ԼԵՒՈՆ ՇԱՌՈՅԵԱՆ
Քանի
մը
օր
առաջ
այս
հարցումը
ուղղեցի
ես
ինծի՝
երբ
պատահաբար
ձեռք
անցուցի
հայկական
հայրենակցական
միութիւններու
վերաբերեալ
հնամաշ
գրքոյկներու
եւ
պրակներու
շարք
մը,
մեծաւ
մասամբ
Ֆրանսա
տպուած։
Այդ գրքոյկներէն մին կը վերաբերէր Մալաթիոյ Կրթասիրաց Ընկերութեան։ Եւ ինչպէս կը կարդացուի գրքոյկին վրայ՝ ասիկա արձանագրութիւնն է վերոնշեալ ընկերութեան Ֆրանսայի շրջանային 10րդ համագումարին, որ գումարուեր է աւելի քան 65 տարի առաջ, 1947ին, Մարսիլիոյ մէջ, երեք օրեր շարունակ…։
Իսկապէս շշմեցայ։
Այդ
որքա՜ն
մեծաթիւ
մալաթիացիներ
կան
եղեր
Ֆրանսայի
տարածքին՝
որ
10 համագումարներ
կրցեր
են
սարքել
մինչեւ
1947 (հաւանաբար
20ական
թուականներէն
սկսեալ),
լեցուն
օրակարգով,
զանազան
քաղաքներէ
ժամանած
պատգամաւորներով
եւ
եռօրեայ
նիստերով…։Այդ գրքոյկներէն մին կը վերաբերէր Մալաթիոյ Կրթասիրաց Ընկերութեան։ Եւ ինչպէս կը կարդացուի գրքոյկին վրայ՝ ասիկա արձանագրութիւնն է վերոնշեալ ընկերութեան Ֆրանսայի շրջանային 10րդ համագումարին, որ գումարուեր է աւելի քան 65 տարի առաջ, 1947ին, Մարսիլիոյ մէջ, երեք օրեր շարունակ…։
Իսկապէս շշմեցայ։
Հրատարակուած գրքոյկը լաւագոյն ու անհերքելի ապացոյցն էր ատոր։ Շօշափելի փաստը։
Իսկ հիմա՞։
Այդ թուականէն 65 տարի ետք՝ հարազատ ու գիտակից մալաթիացիներ մնացի՞ն Ֆրանսայի տարածքին. կամ նոյնիսկ Սփիւռքի տարածքին։ Արդեօք Պէյրութի մէջ կամ այլուր դեռ կը գործե՞ն Մալաթիոյ Հայրենակցական Միութիւններ։
Ամէն ոք գիտէ, թէ հայրենակցական միութիւնները շատ զօրաւոր օղակներ էին՝ ընդմէջ կորսուած հայրենիքին ու պանդուխտ դարձած խլեակներուն։ Անոնց դերը շատ բարերար եղաւ մանաւանդ յետ-եղեռնեան առաջին 50-60 տարիներուն, երբ լեռներու ետին մնացած հայրենի օճախին նկատմամբ անմաշելի սէր մը կար մարդոց հոգիին մէջ։ Դեռ թարմ էին մարդոց հայրենական յուշերը, կենդանի էին բնաշխարհէն եկող ժողովրդական բարքերն ու աւանդութիւները։ Մինչդեռ հիմա, պատկերը լրի՜ւ տարբեր է…։ Նոր սերունդները, ջախջախիչ տոկոսով, իրենց նախահայրերուն ծննդավայրին մասին գրեթէ ոչի՛նչ գիտեն…։
Վերադառնանք Մալաթիոյ։ Ո՞ւր կը գտնուի Մալաթիան։
Մալաթիան հին դարերու ՄԵԼԻՏԻՆԷն է, պատմական Կիլիկիոյ հիւսիսային սահմաններուն մօտիկ, Խարբերդի արեւմուտքը։ Օսմանեան պետութիւնը զայն երբեմն վարչականօրէն կապեր է Մարաշի, երբեմն Խարբերդի։ Ունեցած է 5 գաւառակներ.- Մալաթիա, Քէախթէ, Հիւսնի Մանսուր, Պէհէսնի եւ Աղճատաղ, բոլորը միասին՝ 35.000 հայ բնակչութեամբ։
1915ի Մեծ Եղեռնէն ետք, սփիւռքեան բազմաթիւ գաղութներու մէջ հիմնուեցան Մալաթիոյ Կրթասիրաց Ընկերութեան մասնաճիւղեր։ Ամերիկայի մէջ, 30ական թուականներէն սկսեալ, աւելի քան չորս տասնամեակ շարունակ, մալաթիացիները կանոնաւոր պարբերականութեամբ հրատարակեցին երկու թերթեր՝ «Նոր Մալաթիա» (Նիւ Եորք, Ֆիլատելֆիա, Ուստր) եւ «Պապ Ուխտի» (Գլիվլէնտ)։
«Պապ Ուխտի»ն անունն էր գետակի մը, հանքային աղբիւրներով հարուստ, Մալաթիոյ շրջանին մէջ։ Այս պարբերաթերթը տասնամեակներ շարունակ առանձինն խմբագրեց ու հրատարակեց Գէորգ Թօփալեանը (1898-1986), որ ծանօթ էր Գէորգ Մելիտինեցի գրչանունով եւ որուն նախաձեռնութեամբ ու բարերարութեամբ՝ գրական կարեւոր հիմնադրամ մը հաստատուեցաւ Անթիլիասի մէջ։
Մալաթիոյ շրջանի պատմութիւնը կորուստէ փրկուեցաւ շնորհիւ եգիպտաբնակ բանասէր եւ պատմագիր Արշակ Ալպօյաճեանի։ Ան է, որ գրեց ու խմբագրեց «Պատմութիւն Մալաթիոյ Հայոց» ծաւալուն պատմագիրքը (աւելի քան 1500 էջ), որ լոյս ընծայուեցաւ Պէյրութ, 1961ին։
Եւ վերջապէս, ո՞վ մալաթիացի էր գիտէ՞ք։ Բանաստեղծ ՌՈՒԲԷՆ ՈՐԲԵՐԵԱՆը (1874-1931)։ Այն՝ որ Ճիպութի կ՚ապրէր ու գրած էր հետեւեալ նշանաւոր տողերը.-
Կեանքի նաւակն հետք չթողուց իր ետին.
Մոռացումը առաւ ինձմէ ամէն բան,
Հին երազներս ամպերու պէս կ՚անհետին,
Յիշատակն ալ կ՚անցնի երգի մը նման։
«Նոր Յառաջ», 12 Մարտ 2015
No comments:
Post a Comment