ԹԱԹՈՒԼ ՅԱԿՈԲԵԱՆ
Փոքրամարմին, կեանքով լի այս մարդը աշխատում է առաւօտից կէս գիշերն անց:
Նա աշխատում է Բէյրութի հայկական նշանաւոր Ճեմարանի գրադարանում,
երեկոյեան ժամերին, դէպի Միջերկրական նայող Մզհերի իր տան պատշգամում,
ժամանակ առ ժամանակ՝ ամերիկեան Բոստոն քաղաքի Հ.Յ.Դ. արխիւներում: 81ամեայ
պատմաբան եւ մեր ժամանակների լաւագոյն հայագէտներից Երուանդ Փամպուքեանը ոչ
միայն լաւ պատմաբան է, այլ նախ եւ առաջ՝ լաւ մարդ, ընկեր ու բարեկամ:
Հայոց պատմութեան եւ հայագիտութեան վերաբերեալ շուրջ երեք տասնեակ գրքեր է
կազմել ու խմբագրել: Այսօր նա վեր է հանում Դաշնակցութեան արխիւները, որոնք
հատորների շարքով հրատարակում է Համազգայինի «Վահէ Սէթեան»
հրատարակչութիւնը՝ «Նիւթեր Հ. Յ. Դաշնակցութեան պատմութեան համար» խորագրով:
Եթէ Բէյրութում եմ, ապա իմ ժամանակի ազատ մասը անց եմ կացնում Փամպուքեանի
հետ՝ «Ազդակ»ի խմբագրատանը կամ Մզհերի՝ Միջերկրականին նայող նրա բնակարանի
պատշգամում: Հայագիտութեան եւ հայոց պատմութեան մասին աւելի լաւ
դասախօսութիւն այլ տեղ չեմ կարող ունկնդրել՝ ուիսկիի եւ սիկարի պարտադիր
համեմունքով:
Դաշնակցութեան արխիւների մասին տեսակէտներն ու խօսակցութիւնները խիստ
հակասական են: Թուրքերը պնդում են, որ Հ.Յ.Դ. արխիւները փակ են: Փամպուքեանը,
սակայն, ասում է, որ Հ.Յ.Դ. արխիւներում «թաքցնելու բան չկայ» (*):
Իրականում Հ.Յ.Դ. արխիւի նիւթերը սկսել են հրատարակուել «Հայրենիք»
ամսագրում՝ Սիմոն Վրացեանի դասաւորումով: Ապա 1934 եւ 1938 թուականներին
Հ.Յ.Դ. արխիւային նիւթերը հրատարակուել են երկու հատորով՝ «Դիւան Հ.Յ.Դաշնակցութեան» խորագրով: Արխիւի որոշ նիւթեր 1930ականներին տպագրուել են
«Դրօշակ» եւ «Վէմ» հանդէսի էջերում: 1962ին Վրացեանը Հ.Յ.Դ. արխիւի նիւթերն է
օգտագործել «Հին թղթեր նոր պատմութեան համար» հատորում:
Հ.Յ.Դ. Բիւրոյի որոշումով կուսակցութեան արխիւները համակարգուած ձեւով՝
հատորներով սկսեց պատրաստել եւ խմբագրել Հրաչ Տասնապետեանը՝ «Նիւթեր Հ. Յ.
Դաշնակցութեան պատմութեան համար» խորագրով: Տասը տարիների ընթացքում՝
1972-1982թթ., լոյս տեսաւ չորս հատոր: Տասնապետեանի հիւանդութիւնն ու մահը
յետագայ հատորների լոյս ընծայումը դադարելու պատճառ դարձան: Աւելի քան
երկու տասնամեակ ընդմիջումից յետոյ այդ գործը շարունակեց Երուանդ
Փամպուքեանը:
«Հ.Յ.Դ. արխիւը միայն կուսակցութեան արխիւը չէ, այլ՝ հայ ժողովրդի պատմութեան
համար կարեւոր աղբիւր», կում անելով «Black Label»ը եւ քաշելով ծխամորճը,
պատմում է Փամպուքեանը: Մինչեւ 2015ի Ապրիլ նա հրատարակութեան կը պատրաստի
մատենաշարի 11րդ հատորը, որը կը ներառի 1913-1915թթ. արխիւի նիւթերը: «Ես
կարող եմ եւս չորս-հինգ հատոր պատրաստել», շարունակում է նա:
Հատորներում սկզբնաղբիւրի արժէք ունեցող հսկայածաւալ նիւթեր կան եւ առատ
փաստաթղթեր: Կուսակցական, քաղաքական, գաղափարական ու մարտական բնոյթի
փաստաթղթերի կողքին, այս հատորներում ամբարուած են Արեւելեան (ռուսական) եւ
Արեւմտեան (թուրքական) Հայաստանին վերաբերող տեղագրական, ազգագրական,
վիճակագրական, մշակութային եւ այլ բազմահազար վաւերագրեր:
Այս հատորներում ընթերցողը հանդիպում է՝ Աւետիք Իսահակեանին, Սեւաքարցի
Սաքոյին, Անդրանիկին, Արմէն Գարոյին, Նիկոլ Աղբալեանին, Ռոստոմին եւ
նշանաւոր այլ հայ գործիչների: Հատորներում ներկայացուել են նաեւ մի շարք
նշանաւոր դէմքերի ձեռագրերի տպագրական լուսապատճէնը՝ Գեղամ Տէր Կարապետեան,
Գէորգ Չաւուշ, Ռուբէն Տէր Մինասեան, Արամ Մանուկեան: «Այս արխիւներում
աշխատելով եւ փաստաթղթերը կարդալով՝ զգում ես, որ այս մարդիկ՝ Անդրանիկը,
Նժդեհը, Ռոստոմը, մեր նման, սովորական մարդիկ են, որ կարող են խռովել
ընկերներից, մարդկանցից, կեանքից», ասում է Փամպուքեանը:
Հիմնադրման օրուանից՝ 1890ից, Հ.Յ.Դ.ն նախանձախնդիր է եղել իր արխիւները
պահելու հարցում: Սկզբնական շրջանում, մինչեւ Ա. Աշխարհամարտի աւարտը, այդ
արխիւը Ժընեւում էր, որտեղ էր «Դրօշակ»ի խմբագրութիւնն ու Արեւմտեան
Բիւրօն: Ապա արխիւը տեղափոխուեց Փարիզ՝ Բիւրոյի հետ միասին: Յետագայում
դրանք տեղափոխուեցին Բոստոն՝ «Հայրենիք» ամսագրի (**) խմբագրատուն: 1915ից
մինչեւ 1921թթ. արխիւը գրեթէ ամբողջութեամբ բացակայում է: Դրանք մասամբ
կարելի է գտնել Հայաստանի պետական արխիւում: 1914-1915թթ. փաստաթղթերից շատ
քիչ բան է մնացել, որի պատճառներից մէկը եղել է արխիւի փոխադրութեան
դժուարութիւնը(***):
Փամպուքեանը ոչ միայն վերծանում է յաճախ դժուարընթեռնելի, հարիւր տարի
առաջ գրուած ձեռագիր փաստաթղթերը եւ դասաւորում, այլ՝ իւրաքանչիւր հատորի
համար գրում ամփոփ առաջաբան եւ ամէնից կարեւորը՝ կատարում
ծանօթագրութիւններ: Ամէնից քրտնաջան աշխատանք պահանջող գործը հէնց
ծանօթագրութիւններն են, քանի որ առանց դրանց՝ շատ դժուար կը լինի հասկանալ
եւ վերծանել փաստաթղթերը, դրանցում օգտագործուած ծածկանունները:
Հատորները հրատարակւում են անհատ հայերի բարերարութեամբ: Դրանց շարքում
առաջին հերթին պէտք է նշել Գաբրիէլ եւ Անժէլ Չեմպերճեաններին ու «Փիւնիկ»
հիմնադրամին (այսինքն՝ նոյն Գաբրիէլ Չեմպերճեանին):
Եթէ Հայաստանի որեւէ կառոյց՝ ակադեմական կամ համալսարանական, կուսակցական
կամ պետական, բարեգործական կամ հասարակական, պատրաստ չէ եւ կամ ժամանակ
չունի, ապա Երուանդ Փամպուքեանի հատորները ես պէտք է ներկայացնեմ Հայաստանի
հանրութեանը: Դա պէտք է անեմ միայնակ՝ գնահատելով եւ արժեւորելով Երուանդ
Փամպուքեանի քրտնաջան, դժուար, կեանքի օրեր եւ տեսողութիւն խլող կոթողային
գործը:
«Ազդակ», Հոկտեմբեր 27, 2014
------------------------------------
Ծանօթագրութիւններ՝ «Հայկականք»ի
(*) Վերջերս կայացած հարցազրոյցի մը ընթացքին, Երուանդ Փամպուքեան յայտնած է. «Մեր արխիւները փակ չեն: Անցնող տասնամեակներուն ընթացքին առանձին ուսումնասիրողները օգտուած են անկէ եւ հրատարակութիւններ կատարած։ Դժուարութիւնը այն է, որ մենք անհրաժեշտ պիւտճէն եւ անձնակազմը չունինք այդ արխիւները պէտք եղած ձեւով ներկայացնելու, միւս կողմէ` պէտք է ըսել, որ ասոնք պետութեան մը արխիւները չեն, որ ըստ օրէնքի, քանի մը տարին անգամ մը հրատարակուին: Առասպել է, որ մեր արխիւները փակ կը պահենք» («Ազդակ», Սեպտեմբեր 15, 2014)։
(***) Ճիշդը՝ «Հայրենիք» օրաթերթի (այժմ՝ շաբաթաթերթի) խմբագրատուն։
(*) Վերջերս կայացած հարցազրոյցի մը ընթացքին, Երուանդ Փամպուքեան յայտնած է. «Մեր արխիւները փակ չեն: Անցնող տասնամեակներուն ընթացքին առանձին ուսումնասիրողները օգտուած են անկէ եւ հրատարակութիւններ կատարած։ Դժուարութիւնը այն է, որ մենք անհրաժեշտ պիւտճէն եւ անձնակազմը չունինք այդ արխիւները պէտք եղած ձեւով ներկայացնելու, միւս կողմէ` պէտք է ըսել, որ ասոնք պետութեան մը արխիւները չեն, որ ըստ օրէնքի, քանի մը տարին անգամ մը հրատարակուին: Առասպել է, որ մեր արխիւները փակ կը պահենք» («Ազդակ», Սեպտեմբեր 15, 2014)։
(***) Ճիշդը՝ «Հայրենիք» օրաթերթի (այժմ՝ շաբաթաթերթի) խմբագրատուն։
(**) 1915ի վերաբերող փաստաթուղթերը լոյս տեսած է կուսակցութեան դիւանի օրուան պատասխանատու Երուանդ Խաթանասեանի հրատարակութեամբ՝ «Հայրենիք» ամսագրի 1965-1966ի թիւերուն մէջ։
No comments:
Post a Comment