգաւոր կողմն էր եւ տարօրինակօրէն
Հայաստան եւ Թուրքիա միասնաբար փորձեցին համաձայնիլ, որպէսզի
Դատարանը ետ քաշուի թղթածրարի այս բաժնէն։ Յուսանք որ այդպէս ալ
կ՚ըլլայ։
«ՆՅ» - Ուրեմն, ինչպիսի՞ դերակատարութիւն պէտք է ունենար Ատեանը։
Ր.Գ.
- Անոր դերը պէտք է սահմանափակուէր որոշելով՝ թէ միջազգային
հրապարակին վրայ Փէրինչէքի ըսածները կարելի՞ էր որակել որպէս հայ
ժողովուրդի նկատմամբ ատելութիւն: Եւ այդ իրադրութեան մէջ, եթէ
ընդունելի էր խօսքի ազատութեան սահմանափակում մը, այդ պարագային
պէտք էր դատապարտել անոր խօսքերը։ Հարկ է գիտնալ թէ Զուիցերիա եւ
Ֆրանսա (այս վերջինը գրաւոր միջամտութիւն մը կատարած է) կը պահանջեն
պետական ներքին օրէնսդրութեան գործադրութեան աւելի մեծ
ճկունութիւն, որպէսզի կարենան յարմարիլ տեղական կամ ազգային
պահանջներուն։ Հասկնալի է, որ օրինակի համար Ֆրանսան ուղղակի
հետաքրքրուած է այս թեմայով, եթէ նկատի ունենանք օրինակ՝ Տիէօտոնէի
պարագան, երբ վերջինս դատապարտուեցաւ Պետական Խորհուրդին կողմէ։
Արդ, շատ մեծ հաւանականութեամբ Ֆրանսայի որոշումը պիտի
դատապարտուի Մարդկային Իրաւանց Եւրոպական Դատարանին կողմէ։
Հետեւաբար, Ֆրանսան նման որոշումներու առաջքը առնելու մտադրութեամբ
աւելի ճկունութիւն կը պահանջէ պետութիւններու համար։
«ՆՅ»
- Այլ խօսքով, Ֆրանսան մէկ քարով երկու թռչուն կը զարնէ։ Արդեօք
մեզի յայտնի՞ է Եւրոպական Դատարանի Վերին Պալատին ժամանակացոյցը։
Ր.Գ.
- Ո՛չ։ Սակայն այդ ժամանակացոյցը միշտ ալ քաղաքականացուած է։ Այլ
խօսքով անոնք նախքան Ապրիլ 24ը ո՛չ մէկ որոշում պիտի կայացնեն։
«ՆՅ»
- Ինչ կը վերաբերի Հայաստանին, Մարդկային Իրաւանց Եւրոպական
Դատարանը վերջերս բացայայտած է պետութեան կողմէ մարդկային իրաւանց
լուրջ խախտումներու պարագաներ…։
Ր.Գ. - Իրաւ, որ Հայաստան քանի
մը առիթով դատապարտուած է, յատկապէս բանտարկեալներու նկատմամբ
գործուած չարաշահումներու պատճառով։
«ՆՅ» - Ձեր կարծիքով այդ դէպքերը քաղաքակա՞ն երանգ ունին։
Ր.Գ.
- Բնաւ։ Յարուցուած երեք «գործերէն» մէկը կը վերաբերի վկայի մը որ
անձնասպան եղած է ոստիկանութեան գրասենեակին մէջ, որովհետեւ ան
մերժած է իրեն թելադրուածը վկայել։ Իսկ երկրորդ թղթածրարը կը
վերաբերի 2008 Մարտ 1ին ցուցարարներու նկատմամբ գործադրուած
բռնարարքներուն։ Այս հարցով Հայաստան դատապարտուեցաւ, նկատի
ունենալով որ իրաւունք չունէր արգիլելու այդ ցոյցը։
«ՆՅ» - Արդ, խօսինք Հայաստանի իրաւական դաշտին մասին։ Կուտակուած բազմաթիւ «գործեր» կան, ինչպէս ֆրանսահայ դերասան Վարդան Պետրոսեանի կամ Փերմեաքովի (Գիւմրիի մարդասպանը) թղթածրարները։ Այս վերջինի կապակցութեամբ դուք բնական կը գտնէ՞ք որ Հայաստան ռուս զինուորը յանձնած է ռուսական ռազմակայանին։
Ր.Գ.- Փերմեաքովի «գործը» ոչ թէ իրաւական այլ Հայաստանի եւ Ռուսաստանի միջեւ քաղաքական հարց մըն է։ Արդարեւ, միջազգային օրէնքներուն համաձայն ռուսական ռազմակայանը ձեւով մը դեսպանատան դերը կը կատարէ։ Այդ հողը դիւանագիտական առումով Ռուսաստանի հսկողութեան տակ կը գտնուի։ Հարկ է մօտէն քննարկել այդ տարածքներու պատկանելիութեան հարցը։ Յամենայն դէպս կրնանք վստահիլ Ռուսաստանին՝ դիւանագիտական անձեռնմխելիութեան լոյսին տակ։ Ճիշդ է որ յանցանքը ռազմակայանէն դուրս գործուած է եւ ինքնաբերաբար հայկական արդարադատութեան իրաւասութեան սահմաններուն մէջ կը գտնուի։
«ՆՅ» - Իսկ Վարդան Պետրոսեանի «գործը» օրինական պետութեան խնդի՞ր մըն է։
Ր.Գ. - Միւսին բաղդատմամբ այս մէկը աւելի փափուկ հարց մըն է։ Չեմ կարծեր որ Պետրոսեանի պարագային օրինաց պետութեան սկզբունքները խախտած են։ Հոս քանի մը բաղադրիչներ կան, որոնցմէ առաջինը ենթակայական գործօնն է։ Հայաստանի քաղաքացիները շատ զգայուն են ընդհանրապէս երթեւեկութեան արկածներու հարցով, ուր երախաներ եւ հետիոտն անցորդներ կը մահանան…։ Կայ նաեւ այն ազդակը որուն համաձայն Վարդան Պետրոսեան ծանօթ անուն մըն է, սփիւռքահայ է, կէսով դրսեցի հայ կը սեպուի եւ Ֆրանսայի քաղաքացիութիւն ունի։ Դժբախտաբար նման պարագաներու Հայաստանի քաղաքացիները կը չափազանցեն հարցը որպէսզի կարելի ըլլայ աւելի հա տուցում «կորզել»։ Իսկ առարկայական գործօնը այն է, որ Հայաստանի մէջ քննիչներու եւ
դատախազներու ծառայութեան որակը գէշ ըլլալով նման թղթածրարներ լաւ հիմքերու վրայ չեն կազմուիր, ինչ կը վերաբերի արկածին վայրը նոյնութեամբ պաշտպանելու հարցին, նկատի ունենալով որ արկածներու ընթացքին մեռեալներ արձանագրելու պարագային այդ տուեալը կենսական նշանակութիւն ունի։
«ՆՅ» - Դերասանին ազգականները չափէն աւելի ծանրակշիռ կը նկատեն արձակուած դատավճիռը…։
Ր.Գ.- Ան դատապարտուած է չկանխատեսուած սպանութեան յանցանքով…։ Դժբախտ պատահար մը։ Յանցանք չէ գործուած։ Վարդան Պետրոսեան հինգ տարուան ազատազրկման դատապարտուած է։ Վերջնական վճիռը չափազանցուած չէ, բայց կարելի էր զայն համապատասխանեցնել «յետաձգումով բանտարկութեան» (sursis), եւ ասիկա է որ անընդունելի է։ Ամենայն հաւանականութեամբ այս ամսուան ընթացքին (Ապրիլ) ան կրնայ ընդհանուր ներման արժանանալ։ (Պատկան օրէնքը պատրաստութեան ընթացքի մէջ է)։ Այս գործին այլ մեղադրելի կողմը Վարդան Պետրոսեանի առժամեայ բանտարկութիւնն է, անկեղծօրէն ո՛չ մէկ մտավախութիւն կար որ ան կը փախի երկրէն, կը բաւէր «գրաւել» անոր անձնագիրը։ Իրաւ, որ բանտարկութիւնը անիմաստ էր…։ Յայտնեմ, թէ Հայաստանի մէջ դժբախտաբար դատախազները եւ դատաւորները մեծ մասամբ - նման թղթածրարներու պարագային - մարդիկ կը դատապարտեն առժամեայ բանտարկութեան, իսկ փաստաբանները կը պայքարին ատոր դէմ, որովհետեւ ենթական բանտարկելը անոր եւ իր ընտանիքին վրայ ճնշում գործադրելու «լաւագոյն» առիթն է՝ պաշտօնապէս աւելի հատուցում կորզելու իմաստով… եւ ասիկա կը գումարուի ընտանիքներուն կողմէ տրուող ոչ-պաշտօնական «պահարաններուն» վրայ։
«ՆՅ» - Եկէք այժմ իրապէս խօսինք օրինաց պետութեան հարցին մասին։ Այս վարչակարգը կը հալածէ Հիմնադիր Խորհրդարանի անդամները եւ ընդհանրապէս իր հակառակորդները, ճնշում կը բանեցնէ մասնաւորաբար Ծառուկեանի վրայ…։ Կացութիւնը փոխելու համար արդեօք կ՚արժէ՞ դատական գործ յարուցանել։
Ր.Գ. - Ասիկա միմիայն օրինաց պետութեան հարց չէ, այլ քաղաքական ազատութեան եւ իրաւունքի խնդիր մըն է։ Որոշ մարդիկ արգելափակուած են պարզապէս քաղաքական կարծիք արտայայտած ըլլալու պատճառով, խօսքս կը վերաբերի Շանթ Յարութիւնեանին կապուած խումբի անդամներուն։ Խնդալիք է, որ այս վերջինները կ՚ամբաստանուին ձողիկներով վարչակարգը տապալելու ամբաստանութեամբ։ Այս երեւոյթը կ՚ապացուցանէ, որ անոնց դէմ բացուած դատը քաղաքական բնոյթ ունի։ Անոնք քաղաքական բանտարկեալներ են։ Նոյնը կարելի է ըսել Հիմնադիր Խորհրդարանի անդամներուն դէմ կատարուած յարձակումին մասին՝ Ղարաբաղի ճամբուն վրայ, որ այս պարագային՝ այլեւս Հայաստանի տարածքին վրայ չենք գտնուիր։ Ասիկա ձեւով մը քաղաքական ճնշում կը նշանակէ։ Ճիշդ է որ Հիմնադիր Խորհրդարանի կարգախօսները բուռն եւ բաւականաչափ յեղափոխական շունչ ունին, սակայն հոս դաւադրութեան հարց չկայ, նկատի ունենալով որ անդամները բացէ ի բաց Ապրիլ 24ին ցոյց ընելու կոչ կ՚ընեն՝ վարչակարգը տապալելու նպատակով։
«ՆՅ» - Ձեր կարծիքով կրնա՞յ Ապրիլ 24ի այդ ցոյցը նպատակէն շեղիլ։
Ր.Գ.- Ամէն ոք կը փորձէ զանոնք տարհամոզել եւ ետ կեցնել նման գործընթացէն։ Հայաստանի ընդիիմադիր կուսակցութիւնները եւ Սփիւռքէն բազմաթիւ անձնաւորութիւններ այդ քայլին չդիմելու կոչ կ՚ընեն։ Իմ կարծիքով այդ մարդիկ հասած են յուսալքումի այնպիսի աստիճանի մը, որ կ՚ուզեն Ապրիլ 24ի բեմը օգտագործել՝ ժողովրդային զօրաշարժ կազմակերպելու համար։ Սակայն կ՚ենթադրեմ թէ անոնք պիտի
ձախողին, որովհետեւ ժողովուրդին համար Ապրիլ 24ը իրապէս ինքնամփոփման պահ մըն է…։ Այնպէս որ անոնք քաղաքական սխալ հաշիւներ կ՚ընեն եւ կը կարծեմ թէ հետեւորդ պիտի չունենան։
«ՆՅ» - Դուք ի՞նչ հայեացքով կը դիտէք Հայաստանի իշխանութեանց կողմէ շարքային գործիչներու նկատմամբ որդեգրուած հալածանքի քաղաքականութիւնը՝ զանոնք ենթադրաբար զսպելու նպատակով։
Ր.Գ. - Նման կեցուածք մը որդեգրուած է նաեւ այլ դէպքերու պարագային, ինչպէս օրինակ՝ «Բարգաւաճ Հայաստան» կուսակցութեան լուծարումը։ Նման գործընթացներ ակնյայտ են։
«ՆՅ» - Ի՞նչ կ՚ըսէիք Հայաստանի փաստաբաններու կարգավիճակին մասին։ Արդեօք անոնք պաշտպանուա՞ծ են։ Կրնա՞ն առանց մտավախութեան իրենց գործը շարունակել։
Ր.Գ. - Հարկաւ, եւ ասիկա Հայաստանի իրաւական դաշտի նշանաւոր ձեռքբերումներէն մէկն է։ Այս գծով ես անձամբ տարիներ աշխատած եմ (1998-2013) եւ գործս արդիւնաւէտ եղած է։ Իրաւաբանները անկախ են եւ ձեռնհաս են ամէն տեսակ պաշտպանութեան։
«ՆՅ» - Քիչ մըն ալ խօսինք սահմանադրական բարեփոխումներու մասին, որ կը նախատեսէ խորհրդարանական վարչակարգի հաստատումը։ Այդ մէկը հիմնական փոփոխութիւն կը սեպուի՞։
Ր.Գ. - Այդ գործընթացը քաղաքական հարց մըն է եւ շատ ալ կապ չունի իրաւական կամ օրինաց պետութեան հարցին հետ։ Այս առումով սահմանադրական փոփոխութիւնները երկրորդական են, նկատի ունենալով որ իշխանութեան տարանջատման սկզբունքը - որ
ժողովրդավարական հարցերու կեդրոնին կը գտնուի - կախեալ չէ նշեալ բարեփոխումներէն։
«ՆՅ» - Որոշ կուսակցութիւններ, ինչպէս Դաշնակցութիւնը կը քննադատեն նախագահական վարչակարգը, ըսելով թէ Հանրապետութեան նախագահը լայն իրաւունքներ ունի եւ խորհրդարանին առջեւ հաշուետու չէ, ինչ կը վերաբերի յատկապէս արտաքին
քաղաքականութեան եւ ազգային պաշտպանութեան։
Ր.Գ. - Կառավարութեան եւ Դաշնակցութեան կողմէ առաջադրուած թէքնիք փաստարկները նիւթին հետ որեւէ առնչութիւն չունին։ Երկրի քաղաքականութեան մէջ ի՞նչ պիտի փոխուի եթէ վարչապետ մը Խորհրդարանին հաշուետու ըլլայ, նկատի ունենալով որ անկասկած իր կուսակցութիւնը հոն մեծամասնութիւն պիտի ունենայ։ Հետեւաբար ներկայ կացութենէն բան մը պիտի չփոխուի։ Ես ներկայ գտնուեցայ
վերջերս կայացած Արմէն Ռուստամեանի մամլոյ ասուլիսին։ Դաշնակցութիւնը այս ծրագրին իր աջակցութիւնը արդարացնելու համար կը բերէ երկար ժամանակի վրայ տարածուող խորհրդակցութեան փաստարկը, «ապագայի ամուր հիմքերը» կառուցանելու համար, դատելով որ ներկայ վարչակարգի պարագլուխները յաւիտենական չեն։ Տեսական գետնի վրայ վիճարկելի հարց մըն է՝ արդեօք այսօր ունի՞նք ժողովրդավար կարգեր կամ նախագահական հզօր վարչակարգ մը, որոնք ի վիճակի ըլլան արմատական փոփոխութիւններ կատարելու։ Ռուստամեան այս բոլորը կ՚ըսէր նախքան այն, որ ՀՅԴ-ը երեք այլ կուսակցութիւններու հետ դաշինք կազմելով նախագահին յանձնէր 12 կէտերէ կազմուած նախագիծը, որ ի վերջոյ ունեցաւ իր ազդեցութիւնը եւ վարչակարգը վախցաւ, քանի որ այդ 12 կէտերու վրայ հիմնուած զօրաւոր զինակցութիւն մը գոյացած էր։ Ի՞նչ ըրաւ Դաշնակցութիւնը։ Ան լքեց եւ լուծարքի ենթարկեց զինակցութիւնը։ Եւ հետեւաբար Ս. Սարգսեան ալ օգտուելով առիթէն իր կարգին լուծեց «Բարգաւաճ Հայաստան» կուսակցութիւնը։ Այլ խօսքով անոնք քանդեցին իրենց իսկ ձեռքով ստեղծուած «գործիքը», որ կրնար հակակշռել ներկայի վարչախումբին։ Այլ խօսքով Դաշնակցութեան ըսածներուն եւ կեցուածքին միջեւ ակնյայտ հակասութիւն մը կայ։
«ՆՅ» - Ասիկա պետութեան հետ ապագայի գործակցութեան նախաքա՞յլ մըն է։
Ր.Գ.- Ես չեմ ուզեր երեւակայական քաղաքականութիւն վարել։ Ամէն մարդ կ՚ըսէ եւ ամէն ոք գիտէ։ Պէտք է տեսնել։ Վստահ չեմ որ Ապրիլ 25ը իրենց մտածածին պէս կ՚անցնի։
«ՆՅ» - Անդրադառնանք նաեւ Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութեան Թուրքիոյ դէմ յարուցանած դատին, որ կը վերաբերի Սիսի Կաթողիկոսութեան եւ հայ ժողովուրդի - 1920էն առաջ - կալուածներու եւ ունեցուածքի վերատիրացման։ Ձեր կարծիքով նշեալ պահանջը կրնա՞յ արդիւնաւորուիլ եւ թէ իրաւական ի՞նչ հիմքեր կան դրական եզրակացութեան յանգելու համար։
Ր.Գ. - Ինչ կը վերաբերի իրաւական կալուածին, հարկ է յիշեցնել թէ Թուրքիոյ մէջ ընդհանրապէս կարելի չէ ուղղակի դիմել Սահմանադրական Դատարան։ Այլ քայլերու դիմելէ առաջ նախ պէտք է անցնիլ Առաջին Ատեանի Դատարանէն։ Սակայն Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութեան կալուածներու վերատիրացման կապակցութեամբ հարկաւոր չէ այդ բոլոր հանգրուանները թեւակոխել, նկատի ունենալով որ Թուրքիա առանց դատավարութեան պիտի վերադարձնէ Կաթողիկոսութեան ունեցուածքը։
«ՆՅ» - Իրա՞ւ։ Դուք վստա՞հ էք։
Ր.Գ.- Այո՛, սոյն գործընթացը Թուրքիոյ այսօրուան քաղաքականութեան մաս կը կազմէ։ Պետութիւնը ներկայիս կը վերականգնէ կամ կը վերարժեւորէ եկեղեցիներու գոյքերը։ Ան շատ աւելի խորամանկ է որպէսզի հարցը դատավարութեան չհասնի, որովհետեւ այդ առումով շահելիք բան մը չունի։ Թուրքիոյ մէջ եկեղեցիներու ունեցուածքը կախեալ է հիմնադրամէ մը կամ ընկերակցութենէ մը։ Սիսի հարցով ընկերակցութիւն մը գոյութիւն ունէր որու կանոնակարգը հաստատուած է 1912ի բարենորոգումներէն ետք։ Պատկան ընկերակցութիւններուն կանոնները մինչեւ 1936 ներշնչուած են իսլամական օրէնքէն, որմէ ետք պատշաճեցուած են քաղաքացիական օրէնսգրքին։
«ՆՅ» - Արդեօք Թուրքիոյ պետութեան համար իրաւական փոխզիջումները կրնա՞ն շահաւէտ ըլլալ։
Ր.Գ. - Ներկայիս Թուրքիոյ մէջ նկատելի են հետաքրքրական շարժումներ։ Ինչպէս օրինակ անհատական դիմումներու վերահաստատումը։ Կայ նաեւ Զուարթ Սուճեանի «գործը», որ հաւանաբար կրնայ նախադէպ հանդիսանալ։ Այս անձը իր մօտ ունի Տիյարպէքիրի օդակայանին կալուածին սեփականութեան փաստաթուղթը։ Այս դատական գործով զբաղող թուրք փաստաբանը յաջողած է Վերաքննիչ Դատարանէն կորզել՝ Առաջին Դատարանին որոշումին բեկանումը, որ կը մերժէր սեփականատիրոջ իրաւունքը, պատճառաբանելով պայմանաժամի սահմանափակումը։ Պետութիւնը կը պնդէր թէ ինք թերթի մը մէջ օրին (1967) հրատարակած է ծանուցում՝ հաւանական հակադրութիւններու առաջքը առնելու համար։ Եւ երբ ո՛չ ոք ներկայացած է - ըստ պետութեան - ինք այդ հողամասը տրամադրած է Տիյարպէքիրի քաղաքապետարանին՝ օդակայանի շինութեան համար։
Ահաւասիկ այս որոշումն է, որ Վերաքննիչ Ատեանը բեկանած է, դիտել տալով որ պետութիւնը - փոխանակ թերթին մէջ ծանուցում հրատարակելու - պէտք է կալուածատոմարային (cadastrale) ուսումնասիրութիւն կատարէր եւ այս հողին սեփականատիրոջ հետ կապ հաստատէր, նկատի ունենալով որ սեփականատէրը Միացեալ Նահանգներ բնակելով երբեք պիտի չտեսնէր նշեալ հանրային յայտարարութիւնը։ Թղթածրարը վերադարձուած է Առաջին Ատեանին՝ վերաքննութեան նպատակով։ Եթէ Թուրքիոյ Սահմանադրական Դատարանին վճիռը սեփականատիրոջ ի նպաստ չկայացուի, փաստաբանը կը նախատեսէ դիմել Մարդկային Իրաւանց Եւրոպական Ատեանին: Ան լաւատես է սոյն դատարանի կայացնելիք վճիռին գծով։
«ՆՅ» - Նման գործընթաց մը ի՞նչ հետեւանքներ կրնայ ունենալ։
Ր.Գ.- Ասիկա անհատական դիմում մըն է, բայց կան այլ ընտանիքներ որոնք կը սպասեն իրենց դիմումներուն քննարկումին։ Վերոնշեալ թուրք իրաւաբանը իր ձեռքին տակ ունի տասնեակներով նման թղթածրարներ եւ կը սպասէ առաջին «գործին» արդիւնքին, որպէսզի ըստ այնմ քննարկէ նաեւ այլ դիմումները։ Առաջին անգամն է որ Թուրքիոյ պետութիւնը հարցին նկատմամբ առարկայական մօտեցում կը ցուցաբերէ։ Նկատելի է որ թուրք փաստաբանը չի փափաքիր քաղաքականացնել հարցը եւ զայն չ՚ուզեր կապել
Ցեղասպանութեան հատուցումներու խնդրին հետ։
«ՆՅ» - Գիտենք, որ Ֆրանսայի մէջ Հայոց Ցեղասպանութեան ժխտումը դատապարտող օրէնքին ընդունումը մերժուեցաւ Սահմանադրական Խորհուրդին կողմէ։ Յոյս կա՞յ որ այս հարցը կրկին սեղան բերուի։
Ր.Գ.- Իրաւական գետնի վրայ կ՚ենթադրեմ թէ նախքան Փէրինչէքի դատավճիռին կայացումը ո՛չ մէկ յոյս կայ որ նշեալ օրէնքը ընդունուի։ Իսկ քաղաքական դաշտը ունի զանազան վտանգներ։ Նախ որ Ֆրանսայի քաղաքական ուժը եւ հանրային կարծիքը կը մերժէ իր ազատութիւնը խախտող որեւէ նոր օրէնքի մը գաղափարը։ Այս հարցը անցեալին նախընթաց ունեցած է եւ ականատես եղած ենք հակազդեցութեանց։ Խօսքի ազատութեան որեւէ ճնշում իրապէս խոտոր կը համեմատի ներկայ ժամանակաշրջանին։ Անշուշտ Տիէօտոնէի պարագան փակագիծ մըն էր, որ կը համապատասխանէր այլ գործօններու։ Իմ կարծիքով 2012ի աղմկայարոյց օրէնքէն վերջ նոր օրինագիծ մը ի սկզբանէ քաղաքականապէս մերժումի դատապարտուած է։
«Նոր Յառաջ», 18 եւ 21 Ապրիլ 2015
No comments:
Post a Comment