ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ
Կիպրոսի սրտին վրայ հանգչող
Մելգոնեան կրթական հաստատութիւնը (ՄԿՀ) 2005 թուականէն ի վեր չի
գործեր: Տարբեր առիթներով դպրոցի վերաբացման օրակարգը կը
յայտնուի թէժ քննարկումներու առանցքին, սակայն այդ քննարկումները
չեն անցնիր սոսկ քննադատութիւններու ծիրը: Շատեր մեղաւորներ կը
փնտռեն Մելգոնեան Կրթական Հաստատութեան փակման որոշումը
գործադրող կողմը համարելով գլխաւոր մեղսակից: Ոմանք՝ աւելի
հեռուն երթալով, «դաւադրական» մօտեցումներ կը շարահիւսեն, ըսելով, թէ Մելգոնեանը փակող մարմինը՝ Հայկական Բարեգործական Ընդհանուր Միութիւնն (ՀԲԸՄ) է, որուն տուած որոշումը
դատապարտելի է բոլոր առումներով:
Իր կարգին, ՀԲԸՄ-ը մասնաւորապէս
վերջին երկու տարուան ընթացքին խորհրդաւոր լռութիւն կը պահէ սոյն
հարցին վերաբերեալ:
Խնդիրը այն է, որ Սուրիոյ մէջ
արդէն հինգերորդ տարին ըլլալով շարունակուող արիւնալի
պատերազմը նօսրացուց Միջին Արեւելքի կարեւոր կայան համարուող
հայ գաղութը եւ Հալէպի, Դամասկոսի, Լաթաքիոյ, Քեսապի եւ
Գամիշլիի մէջ ապրող մեր հայրենակիցներուն ջախջախիչ տոկոսը
հեռացաւ այդ շրջաններէն: Արեւմտահայերէնի գոյութիւնը
պահպանելու կոչուած այդ կարեւոր հայ համայնքը այսօր տարբեր
երկիրներու մէջ կը շարունակէ իր կեանքը: Ճիշդ է, որ
սուրիահայերը տակաւին կը շարունակեն կառչած մնալ իրենց
աւանդոյթներուն եւ մշակութային ժառանգութեան, բայց յստակ է նաեւ,
որ բացի Պէյրութէն, անոնք Շուէտի, Փարիզի, Գերմանիոյ եւ նոյնիսկ
Երեւանի մէջ ամէն օր կը հեռանան արեւմտահայերէն լեզուէն: Մեր
լեզուի պահպանութեան պարագան լիւքս հարց մը չէ: Կարեւոր խնդիր է
լեզուի հարցը եւ ընդունելի չեն այն վերագրումները, ըստ որոնց
մենք շատ աւելի առաջնային հարցեր ունինք, քան լեզուի հարցը: Եթէ
համակարգուած օրակարգերու մասին խօսինք, պէտք է յստակօրէն
ընդգծենք, որ Միջին Արեւելքի հայութեան ապագան կրնայ
անորոշութեան մէջ յայտնուիլ:
Տարածաշրջանին մէջ ընթացող
հակամարտութիւնները, նաւթի եւ շահերու բախումներով
պայմանաւորուած ընդհանուր տագնապները կրնան երկարիլ: Ու այդ
իրադրութեան առջեւ շատ հաւանական է, որ Պէյրութը (որ այսօրուան
տուեալներով Միջին Արեւելքի հայութեան հիմնական «ամրոց»ն է)
կրնայ հայաթափումի նոր ալիքի մը հետեւանքով կորսնցնել իր
առաջնային պարիսպ ըլլալու հանգամանքը: Ու հոս է, որ
մտահոգութիւն մը կը ծագի: Ո՞վ պիտի մատակարարէ ամերիկեան
հեռաւոր գաղութներու հիմնարար մարդուժը: Այսինքն ո՞ւր պիտի աճի
ու հասնի Միացեալ Նահանգներու ու տարբեր հեռաւոր գաղութներու
մարդկային այն ներուժը (այն ներուժը, որուն զէնքը՝
արեւմտահայերէնն է), որ պիտի կարողանայ տարիներու
ազդեցութեան տակ ստեղծուած բացը լրացնել: Գաղտնիք ալ չէ, որ
ամերիկեան ցամաքին վրայ հայագիտական պաշարով զինուած բաժինը
բաւարար կամք պիտի չունենայ ապագայի նոր սերունդները ջամբելու
իմաստով: Ու փաստ է նաեւ, որ անցնող գրեթէ յիսուն տարիներուն
ընթացքին նոյն Ամերիկան մէկ հատիկ հայատառ գրող չկրցաւ ծնիլ: Այս
ճշմարտութիւններուն լոյսին տակ վստահաբար պէտք է վերատեսութեան
ենթարկել մեր գործող ամբողջ համակարգը:
Բարեփոխումները պէտք է
կատարուին շատ լուրջ եւ ծրագրուած աշխատանքի շնորհիւ: Ու այս
բոլորը պիտի ըլլայ ընդհանուր համախոհութեան մթնոլորտի մը մէջ,
ուր գերխնդիրը եղած սխալներուն համար մեղաւորներ որոնելը
պիտի չըլլայ:
Այսօր բաւականին այժմէական է
Մելգոնեան վարժարանի վերաբացման օրակարգը: Ու այս խնդրին համար
հարկաւոր է, որ ազգային ամենաբարձր մարմիններէն մինչեւ
ամենէն անզօր համարուած ուժերը միաւորուին եւ նոր ճանապարհներ
գծեն:
Կարեւոր ընելիք ունին
Մելգոնեան վարժարանի շրջանաւարտները, որոնք ցարդ տարբեր
առիթներով կը հաւաքուին ու հաւաքոյթներ կը կատարեն
յիշատակելով վարժարանի հիմնադիր Գրիգոր եւ Կարապետ աղա
Մելգոնեանները, որոնց նուիրաբերած գումարներով եւ տուած ու
շարադրած կտակով Մելգոնեանը 1924 թուականին առաջին անգամ իր
դռները կը բանար ընդունելով արեւտահայոց ուսման ծարաւի
որբուկները: Մելգոնեանցիները խոնարհումով կը յիշատակեն
իրենց դպրոցը հիմնադրող մեծանուն ազգային գործիչները: Անոնք
նոյնպէս կը յիշատակեն Մելգոնեանի բակերէն ու դասարաններէն
անցած հարիւրաւոր վարժապետներն ու սաները, խոնարհ ու հեզ
մայրիկները եւ նուիրուած ու Մելգոնեանի աղբիւրէն ջուր խմած բոլոր
գործիչները:
Այս յիշատակումները սակայն
բաւարար չեն: Անոնք ոչինչ պիտի տան Մելգոնեանի դատին եւ ոչ մէկ
բան պիտի փոխեն այսօրուան իրավիճակէն: Դպրոցը այսօր կը մնայ փակ
ու ան դարձած է անցեալի յիշատակներու տխուր հանդիսավայր մը:
Շրջանաւարտները, նախկին «Մելգոնեանի սաներ»ը, լաւ գիտեն այս
բոլորը, ու գիտեն նաեւ, որ այս իրավիճակէն դուրս գալու համար
«մեզի հարկաւոր են գործեր եւ ոչ խօսքեր»:
Օրեր առաջ, Միացեալ Նահանգներէն
ստացած էի ե-նամակ մը, որուն միջոցաւ բարեկամ մը բաւական «ճոխ»
քննադատական բառերով կարճ յօդուած մը ստորագրելով
պախարակութեան արժանի դարձուցած էր մեր եկեղեցւոյ կարգ մը
սպասարկուները: Յօդուածը ոչ իսկ կարդացի: Վերջին շրջանին
համացանցին մէջ շրջան ընող մեղադրական թոյնով գրուած
բանսարկումները աւելիով կը յոգնեցնեն մարդս:
Յօդուածը աղբարկղին մէջ թափելէ
ետք, այս անգամ ես մեղադրական շեշտով մը պատասխանեցի
յօդուածագիր բարեկամիս, հարց տալով, թէ ի՞նչ օգուտ պիտի տան մեզի
նման սին եւ մերկ մեղադրանքները: Ան արագօրէն կը պատասխանէր,
որ իր գիրը եղած է յանուն մեր ընկերային կեանքի բարելաւման,
շեշտելով նաեւ, որ ամէն բան սկիզբ պիտի առնէ երազով մը:
Ամերիկայի ափերը վայելող
բարեկամս, բացի անկէ, որ կը գրէր պարզապէս իր հոգեմտաւոր պապակը
գոհացնելու համար, կը մոռնար նաեւ, որ նիւթը գրողը պէտք է նոյնպէս
այդ երազին հաւատացող ու երազին համար պայքարող ըլլայ:
Բացի այդ բոլորէն այդ նոյն
բարեկամս պէտք է քաջ գիտնար, որ անիծելու եւ մեղադրելու
փոխարէն, մեզի այսօր ամէն բանէ առաջ հարկաւոր են լուծումներ:
Լուծումներ որոնելու համար հարկաւոր է կամք:
Մեր ապրումներու, անցեալի
գաղթականութենէն դէպի կեանք տանող մեծ ճանապարհին վրայ
Մելգոնեանը ուղեցոյց ու փարոս է:
Ժամանակը հասունցած է, որ
ճիշդ ախտորոշումներ կատարուին եւ այդ մօտեցումները հեռու ըլլան
հրապարակային շոուներ սարքելու ախտէն:
Այդ լուծումները մեզի խթան պիտի դառնան, որպէսզի մեր սիրտն ու հոգին տանջող ու մեզ մտատանջող վէրքերը դարմանուին:
Մելգոնեան վարժարանի վէրքը այդ
տեսակի վէրքերէն է ու մենք հաւաքաբար պարտաւոր ենք դարմանել մեզ
տանջող բոլոր վէրքերը:
* * *
Առաջին
անգամ Մելգոնեան վարժարանի շէնքը տեսայ 1999 թուականի
Նոյեմբերին: Սեւ ու բարձր դարպասները կը բաժնէին աղմկոտ Նիկոսիան
1924 թուականին առաջին անգամ ըլլալով զանգ հնչեցուցած
Մելգոնեան կրթական հաստատութեան (ՄԿՀ) տարածքէն: Տարածքը նաեւ
կը յուշէր, որ Մելգոնեանը միայն քարեղէն ամրոց մը չէր, այլ ոգի էր:
Վարժարանի հիմնական
հրապարակին վրայ կանգնեցուած էին Գրիգոր եւ Կարապետ աղաներուն
կիսանդրիները, որոնք իրենց կեանքի ամբողջ ժառանգութիւնը ի սպաս
դրած էին այդ որբանոց-դպրոցի հաստատման համար: Երկու գլխաւոր
մասնաշէնքերը ականատես եղած էին հայոց գաղթականութիւնը
ապրած հայ որբերուն ապրած ոդիսականը: Դեղին քարերով պատուած
այդ շէնքերուն մէջ արեւմտահայ գրականութեան մեծագոյն դէմքերը
հայերէնի դասապահեր էին վարած: Այդ դասարաններուն մէջ եղած
լոյսը տարբեր տեսակի լոյս էր: Ամէն առաւօտ դասապահի սկիզբին
Մելգոնեանի ոսկի էջերը կերտած գործիչները կը մտնէին դասարան ու
կը կիսէին իրենց փորձը: Առաջին մասնաշէնքի ամենէն ծայրը եղող
սենեակի պատուհանը կը հսկէր խաղադաշտին: Յունաստանէն,
Եգիպտոսէն, Լիբանանէն, Սուրիայէն, Պուլկարիայէն, Ռուսաստանէն
եւ նոյնիսկ հեռաւոր Պրազիլիայէն Նիկոսիա հասած մելգոնեանցի
սաներ միասին կը կիսէին իրենց օրը: Կեանքի մեծ դարբնոց էր
Մելգոնեանի բակը, ուր հազարաւոր մղոններ կտրած աշակերտները
միասին կը բաժնեկցէին իրենց զգացումները, սէրը, թախիծը, կարօտը
մէկ խօսքով՝ կեանքը:
Յակոբ Օշականի հայեացքը կը ծնէր
այդ սենեակներուն ինկող լոյսի եւ շուքի խաղերուն մէջ: Օշական կը
բացակայէր, անոր բարձր գրականութիւն ստեղծելու
նախանձախնդրութիւնը եւ իրաւ գիր մը կերտելու պահանջները կը
զիջէին, բայց անոր ոգին կը մնար անզուգական եւ պարտաւորեցնող
ներկայութիւն:
Մելգոնեանի հարուստ
մատենադարանը եղած էր արեւմտահայ բանաստեղծութեան ամենէն
վաւերական դէմքերէն մէկուն՝ Վահան Թէքէեանի ամենասիրած
«օճախ»ը: Հոն, անոր քայլերուն հետքերը, գիրքերու արանքը
կուտակուած փոշին ու այդ օրերէն մնացած հին բոյրը տեսակ մը նշխարի
տպաւորութիւն կը թողուր:
Այսպէս կը մեծնար մեր սէրը այս դարաւոր ամրոցին հանդէպ:
Ուսումնական 2004-2005
տարեշրջանի աւարտին Մելգոնեան կրթական հաստատութիւնը հրաժեշտ կու
տար իր սաներուն ու անոր զանգերը կը լռէին:
Այդ դպրոցին շուրջ մէկտեղուած լայն
շրջանակներուն համար անհաւատալի էր դպրոցին փակման մասին
որոշումը: Դպրոցի տնօրէնուհին՝ Տիկին Անի
Լաչինեան-Մակարեանը, որ վերջին տարիներուն կարեւոր ճիգ
իրագործած էր տարբեր գաղութներէ նոր աշակերտութիւն հասցնելու
գործին համար, նոյնպէս զարմանքով կ՚ընդունէր դպրոցին փակման
որոշումը:
Հայկական Բարեգործական Ընդհանուր Միութեան համար դպրոցի փակման որոշումը կը տրուէր
մասնաւորապէս նիւթական ծանր եւ անելանելի իրավիճակին համար:
Այս գործօններէն բացի կարեւոր
էր հասկնալ, որ Մելգոնեանի փակումը պէտք է ընդունուէր որպէս
կարեւոր ախտանշան այն վիճակին մասին, որուն հասած է հայկական
սփիւռքը իր տարբեր հատուածներով եւ քաղաքական-գաղափարական
շերտերով: Ու հակառակ իրադրութեան, Սփիւռքը իր լայն
հնարաւորութիւնները չմէկտեղեց Մելգոնեան վարժարանին նման հզօր
լոյսի կեդրոնի մը փակման իրական պատճառները քննելու կամ խնդրին
լուծման համար ելքերու մասին խորհելու:
Մելգոնեան կրթական հաստատութիւնը
դարձաւ վէրք: Վիրաւոր թեմա մը, որ տարբեր հանգամանքներու
ընթացքին կը ներկայացուէր, որպէս թապու նիւթ կամ անլուծելի
թնճուկ: Եւ իրօք ի՞նչ փոխուած է այսօր հարիւր եւ աւելի տարիներ
առաջ եղած դրութենէն:
Այն օրերուն, երբ հայութիւնը
զինք համատեղող, հաւաքող, իր առանցքին վրայ պահող կեդրոն մը
չունէր, յաջողեցաւ տասնեակ վարժարաններ բանալ: Մինչեւ հեռաւոր
Մոսկուա, Վենետիկ, Հռոմ, Նիկոսիա եւ այլուր մենք դպրոց
կառուցեցինք: Այդ վարժարանները լաւագոյնս կատարեցին իրենց
վիճակած պարտականութիւնը: Հասցուցին լուսաւոր սերունդ, անուն
եղող մտաւորականներ ու կրօնական ու աշխարհական գործիչներ:
Ի՞նչն է այսօր, որ մեզ արդէն տասն
ու աւելի տարիներ կը տառապեցնէ, կը մտատանջէ ու կը ստեղծէ լոկ
բարձրաձայն հարցադրումներ ընելու պատճառ եւ առիթ: Այդ
հարցադրումները ոչ մէկ կերպով կրնան լուծումներ բերել մեր
հարցերուն:
Կայ նաեւ այլ տխուր երեւոյթ մը, որ
ճոխ ժողովներ ի կատար ածելու երեւոյթն է: Ժողովներու,
համագումարներու, նիստերու մրցում կայ կարծէք: Բոլոր
միութիւնները անխտիր կ՚ուզեն ժողովներ ընել: Բոլոր
միութիւնները կը խօսին արեւմտահայերէնի նահանջին ու մօտալուտ
մահուան մասին: Բոլոր կազմակերպութիւնները մատնացոյց կ՚ընեն,
որ Հալէպէն հեռացած նոր սերունդը աշխարհի չորս ծագերուն կանգնած
է իր լեզուն կորսնցնելու վտանգին առջեւ : Այդ լեզուն կրնայ
կորսուիլ, նոյնիսկ Երեւանի մայթերուն վրայ, ուր գրեթէ տասը հազար
հաշուող սուրիահայերը չունեցան որեւէ աջակցութիւն
արեւմտահայերէն ջամբող ամէնօրեայ վարժարան մը ստեղծելու:
Աւելի փայլուն չէ իրավիճակը ամերիկեան ափերուն ապրող մեր
համայնքներուն, որոնց վարժարանները եւս կը նահանջեն ու նոյնպէս
յայտնուած են փակուելու վտանգին առաջ:
Այս ընդհանուր պատկերին դիմաց
իրական ելքեր որոնելու համար կարիք կայ համազգային լուրջ եւ
երկարաժամկէտ ծրագիրներու: Ու այնքան ատեն, որ այդ լրջութիւնը
երեւելի չէ մեր տեսադաշտին վրայ, պիտի շարունակուի դպրոցներու
յուղարկաւորութիւնը ամբողջ սփիւռքի մէջ:
Մենք տակաւին չենք հասկցած, որ մեր
ժողովուրդի ոգին պահպանող հիմնական կռուանը հայ դպրոցն է ու կը
շարունակենք անլուրջ մօտեցումներով ու ժամավաճառութեամբ
ազգային գիջութիւն ընելու մեր սովորութիւնը:
Մելգոնեանի հարցը մեր ժողովուրդի մարմնին վրայ գոյացած վէրք է, որ պէտք է անպայման բուժուի:
Այդ վէրքը չի բուժուիր
սիրողական մօտեցումներով: Այդ վէրքը չի բուժուիր փիքնիքներով
եւ դաշտահանդէսներով: Այդ վէրքը չի բուժուիր հազարաւոր
մելգոնեանցիներու աղիողորմ արցունքներով ու լացերով:
Ամենատխուրը այն է, որ
յառաջիկայ Յուլիսին խումբ մը մելգոնեանցիներ նախաձեռնած են
«դաշտահանդէս» կատարել ու այցելել իրենց սիրելի վարժարանը:
Տարբեր ափերէ Նիկոսիա հասնող մելգոնեանցները պիտի գան լսելու
իրենց դպրոցին խլացուցիչ «լռութիւն»ը:
Այդ լռութեան աղմուկը
կ՚աղաղակէ մեր հոգիներուն մէջ: Յակոբ Օշականի եւ Վահան
Թէքէեանի աչքերով տեսնուած բառերուն եւ տողերուն մէջ:
Մելգոնեանի վէրքը կը կոտտայ ու
ժամանակն է, որ բուժումի հանգրուանը ըլլայ արագ՝ նախքան վէրքին
վերջնական սպիացումը եւ մոռացումը:
«Ժամանակ», 27 եւ 28 Մայիս 2016
No comments:
Post a Comment