Վատիկանի Ս. Պետրոս տաճարին մէջ, հայոց ցեղասպանութեան 100-րդ
տարելիցին նուիրուած Պատարագի իր քարոզին ընթացքին, Փռանկիսկոս պապը Հայոց Մեծ Եղեռնը նկատեց 20-րդ դարի առաջին
ցեղասպանութիւնը, խօսելով նաեւ անկէ ետք տեղի ունեցած այլ
ցեղասպանութիւններու մասին:
Ան խօսեցաւ նաեւ հայերու հարուստ
մշակութային ժառանգութեան մասին, նշելով երաժշտութեան, ճարտարապետութեան եւ
այլ ոլորտներու մէջ անոր ձգած անջնջելի հետքը:
Պատարագի ընթացքին
կատարուեցաւ նաեւ Ս. Գրիգոր Նարեկացիի վարդապետացման կարգ: Հնչեց
լատիներէն բանաձեւը եւ Նարեկացին յայտարարուեցաւ Տիեզերական եկեղեցւոյ
վարդապետ:
Պատարագի
աւարտին հայկական ծէսով կատարուեցաւ հոգեհանգստեան արարողութիւն` Մեծ
Եղեռնի նահատակներուն համար, որմէ ետք Գարեգին Բ. եւ Արամ Ա. Կաթողիկոսները իրենց խօսքը
ուղղեցին Պապին եւ ներկայ հաւատաւոր ժողովուրդին: Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսը յայտնեց, ի միջի այլոց.
«Մեր քոյր
Եկեղեցիների բարեկամութիւնը վկայող սրբազան այս արարողութեան ընթացքին, ի
գոհունակութիւն Մեզ եւ մեր ժողովրդի, Հայ Եկեղեցու հայրերից սուրբ Գրիգոր
Նարեկացին Ձերդ Սրբութեան կողմից հռչակուեց Կաթոլիկ Եկեղեցու սահմանումով` "Վարդապետ Եկեղեցու": Աղօթուսոյց եւ տիեզերալոյս սուրբ Նարեկացին 10-րդ
դարում մարդկային բոլոր սերունդների ապաշխարութեան եւ խոստովանութեան
աղերսը` որպէս "Ի խորոց սրտի խօսք ընդ Աստուծոյ", երկինք բուրվառեց: Սուրբ
վանականը, հայոց համար պաշտելի իր "շնչաւոր մատեանով" Քրիստոսաշնորհ
փրկութեան ուղին ցոյց տուեց «մեղաւորներին ու արդարներին, վեհերին ու
փոքրերին, բարիներին ու եղեռնագործներին» (Բան Գ), դէպի Աստուած
առաջնորդելով բոլոր ժամանակների հաւատացեալներին:
Նարեկացի
ծնած մեր ժողովուրդը քրիստոնէական հաւատքի եւ ազգային ինքնութեան համար իր
պատմութեան ընթացքում բազում արհաւիրքներ է տեսել, փորձութիւնների
դիմակայել: Մէկ դար առաջ Օսմանեան Թուրքիայում մեր ժողովրդի հանդէպ
իրագործուեց ցեղասպանութեան ահռելի ոճիրը: Կանխամտածուած ծրագրով,
աննկարագրելի դաժանութեամբ սպանուեցին մէկ եւ կէս միլիոն հայեր: Հինաւուրց
մեր ժողովուրդը արմատախիլ արուեց իր նուիրական բնօրրանից` պատմական
հայրենիքից եւ տարագիր սփռուեց տարբեր երկրներում: Աւերուեց, ոչնչացուեց,
բռնազաւթուեց քրիստոնէական մեր դարաւոր ժառանգութիւնը: Ոչինչ, սակայն, ոչ
տառապանք, ոչ հալածանք, ոչ անգամ մահ` չսասանեց մեր ժողովրդին եւ չհեռացրեց
իր սուրբ հաւատքից: Ազգովի նահատակութեան հոգեւոր սխրանքի ողջ մեծութիւնն է
այսօր պատկերւում մեր առջեւ, որը դրսեւորեց մեր ժողովուրդը` կրկին
հռչակելով դեռեւս 5-րդ դարում սահմանած իր ինքնութեան բանաձեւը, որ
քրիստոնէութիւնն ունենք ոչ իբրեւ հանդերձ, այլ իբրեւ մաշկի գոյն (Եղիշէ
պատմիչ):
. . . Հայոց Ցեղասպանութեան 100-րդ տարելիցի առիթով մատուցուած այս Սրբազան Պատարագին, մեր նահատակների նուիրական յիշատակի առջեւ Մենք երախտագէտ զգացումով ենք անդրադառնում, որ Ձերդ Սրբութեան երանաշնորհ նախորդներից Բենեդիկտոս ԺԵ. Պապը բողոքի ձայն բարձրացրեց` ընդդէմ հայերի ցեղասպանութեան, իսկ սուրբ Յովհաննէս Պօղոս Բ. Պապը Մեզ հետ համատեղ յայտարարութեամբ 2001 թուականին ճանաչել եւ դատապարտել է Հայոց Ցեղասպանութիւնը: Այս առումով կարեւոր նշանակութիւն ունի նաեւ Վատիկանի արխիւներում պահուող փաստաթղթերի հրապարակումը: Մեր ժողովուրդը շնորհակալութեամբ է յիշում բոլոր նրանց, ովքեր ոչ միայն բարձրաձայնեցին Հայոց Ցեղասպանութեան մասին եւ դատապարտեցին, այլ նաեւ մարդասիրական առաքելութիւններ իրականացրեցին` խնամելով որբերին, ապաստան տալով վերապրածներին, օգնելով յաղթահարել բազմատեսակ դժուարութիւնները»։
. . . Հայոց Ցեղասպանութեան 100-րդ տարելիցի առիթով մատուցուած այս Սրբազան Պատարագին, մեր նահատակների նուիրական յիշատակի առջեւ Մենք երախտագէտ զգացումով ենք անդրադառնում, որ Ձերդ Սրբութեան երանաշնորհ նախորդներից Բենեդիկտոս ԺԵ. Պապը բողոքի ձայն բարձրացրեց` ընդդէմ հայերի ցեղասպանութեան, իսկ սուրբ Յովհաննէս Պօղոս Բ. Պապը Մեզ հետ համատեղ յայտարարութեամբ 2001 թուականին ճանաչել եւ դատապարտել է Հայոց Ցեղասպանութիւնը: Այս առումով կարեւոր նշանակութիւն ունի նաեւ Վատիկանի արխիւներում պահուող փաստաթղթերի հրապարակումը: Մեր ժողովուրդը շնորհակալութեամբ է յիշում բոլոր նրանց, ովքեր ոչ միայն բարձրաձայնեցին Հայոց Ցեղասպանութեան մասին եւ դատապարտեցին, այլ նաեւ մարդասիրական առաքելութիւններ իրականացրեցին` խնամելով որբերին, ապաստան տալով վերապրածներին, օգնելով յաղթահարել բազմատեսակ դժուարութիւնները»։
Վատիկանի Սուրբ Պետրոսի տաճարին մէջ կատարուած պատարագը պատմական բնոյթ ունի. առաջին
անգամն է, որ Հռոմի պապը պատարագ կը մատուցանէ` յիշատակելով ցեղասպանութիւնը: Մինչ
այժմ եղած են միայն աղօթքներ տարբեր ցեղասպանութիւններու զոհերու
հոգիներու հանգստութեան համար, բայց պատարագ դեռ չէր մատուցուած:
Յատկանշական է, որ պատարագը Պապի անձնական նախաձեռնութեան արդիւնքն էր: Ս.
Պետրոս տաճարին մէջ հաւաքուած էին տարբեր երկիրներէ հայկական համայնքներու պատուիրակութիւններ:
Թուրքիոյ Արտաքին Գործոց նախարարութիւնը հրաւիրած է Վատիկանի դեսպանը Պապի յայտարարութենէն ետք: Թրքական մամուլը անմիջապէս արձագանգած է յայտարարութեան։
Այսպէս, «Հիւրրիյէթ»ը գրած է, որ Պապը արտասանեց Թուրքիոյ համար ոչ-ցանկալի
բառը՝ 1915-ի իրադարձութիւնները կոչելով ցեղասպանութիւն, մինչ «Հապերթուրք» կայքէջը լուրը վերնագրած է. «Խաչակրաց քէն Թուրքիոյ դէմ»:
«Պէյազկազեթէ»ն գրած է, թէ Պապը խիստ կատղեցուցած է Անգարան եւ համապատասխան արձագանգ պիտի ստանայ: «Սապահ»ը իր գլխաւոր էջի մէջ տեղադրած է լուրը, պնդելով, որ ելոյթը մեծ հակազդեցութիւն պիտի ունենայ Թուրքիոյ մէջ:
«Աւրուբա Պիւլթենի» կայքէջը լուրը վերնագրած է. «Հռոմի Պապին ելոյթը վիճաբանութիւններու առիթ պիտի տայ», իսկ «Հապերլէր»ը Պապին ելոյթը Թուրքիոյ համար ցնցում համարած է:
«Փոսթա» ցնցող լուրերու շարքին տեղադրած է Հռոմի Պապի
յայտարարութիւնը՝ զայն վերնագրելով. «Հռոմի Պապը յայտարարած է, որ 20-րդ
դարու առաջին ցեղասպանութիւնը հայերու դէմ կատարուած է»:
«Հապէր Ազիմ» եւս անդրադարձած է՝ շեշտելով, որ Պապը եւս տէր կանգնեցաւ հայոց ցեղասպանութեան ճանաչման արշաւին:
No comments:
Post a Comment