ՅԱՐՈՒԹԻՒՆ ՔԻՒՐՔՃԵԱՆ
«…Հաւաքական յիշատակումը ունի իր ծիսականացած ձեւը՝ եկեղեցական արարողութիւններ եւ յուշ-երեկոյթներ, որոնք […] հետզհետէ ստանալով քաղաքական ու պահանջատիրական զօրաւոր շեշտադրումներ, մոռացութեան կը մղեն մշակութայինը եւ լեզուայինը՝ Սփիւռքահայութեան սերունդներուն Կարմիր Ցեղասպանութենէն իբր ժառանգութիւն մնացած միակ հարստութիւնը։ Եւ անոնք ալ Սպիտակ Ցեղասպանութեան զոհ կ՚երթան, ընդհանուր խանդավառութեան մթնոլորտին մէջ։ Պայքար կը մղուի Ճանաչումի համար, Հատուցումի համար, մինչ արեւմտահայերէնն ու մշակութային կալուածները մնացած են որբ…։»
Ժ. Չ., «Նոր Յառաջ», 23 Ապրիլ, 2015
Գիտէինք, որ դժուար բան է ազգային լեզուի մը պահպանումը, երբ ազգային պետութիւնը կը բացակայի, կամ երբ հեռու է՝ աշխարհագրական թէ ուրիշ տեսակի հեռաւորութեամբ։
Գիտէինք յատկապէս, որ արեւմտահայերէնը, 1915ի ցեղասպանութեան եւ վերապրողներու աշխարհի չորս ծագեր ցրւումին իբր հետեւանք, վտանգուած է։ Սկսած՝ եւրօ-ամերիկեան մեր համայնքներէն, որոնք կ՚ապրին արեւմտեան «մեծ» մշակոյթներու ծիրին մէջ։ Հոս է որ, շատ կանուխ, Սփիւռքի ծնունդի իսկ օրերէն, հայախօսութեան «նահանջը» ահազանգներու առիթ տուած է, յաճախ աճապարանքով եւ ամենայն կրաւորականութեամբ։
Արդէն գիտէինք բոլո՛րս՝ բոլոր սրտցաւ, մտահոգ հայերը։ Գոնէ ես կը կարծէի, որ գիտէինք...
ԱՐԵՒՄՏԱՀԱՅԵՐԷՆ ԵՒ… ԻՒՆԷՍՔՕ
Բայց երկու տարի առաջ, երբ ԻՒՆԷՍՔՕ-ն «վտանգուած լեզուներու» իր ուսումնասիրութիւններուն վրայ հիմնուած՝ հրատարակեց այդ լեզուներու ցանկերը, մերոնք՝ մամուլ եւ հանրային կարծիք, հակազդեցին տարօրինակ ձեւով. «Արեւմտահայերէնը վտանգուած լեզուներու կարգին է եղեր, ԻՒՆԷՍՔՕ-ն է ըսողը…»։
Ի՞նչ է։ Հաւաստի աղբիւրի՞ մը կը սպասէինք՝ հաւատալու համար մեր սեփական դատումով շատոնց հաստատուած մէկ իրողութեան։ Թէ՞ գիտէինք եւ նախընտրած էինք կրկնելով-կրկնելով՝ ահազանգը վերածել ծէսի...։ Կամ կը պահուըտէի՞նք՝ խոստովանելով մեր անկարողութիւնը՝անխուսափելիին դէմ, ինչպէս կ՚ընէ -կ՚ըսեն- ծանօթ խելօք թռչուն մը։ Կամ՝այդ բոլո՞րը միասին...
Այսպէս կամ այնպէս, տեղեկութիւնը հաղորդուեցաւ գրեթէ առանց որեւէ մեկնաբանութեան՝ որեւէ տեղ։ Եւ խնդիրը հոն ալ մնաց։ Ընդհանուր չէզոքութեան մէջ, որոշ կեցուածքներ ալ կը մատնէին հանդիսաւոր «վկայական» ստացողի զգացում մը, ինծի համար՝պղտոր ու տարօրէն հիւանդագին...։ Իսկ աւելի ետք յայտարարուած նախաձեռնութիւններ, բխող ազգային բարձր ատեաններէ կամ Սփիւռքի լուսանցքին գոյատեւող մասնաւոր հիմնարկներէ, նոյնիսկ եթէ դառնան իրագործում, դժուար թէ կայացնեն հաւաքական գիտակցութեան մը ենթահողը...
Ստիպուած եմ եզրակացնել, վերի ենթադրութիւններս ամփոփելով, որ... չէինք գիտեր, թէ «վտանգուած ենք», կամ գիտէինք՝ չգիտնալու պէս։
Դժուար կը թուի հաւատալ, որ 20ական-30ական, ու մանաւանդ՝ անմիջապէս հետեւող տասնամեակներուն, կարելի չէր այլ կերպ վարուիլ, քան ինչպէս վարուեցանք.- Յաւակնիլ Սփիւռք վարել՝ առանց հիմնաւոր-համապարփակ հեռահար ծրագիրներու, ցրուած ուժերով ու թերի կազմակերպութեամբ։ Լաւագոյն պարագային՝ կիսամիջոցներ միայն տրամադրելով տեսիլքի ու նախաձեռնութեան տէր սակաւաթիւ երէց մշակութային գործիչներու, եւ՝ նորերու մեծ մասի պարագային՝ բաւարարուելով ըլլալ անոնց ստուերը, պարզ շարունակողներ, առանց նոր պայմաններու պատշաճեցման խորքային աշխատանքի։
Բայց փաստօրէն այդ է որ ըրինք։ Լեզուա-մշակութային վերապրումի պայքար կարծեցինք տանիլ խախուտ կիսամիջոցներով, ու ատիկա՝ գաղթական ցրօնքի մը տարածքին, ուր՝ միւս կողմէ՝ յաճախանքի վերածուած էր միտումը, յայտնի կամ ծածուկ, վայրկեան առաջ ձուլուելու «հիւրընկալ» երկիրներու մեծ զանգուածին, անոր «գերադաս» մշակոյթին...
Աղիտալի երկդիմութիւն, աղիտալի հակասութիւն, որ ատակ է եղած, օրին, ընդվզում ու զզուանք առաջացնելու զուսպ հանրային-քաղաքական գործիչի մը մօտ, ինչպիսին էր... Սիմոն Վրացեան, զայն նետելով դուրս՝ առարկայական դիտորդի իր սովորական դիրքերէն.
«…Իսկ մենք շարունակում ենք բեմերից ճառել հայը հայ պահելու մասին։ Թերթերում անվերջ յօդուածներ են լոյս տեսնում...։ Ամէնքը՝ ամէն կողմից կուրծք են ծեծում՝ Հայը հայ պահենք... հայը հայ պահենք... Կեղծաւորներ եւ փարիսեցիներ»։
ԵՐԷԿ ԵՒ… ԱՅՍՕՐ
Ապա, անմիջապէս հարց կրնայ դրուիլ՝ տարբե՞ր է այժմ. երէկի քննադատումը աւելի փայլուն ներկայի՞ մը կը կռթնի։ Կամ՝ անցեալ թերիները կը չքմեղե՞ն ներկայի անբաւարարութիւնները։
Մանաւանդ՝ կրնանք փորձուիլ հարց տալ, թէ վերջին տասնամեակներու Հայ Դատի, ու այսօր՝ Ցեղասպանութեան հարիւրամեակի քաղաքական գործունէութեան յարաճումը, այս ոլորտի կենդանութեան փաստերը՝ հակադեղ չե՞ն հայեցի ապամշակութայնացման նշուած ախտին։
Ոչ ոք թող յոգնի մեզ համոզելու՝ օտարախօս եւ օտարամշակոյթ, բայց «հոգիով հայ» մարդու շողշողուն պատկերով։ Այդպիսի պայծառ բացառութիւններ, փոքրամասնութիւն-խմբակներ կը ճանչնանք, Արեւմուտքի տարածքին ճանչցեր ենք ու ջանացեր ենք ճանչցնել շատո՛նց՝ միջին-արեւելեան մեր գօտիներուն մէջ, ուր նախնական մտայնութիւնը դեռ հայ ինքնութեան նախապայման կը նկատէր հայախօսութիւնը՝ անհատ առ անհատ։ Ոչ ալ հայերէնի եւ հայ մշակոյթի տիրութիւնը կը շփոթենք նախնական, «բնական», տեղական պայմաններու բերմամբ պահպանուած այն հայախօսութեան հետ, որուն անդրադարձ կ՚ըլլայ հոս՝ աւելի վար, եւ որ ո՛չ մէկ ձեւով երաշխիք է «ոգիի հայեցիութեան»։ Բայց խօսքը հոս անհատներու մասին չէ, փոքր թիւի մասին չէ. համայնքի, հաւաքականութեա՛ն մասին է. եւ հաւաքականութեան մը գոյատեւումը կ՚իրականանայ միայն լեզուով ու անով ապրող, արտայայտուող, զարգացող մշակոյթով։
Իսկ այսօր, գիտենք, լեզուա-մշակութային մեր ներկան այլապէս աղիտալի է։ Եւ նոյնիսկ եթէ ատիկա մասամբ հետեւանք է երէկի դասալքութիւններու,- ներկան չի զերծանիր իր պատասխանատուութիւններէն։
Ճիշդ է, Սփիւռքի հետեւող տասնամեակները, մանաւանդ վերջին քառորդ դարը, տեսան հայ վարժարաններու ցանցի մը երկչոտ տարածումը այս երկիրներուն մէջ - յատկապէս Ֆրանսա, Գանատա եւ Միացեալ Նահանգներ (աւելի՝ արեւմտեան ափ)։ Բայց այս շարժումը, որքան ալ՝ դրական, կը հասնի շատ ուշ եւ կը մնայ՝ համեմատութիւններով շատ սահմանափակ։ Ապա մանաւանդ, անիկա կ՚իրականանայ... ի վնաս միջին-արեւելեան համայնքներու, անոնցմէ գրեթէ մնայուն դարձած արտահոսքի շնորհիւ ու միջոցով։
Եւ վերջապէս, նահանջող յետսապահ գունդերու այս պայքարը այսօր շրջապատուած է ու մասամբ կաշկանդուած՝ լեզուա-մշակութային ու կրթական համաշխարհային նորատի՛պ տագնապով մը...։ Նայուածք մը դէպի Արեւմուտք (եւ ոչ միայն՝ դէպի Արեւմուտք), ու կը տեսնենք լսա-տեսողական ու թուանշային «մշակոյթի» հողին մէջ բուսած եւրոպացի, ամերիկացի սերունդները, որոնց մէջ «մայրենի լեզու» գրեթէ չգիտցող, առհասարակ լեզո՛ւ չգիտցող ու անմշակոյթ տարրը որքան կարեւոր համեմատութիւն կը կազմէ։
Տեղածին-բնիկ այս սերունդի կողքին՝ նոյն երկիրներուն մէջ կը տեսնենք դեռ յարաճուն
համրանքով գաղթական (ափրիկեցի, ասիացի թէ այլ) սերունդներու բաբելոն մը, ուր լեզու ուսուցանելու հարկադրանքը մէկ կողմէ կ՚անճրկեցնէ «մեծ» մշակոյթներու պետութիւնները, միւս կողմէ կը մղէ մեթոտաբան մասնագէտներ նորանոր հնարքներով մանկավարժական լուծումներ ստեղծելու։
ԱՐԵՒՄՈՒՏՔ ԵՒ ԱՐԵՒԵԼՔ…
Արեւելեան Սփիւռքի՝ Միջին Արեւելքի մեր համայնքները, վերը նշուեցաւ, նկատուեր են «լեզու պահող, մշակոյթ պահող» համայնքներ։ Այդպիսին ալ եղած են, ճիշդ է։ Բայց ճշմարտութեան աւելի մօտ կ՚ըլլանք, եթէ քաջութիւն ունենանք աւելցնելու, անգամ մը եւս, թէ այդպիսին եղած են շնորհիւ առարկայական պայմաններու, միջին-արեւելեան երկիրներու ընկերա-մշակութային ու կրօնական մասնայատուկ վիճակին կամ կառոյցներուն, առաւելաբար...
Աւելի՛ եւս մօտ՝ կ՚ըլլանք ճշմարտութեան, եթէ նաեւ փնտռենք-գտնենք, որ նպաստաւոր պայմաններ վայելող «անխառն հայախօս» այս շրջաններուն ապրեցուցած հայերէնը այսօր որքա՛ն թերի է իբր մայրենի լեզու, այս բառի բնականոն իմաստով։ Որ՝ շրջաբերող արեւմտահայերէնի աղքատացման ընթացքը աչք ծակող երեւոյթ է այսօր՝ իր գործածման մակարդակներով ու մարզերով.- Խօսակցական լեզու մը՝ աղքատացած ուրոյն, ապրող ասոյթաձեւերէ, զարդարուած տեղական լեզուէ փոխառեալ բառ ու ասոյթներով, իսկ զարգացեալ տարրին մօտ՝ ծանրացած օտար բառ-եզրերով, նոյնպէս փոխառեալ...։ Անխառն խօսուած-գրուած հայերէն մը փաստօրէն դատապարտելով մնալու անընկալելի, անհասկնալի՝ գրեթէ բոլորէն...։
Հիւծումի կիսածածուկ այլ անվիճելի նշաններ՝ «լեզու եւ մշակոյթ պահող» մեր այս համայնքներուն մօտ.- Մայրենի լեզուի ուսուցման որակական տագնապը, ու որակէն առաջ՝ ուսուցիչ մարդուժի՛ իսկ ահազանգային նուազումը. փաստեր՝ որոնք, նաեւ առարկայական ազդակներով պայմանաւոր, բայց սերտօրէն կապուած են նաե՛ւ որակական այս նուազումին։ Դեռ՝ վատուժ, «բրածոյ» հրապարակագրական լեզու-ոճ մը, որ կ՚ողողէ այսօր Սփիւռքի մամուլը մեծ մասամբ։ Ապա՝ ջահակիր գրական նոր սերունդի եւ նոր անուններու բացակայութեամբ՝ գոսացումը գրականութեան երակին։ Ու ասոր հետեւող՝ աստիճանական անէացումը գրականութեան ստեղծագործ լեզուի։
Ահա ահազանգիչ նշանները, որոնք կու գան մեր առջեւ պատկերելու, թէ ինչպէ՛ս լեզու մը՝ ապրող օրկանիզմէ՝ աստիճանաբար կը հիւծի, կը դառնայ մեռեալ լեզու - «գրաբար»...
Մայրենի լեզուն՝ կա՛մ գրեթէ լրիւ կորսուած, կա՛մ կորսնցուցած՝ որակ ու կենսունակութիւն, ինքզինք նորոգելու կարողութիւն...։ Ահա՛ տարբերութիւնը Արեւմուտքի եւ Արեւելքի միջեւ։ Ասկէ անդին՝ հայախօս համայնքներու մասին խօսիլ որքանո՞վ կը համապատասխանէ իրականութեան, ու որքանո՞վ կ՚ըլլայ սոսկ մխիթարիչ պատրանք։ Ա՛լ դժուար չէ որոշել։
Եւ քաղաքական Դատի երեւութապէս կենսունակ գործունէութիւն մը չէ որ պիտի փոխարինէ մեր ազգային-մարդկային ինքնութիւնը, անոր բովանդակութիւնը կայացնելու կոչուած լեզու-մշակոյթ էութիւնը, դարմանէ անոր բացը։ Քաղաքական գիտակցութիւնը դրական գործօն կը դառնայ յօգուտ մեր ինքնութեան՝ միա՛յն եթէ առիթ տայ գիտակցելու լեզուա-մշակութային այդ միջուկի անհրաժեշտութեան, անփոխարինելիութեան. եւ գրգիռ տայ վերադառնալու անոր՝ մշակութային վերահայացումի։ Ատով միանգամայն ապահովելով իր իսկ յարատեւութիւնը։ Այլապէս, քաղաքականը, մանաւանդ եթէ ինքնիրեն վերագրէ ինքնութիւն փոխարինողի խաբուսիկ հանգամանք, կ՚ունենայ կարճաշունչ գոյութիւն։ Աւելի՛ն. արթնցնող գործօնէ՝ կը վերածուի թմրեցուցիչի, ժխտական գործօնի։
ԼԵԶՈՒ-ՄՇԱԿՈՅԹ՝ ՊԱՀՊԱՆԵԼԻ ԵՆ ՄԻԱՅՆ ՈՐԱԿՈՎ…
Արդեօ՞ք աւելի դժուար է լեզուա-մշակութային ինքնութիւն փրկել, քան ազգային-քաղաքական Դատի պայքար տանիլ։ Այդպէս կ՚երեւի...։
Մտահոգիչը այն է, որ արեւմտահայերէնի այս անհետացումը կամ որակազրկումը զուտ լեզուա-մշակութային երեւոյթ չէ։ Անիկա արդէն աւելի դիւրին կ՚ընկալուի, երբ կը տեղադրուի մեր համայնքներու՝ մարդկային հոգե-մտաւոր որակի՛ նուազման երեւոյթին։ Եւ ընդլայնուած այս բացատրութեան մէջ՝ ա՛լ աւելի իրարու կը մօտենան եւրօ-ամերիկեան եւ միջին-արեւելեան տիպի մեր համայնքները, թէ՛ իբր կառոյց ու ընթացք, թէ՛ իբր ապագայի հեռանկար...
Դարձած ենք համայնքներ՝ յաճախ յոգնած կորիզով, կծկուած. պարզ պահպանման ձգտող մշակոյթով։ Եւ՝ այդ կորիզին շատ թոյլ կապուած, կամ անկէ լրիւ խզուած՝ լուսանցային մեծամասնութիւն մը, ներառեալ՝ կարեւոր համեմատութիւն մը թանկագին որակէն...։ Ու ասիկա՝ ամէ՛ն տեղ, Արեւմուտքէն՝ Արեւելք, եթէ զեղչենք աստիճաններ ու տեղային տարբերութիւններ։
Մշակութային կորիզ եւ լուսանցք՝ այսպէս երկուքն ալ կը հակին ծայրագոյն վիճակներու. լուսանցքը՝ ցրուելու, կորիզը՝ կծկուելու, գոցուելու։ Եւ գոց մշակոյթ մը, որ կ՚արգելակէ նորոգումը ե՛ւ մշակոյթին, ե՛ւ զայն դրսեւորող լեզուին, իր կարգին կը դառնայ վնասակար։ Վնասակար՝ ընդհանրապէս, բայց յատկապէս մեզի նման տարասփիւռ, ոչ-պետական հաւաքականութիւններու համար։
Գո՛ց մշակոյթ, որ՝ ուրիշ թերիներու կարգին՝ կը տառապի անատակութենէ ինքզինք մատուցանելու նոր սերունդներուն։ Չունի մանկավարժութիւն։ Լեզուի եւ մշակոյթի փոխանցումը (հոն՝ ուր դեռ կայ դպրոց ու փոխանցում...) կ՚ապրի իբր տաժանելի բեռ ու իմաստազուրկ ծէս, ո՛չ իբր ուրախութեան տօն, իբր հաղորդութի՛ւն...։ Եւ բնականօրէն նաեւ կը վախնայ ինքզինք երիտասարդացնելէ, երիտասարդ ուժերու տեղ տալէ. թերեւս արդարօրէն վախցած՝ անոր անբաւարար որակէն (բայց որո՞ւ մեղքով...), եւ անարդարօրէն վախցած՝ սերնդափոխի բերելիք նորութիւններէն ու նորոգումէն...։
Լա՛ւ գիտենք ողբալ համաշխարհայնացումը, բայց երանի՜ ողբալու փոխարէն գործածէինք քիչ մը արթնութիւն ու կամք՝ անոր կոյս-անտառներու նորանոր պտուղները քաղելու. լեզուի ուսուցման մանկավարժական մեթոտներու հմտանալով՝ չարիքը ի նպաստ մեզի շրջելու - գոնէ մասով մը...։
Այո՛, յայտնօրէն, աւելի դժուար կ՚երեւի լեզուա-մշակութային ինքնութիւն փրկել, քան ազգային-քաղաքական Դատի պայքար տանիլ։ Յօգուտ այս վերջինին՝ ի վիճակի ենք՝ քիչ շատ՝ նորագոյն զէնքեր դարբնելու, գոնէ փոխառութեամբ գործածելու։ Ու հարց է՝ ինչո՞ւ նոյնքան արդիական եւ արդիւնաւէտ զէնքերով ու ոճով չենք յաջողիր տանիլ մեր լեզուա-մշակութային Դատի պայքարը։ Ո՞չ որովհետեւ ասիկա պայքար է… ընդդէմ մեր իսկ միջակութեան, որակային անբաւարարութիւններուն։ Մեր պայքարը՝ մե՛ր դէմ…։
…ԵՒ ԳՈՅԱՏԵՒՄԱՆ ՍԵՓԱԿԱՆ ՈՐՈՇՈՒՄՈՎ
Սփիւռքներու համար, ինչպէս մերինին, այս քրոնիկ, վտանգաւոր կացութենէն փրկութիւնը՝ կարճ խօսքով՝ ա՛յն պիտի ըլլար, որ մշակութային կորիզը ջանար բացուիլ լուսանցքին, ձգտելով զարգանալ, որակ ստեղծել։ Նաեւ՝ բացութեամբ եւ որակով ներգրաւել լուսանցքը, զայն մօտեցնել, յանձնառութեան բերել։ Բացուելով տարածուիլ։
Կորիզի եւ լուսանցքի միջեւ հաւասարակշռութեամբ, մեր մշակոյթը միանգամայն պիտի դրուէր հաւասարակշիռ դիրքի՝ տեղական-շրջանային եւ համաշխարհային մշակութային ոլորտներու հետ։ Եւ պիտի ըլլար շատ աւելի առողջ, պիտի չվախնար առճակատելու՝ տեղական թէ համաշխարհային տիրող մշակոյթներու հետ։ Բազմամշակութայնութեան այս հաւասարակշռութիւններուն հասնիլը միայն կրնար ապահովել մեր գոյատեւումը, մեր առողջ հոլովոյթը՝ իբր ազգային հաւաքականութիւն։
«Բացումի», առճակատումի այսպիսի ընթացք մը մեզ զերծ պիտի պահէր ինչպէս մեկուսացումէ, այնպէս ալ տեղական մշակոյթներու շիլ յարումէ մը, օգնելով գտնելու ճիշդ դեղաչափ՝ զոյգ ուղղութիւններով։ Մեզ պիտի պատուաստէր նաեւ տեղայնացումի փորձութիւններէ, լճացումէ։ Եւ հոս ու հոն աճող սերունդի հատուածները, փոխանակ հեռանալու-ցրուելու, պիտի մօտենային իրարու, անպայման։ Ստեղծելով հարուստ ֆոնտ մը հասարակաց գիծերու, ապահովելով անոր նկարագրային միութիւնը, այլազանութեան մէջ։
Բազմամշակոյթ պատուաստեալ, որակաւոր սերունդի մը աճեցումը դեռ պիտի նշանակէր՝ ե՛ւ Արեւմուտքի մեր համայնքներուն մէջ հայախօսութեան նոր թափ տալ հոգե-մանկավարժական արդի մեթոտներու որդեգրումով, ե՛ւ Արեւելքի համայնքներու մէջ ձգտիլ հայ լեզուի ու մշակոյթի որակաւորման՝ տեղական ու համաշխարհային մշակոյթներու հետ հաշտ գոյակցութեան եւ փոխթափանցումի կրթական ռազմավարութեամբ մը։
Այսպէս է նաեւ, միա՛յն այսպէս, որ քաղաքական Դատ, Ցեղասպանութեան ճանաչում ու հատուցում՝ պիտի ստանան իրենց շօշափելի պարունակը, բառացիօրէ՚ն իմաստաւորուին - երբ իրենց պաշտպանները ազգային լեզուա-մշակութային բովանդակութեամբ կենդանի, մարդկային համայնք դառնան, եւ ոչ քաղաքական բարձրախօսներու սարք մը...
Կը մնայ հարց տալ, թէ հիմա ո՞ւր ենք՝ յարաբերաբար այսպիսի հեռանկարի մը։
Ու մանաւանդ հարց տալ, թէ արեւմտահայերէն ու արեւմտահայ մշակոյթ, եթէ «վտանգուած» են, ինչո՞ւ վտանգուած են։ Ճակատագրի անխախտելի հրամանո՞վ մը, ԻՒՆԷՍՔՕ-ի ախտաճանաչումով ու նախատեսութեա՞մբ,- թէ՞, այդ բոլորէն առաջ ու վեր, իբր հետեւանք մեր սեփական կեցուածքին ու որոշումին - մեր դասալքութեան։
ՍՓԻՒՌՔ ԵՒ ՀԱՅՐԵՆԻՔ...
Կրնայ հարցուիլ.- Հապա՚ Հայաստա՞նը…։ Հոս չե՞նք անտեսեր հարցի Սփիւռք-Հայրենիք կապի հրամայականները։ Չեմ կարծեր։ Մերձեցում եւ գործակցութիւն հայութեան գլխաւոր այս երկու հատուածներուն միջեւ՝ ընդհանրապէս փափաքելի են, ու աւելին՝ անհրաժեշտ։ Բայց հոս՝ խօսքը հոս կը վերաբերի աւանդական Սփիւռքի մշակութային ինքնութեան, այսինքն յատուկ աւանդուած եւ օրը օրին ապրելի, վերստեղծելի արժէքներու համակարգի մը։ Կարճ ըսած՝ գոյութեա՚ն գործընթացի մը՝ որ պարտի ձգտիլ ինքնուրոյնութեան, ինքնաբաւութեան։ Յատկութիւններ՝ որոնք, արդէն անբաւարար, կրնան աւելի եւս արագ ջլատուիլ մեր մէջ, ինչպէս անխուսափելիօրէն կ՚ըլլայ՝ «դուրսէն» կախեալ, «դուրսէն» բարիք սպասող որեւէ հաւաքականութեան մօտ։
Աւելի մասնաւորելով կրթական համակարգին, միշտ ամփոփ՝ պիտի ըսենք, որ Սփիւռքը, իբր կրթական-մանկավարժական յղացք, իր առարկայական կարիքներով՝ հեռու է ու շատ տարբեր՝ Հայաստանի աւանդութիւններէն եւ կիրարկումներէն։
Հասկնալի է, որ խօսքը չի վերաբերիր Հայաստանէն արտագաղթողներու «տնտեսական» նոր Սփիւռքին, որու համար բանաւոր պիտի ըլլար՝ հայրենի իշխանութիւններէն յենարան ակնկալել։ Եւ որու մշակութային կարիքներու հոգը արդէն –ի դէպ- կրնայ լայնօրէն սպառել Երեւանէն տրամադրուելիք ամէն ճիգ…
«Նոր Յառաջ», 16 Մայիս 2015
«Նոր Յառաջ», 16 Մայիս 2015
No comments:
Post a Comment