Այցերու գումար - Total Pageviews - Total de visitas

31.5.14

How Playing With Kinect Could Lead To The Death Of Powerpoint

Freddie Dawson
 
Entrepreneurship can come from all places. And just as Skype launched Estonia into the forefront of technological start-up innovation, a new company based primarily in Armenia hopes to bring the Caucasus start-up scene into the global spot-light.

30.5.14

Vartan Matiossian to Speak on Previously Unknown Participant in Operation Nemesis

Dr. Vartan Matiossian will give a lecture entitled “Code Name Haiko: Discovering the Last Unknown Participant in Talaat Pasha’s Liquidation,” on Thursday, June 5, 2014, at 7:30 p.m., at the National Association for Armenian Studies and Research (NAASR) Center, 395 Concord Ave., Belmont, MA.

29.5.14

Foxman Remarks at Suffolk Not Substitute for Formal Statement

Katie Vanadzin
 
Abraham Foxman’s weekend address at the Suffolk Law School commencement was the subject of considerable controversy for the month leading up to his speech on Saturday. Campaigns were initiated by the National Lawyer’s Guild at Suffolk University as well as by the Armenian Museum of America to urge the University to reconsider its choice of speaker, citing Foxman’s controversial views on the Armenian genocide as well as on the rights of Muslims in America. Foxman, who is outgoing director of the Anti-Defamation League, has come under fire for his organization’s lobbying on behalf of the Turkish government against official recognition of the Armenian genocide on the part of the U.S., as well as the ADL’s series of vague, legalistic statements that attempt to sidestep classifying the Armenian genocide as such.

27.5.14

Մահ բանաստեղծուհի Ալիսիա Կիրակոսեանի

Մայիսի 22-ին Լոս Անջելէսում 78 տարեկանում իր մահկանացուն է կնքել հայ բանաստեղծուհի Ալիսիա Կիրակոսեանը, հաղորդել է Asbarez.com-ը:
Ծնուել է 1936 թ. Արգենտինայի Կորդովա քաղաքում: Կիրակոսեանը բազմաթիվ բանաստեղծական ժողովածուների հեղինակ է (հայերէն եւ իսպաներէն): Նաեւ իսպաներէն է թարգմանել Րաֆֆու «Խենթը»: (*)

26.5.14

Նա տեսել է երեւի արեւային մի վարչապետ

 ՄՀԵՐ ԱՐՇԱԿԵԱՆ

«Մոռանալ ես-ը մենք-ի մէջ»: Յովիկ Աբրահամեանի մասին է: Վերջին զանգի օրը կարդում է բոլոր ձօները բոլոր ղեկավարներին կարդացած դէմքով մի պատանի (*): Չի բացառւում, որ պատանին անգիր գիտի նաեւ «Դեկամերոնը»: Որովհետեւ, ինչպէս իր կարդացած ձօնը, այնպես էլ «Դեկամերոնը» նրա դպրոցական ծրագրում չի եղել: Եւ «Դեկամերոնը», եւ «Ձօն վարչապետին»-ը, ըստ էության էրոտիկ ժանրի գործեր են: Այսինքն, ինչ-որ տեղ մտնել դուրս գալու մասին են: Բացառուած չէ, որ այս ձօնը նախապատրաստել են նախորդ վարչապետի համար նախորդ վերջին զանգի առիթով, բացառված չէ, որ այս ձօնը յիշեալ դպրոցի պարտադիր ասմունքի շրջանակներում է բոլոր վերջին զանգերին կամ վարչապետների բոլոր այցելութիւնների ժամանակ: Բացառված չէ նաեւ, որ այս ձօնը բոլոր պետական պաշտօնեաների համար է մտածուած եղել կամ այն պաշտօնեայի համար, որն առաջինը ոտք կը դնի իրենց դպրոց, որովհետեւ մի տեսակ չափի զգացման դէմ է «այս բոլորն աշխարհում միայն մեր վարչապետին է վայել» տողը: Եթէ, ի հարկէ, այդ ձօնը երեխայի էքսպրոմտ ստեղծագործութիւնը չէ՝ գրուած երկու գիշեր առաջ:

25.5.14

Pope Francis Appoints Boghos Levon Zekiyan as Apostolic Administrator of Armenian Archieparchy of Istanbul

Pope Francis has appointed Archpriest Boghos Levon Zekiyan, emeritus lecturer at the Universita Ca’ Foscari, Venice, as apostolic administrator “sede plena” of the archieparchy of Istanbul of the Armenians, Turkey, elevating him to the dignity of Archbishop, the Vatican Information Service reports.

Լեւոն արք. Զէքիեան՝ Պոլսոյ Հայ Կաթողիկէ Թեմի առաքելական կառավարիչ

Չորեքշաբթի, 21 Մայիսին, Փռանկիսկոս Պապը Լեւոն Պօղոս վրդ. Զէքիեանը նշանակեց Պոլսոյ Հայ Կաթողիկէ արքեպիսկոպոսական թեմի առաքելական կառավարիչ, անոր շնորհելով արքեպիսկոպոսի տիտղոսն ու աստիճանը:

Հայր Լեւոն Զէքիեան. «Շատ կարեւոր է որ ձերբազատինք ընկճուածութենէն, կոտրուած ըլլալու, բեկուած եւ ճզմուած ըլլալու հոգեբանութենէն»



ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ

Այսօրուան արիւնլուայ Մերձաւոր Արեւելքին մէջ, նկատի առնելով Արեւմուտքի վարած քաղաքականութան կարճատես եւ մանաւանդ անձնասպան քաղաքականութիւնը որով հրահրեց իսլամական աշխարհին մէջ ամէնէն կատաղի և մոլեռանդ ոյժերը, Հայր Լեւոն Զէքիեանի համար կարեւորագոյն յոյսը նոյնինքն բարեպաշտ իսլամներն են, որոնք պիտի պայքարին ծայրայեղականներուն դէմ եւ իրենց ժողովուրդին բացատրեն որ անոնց արարքները մեծագոյն մեղանչում են իսլամներու սուրբ գրքին՝ Ղուրանին դէմ:
Հայագէտ եւ աստուածաբան Հայր Լեւոն Զէքիեանը երկար տարիներ վարած է Վենետիկի հայագիտական ամպիոնի վարիչի պաշտօնը: Ան նաեւ Վենեթոյի գիտութեան, գրականութեան եւ արուեստի հիմնարկի թղթակից անդամ է եւ «Պո Արաքս» մշակութային ընկերութեան հիմնադիր անդամ: Խօսակիցս հարիւրէ աւելի գիտական յօդուածներու եւ գիրքերու հեղինակ է: Վերջերս Երեւան այցելած Հայր Լեւոն Զէիքեանի հետ տեղի ունեցած զրոյցին հիմնական նիւթը սեւեռեցաւ Հայոց Ցեղասպանութեան թեմային, այդ խնդրի անցած ճանապարհին ու նաեւ Միջին Արեւելքի հայ գաղութներու այսօրուան խնդիրներուն վրայ: Ահա զրոյցը.

24.5.14

After Years of Denial, ADL National Director Abraham Foxman Recognizes Armenian Genocide

Laura Boghosian
 
After years of equivocation, Anti-Defamation League National Director Abraham Foxman has publicly acknowledged that the Turkish massacres of the Armenian people constituted genocide.
This recognition comes after a seven-year campaign in which the Armenian and Jewish communities, as well as human rights activists and local officials, demanded that the ADL affirm this historical truth.

22.5.14

Ամերիկացի դիւանագէտները կը շարունակեն խօսիլ Ղարաբաղի «7 շրջաններու ազատագրում»ին մասին

Պաքուի մէջ Միացեալ Նահանգներու դեսպան Ռիչըրտ Մոռնինկսթար Մայիս 7էն ի վեր արդէն երրորդ բարձրաստիճան ամերիկացի դիւանագէտն է, որ կը յայտարարէ Լեռնային Ղարաբաղի տագնապի շուտափոյթ լուծման անհրաժեշտութեան մասին: Մինսքի խումբի համանախագահ Ճէյմս Ուորլիքի եւ Երեւանի մէջ Միացեալ Նահանգներու դեսպան Ճոն Հեֆըրնի ծանօթ պնդումներուն յաջորդած է նաեւ Պաքուի մէջ Միացեալ Նահանգներու դիւանագիտական ներկայացուցչութեան ղեկավարին յայտարարութիւնը. «Լեռնային Ղարաբաղին յարող 7 շրջաններու ազատագրումը անվերապահ պայման է եւ կը հանդիսանայ լուծման բաղադրիչներէն մէկը»,- յայտնած է ան «Ազատութիւն» ձայնասփիւռին:

21.5.14

Past the Tipping Point: An Interview with Ara Papian

Nanore Barsoumian
 
In April, I conducted an interview with Ara Papian, former Ambassador of Armenia to Canada (2000-06) and president of the Modus Vivendi Center, at the Armenian Weekly offices in Watertown. A former diplomat, Papian’s perspective is that of a strategist with a long-term vision. During the interview, we discussed the current geopolitical situation in the Caucasus, including Armenia’s decision to join the Russian-led Customs Union, military ties with Russia, U.S.-Armenia relations, the Syrian crisis, the Iranian nuclear negotiations, and relations with Turkey and Azerbaijan.
For Papian, Armenia has recently aligned itself dangerously close to Russia, subject to the whims of its politicians. He believes that Armenia’s independence is contingent on forging strong relations with many key world players. “I see our independence as interdependence on many powers,” he told me. “What I mean is, if we become dependent only on one power—like Russia or the U.S.—we will really become dependent on them. If we depend on many players—China, Russia, the West, and so on—we will be more or less independent.”

19.5.14

One of 38 People Who Speaks Urartian in Van

Mehmet Kuşman, 74, is one of the 38 people in the world who can speak, write and read the Urartian language.
Kuşman has served for 40 years as the watchman of Çavuştepe Castle, an Urartian castle in the eastern province of Van’s Gürpınar district. He still voluntarily keeps watch on the castle. He gives information about the castle and the Urartians to visitors.
Kuşman was given a residence permit from the U.S. to teach the Urartian there and has also received proposals from Japan, but did not accept these proposals because he could not leave the castle, to which he is loyal.

16.5.14

Unraveling the Mysteries of Early Armenian Books

Florence Avakian
 
It was an evening of revealing finds in early Armenian religious books on Wednesday evening April 9, 2014, as Morgan Library and Museum art historian Dr. Sylvie Merian unearthed beautiful woodcut illustrations, modeled after 17th-century European prints. Many of these rare masterpieces are found in the book collection of the Krikor and Clara Zohrab Information Center of the Eastern Diocese of the Armenian Church of America.

15.5.14

Support the Sultan… and Damn the Armenians

Jirair Tutunjian


England and the Ottomans had diplomatic relations as early as during the reign of Queen Elizabeth I in late 16th century. Although the Continent was threatened by the Ottomans, the English retained amicable diplomatic relations with the Sublime Porte. Relations between London and Istanbul became warmer at the beginning of the 19th century when Britain began to perceive the Russians as a threat. To ‘contain’ Russia during the Great Game, Britain supported the declining Ottomans and reversed the gains Russia had made in the Caucasus and in Eastern Europe. The climax of the support was the notorious (for Armenians and Russians) Congress of Vienna (*) which nullified concessions the Ottomans had made to Russia at San Stafano.

13.5.14

Armenian Cultural Foundation Releases Second Edition of Orphan Rug Book

On April 29, the Armenian Cultural Foundation (ACF) in Arlington, Massachussetts announced the release of the second edition of Dr. Hagop Martin Deranian’s book, President Calvin Coolidge and the Armenian Orphan Rug. When this little volume first appeared in the fall of 2013, plans were well underway for an exhibition of the Ghazir rug, also known as the Coolidge rug, under the auspices of the Smithsonian Institution in Washington, D.C., in collaboration with the Armenian Cultural Foundation and the Armenian Rugs Society.

12.5.14

Erdoğan’s Condolences: Too Little, Too Late within a Steadily Changing Context

Ara Sanjian
 
After the Islamist Justice and Development Party (Adalet ve Kalkınma Partisi or AKP) started governing Turkey in 2002, a number of Turkey watchers privately told their Armenian friends to expect a different approach from this new political elite regarding Ankara’s official position on the Armenian Genocide of 1915. They argued that the Young Turks, who executed the genocide, were positivists, nationalists, and social-Darwinists, not Islamists. Mustafa Kemal (Atatürk), the founder of the Turkish Republic, which replaced the Ottoman Empire, had himself been a Young Turk. When, in 1919, he embarked upon his nationalist struggle against the victorious World War I Allies, Greeks and Armenians, many former Young Turks joined him because remaining loyal to the Ottoman sultan could have led to their arrest, trial, and conviction for involvement in the genocide. The modern Turkish nation-state, which Atatürk built, could not have been achieved had Armenians and Greeks continued to live in large numbers in eastern Turkey. For Young Turks-cum-Kemalists, recognizing Ottoman Turkish government responsibility in effecting the Armenian Genocide would be tantamount to accepting that many of the founders of their cherished republic were implicated in one of the twentieth century’s bloodiest episodes. The ideological predecessors of the Islamists, conversely, were not in power in 1915. The Islamists do not idealize Atatürk’s republic. It would be easier for them to come to terms with this painful chapter and thus end the ongoing antagonism with Armenians.

11.5.14

Waiting for Perincek

Vartan Matiossian

On March 11, 2014, Switzerland appealed the ruling of the European Court of Human Rights (ECHR) in the case Perincek v. Switzerland (27510/08), which had set a very troubling and controversial precedent of freedom of expression. On December 17, 2013, the ruling had overturned the conviction of Turkish politician Doğu Perinçek in 2007 by a Swiss police court, upheld by two other courts, for stating that the Armenian genocide was an “international lie” in a number of conferences held in Switzerland in 2005. We are still waiting for the response to the appeal from the Great Chamber of the ECHR.

10.5.14

Առանց գումարի, գաղափարների ու ծրագրերի

ՅԱՍՄԻԿ ՅԱՐՈՒԹԻՒՆԵԱՆ

Այսպէս են մշակութային ոլորտում պատրաստւում ցեղասպանութեան 100-ամեայ տարելիցին

Տպաւորութիւնն այնպիսին է որ երկրի բոլոր գերատեսչութիւններն ու պատկան մարմինները մոռացել են, որ 2015թ. Ցեղասպանութեան 100-ամեայ տարելիցն է: Ձեւաւորուած պետական յանձնաժողովի աշխատանքը, մեղմ ասած, արդիւնաւէտ չէ եւ շատ դանդաղ քայլերով է առաջ շարժւում: Գրեթէ ոչինչ չի արւում նաեւ քարոզչութեան եւ տեղեկատուութեան առումով: Եթէ տարիներ առաջ թուրքերը 2015թ. ապրիլի 24-ը անուանում էին «հայկական ցունամի», այսօրուայ հայաստանեան նախապատրաստական աշխատանքներից տեղական սիւք կամ զեփիւռ էլ չի կարելի սպասել: Ինչպէս մի շարք հարցերում, այստեղ նոյնպէս նախարարներն ու պաշտօնեաներն աչքի են ընկնում շռայլ խօսքերով, խոստումներով եւ հաւաստիացումներով, որոնք չեն իրականանում: Տարիներ շարունակ Մշակոյթի նախարարութիւնն ու Ազգային Կինոկենտրոնը յայտարարում են, որ հարիւրամեայ տարելիցին ընդառաջ պէտք է ֆիլմեր նկարահանուեն, որոնք համաշխարհային հանրութեանը կը պատմեն 20-րդ դարի առաջին ցեղասպանութեան մասին: Խոստումներըՙ խոստում, սակայն դրանց ընթացքի, աշխատանքների անցկացման եւ անգամ ծրագրերի մասին առայժմ որեւէ տեղեկատուութիւն չկայ: Հարցին` ի՞նչ է արւում 100-ամեայ տարելիցին ընդառաջ, պատասխանը մէկն է` առայժմ ընթանում են քննարկումներ: Քննարկումը՝ քննարկում, սակայն ընդամէնը 11 ամիս է մնացել աշխարհին Հայոց Ցեղասպանութեան մասին որեւէ լուրջ գործ ներկայացնելու համար: Տարելիցն, անշուշտ, չպէտք է լինի վերջակէտ, սակայն ոչինչ չանելն է ճիշտ չէ: Անկեղծ ասած, դժուար է որեւէ գործնական քայլ ակնկալել մեր դանդաղաշարժ Մշակոյթի նախարարութիւնից, բայց ամէն դէպքում, դա այն գերատեսչութիւնն է, որը որոշումներ է կայացնում, գումարները նոյնպէս նա է տնօրինում: Հետեւաբար սլաքն էլ պէտք է ուղղուի հէնց նրան:

9.5.14

Hamazkayin Announces Winners of 2014 Tölölyan Prize


The Hamazkayin Armenian Educational and Cultural Society of the Eastern United States announced the winners of the second Minas and Kohar Tölölyan Prize in Contemporary Literature. Aida Zilelian was chosen for her work, The Legacy of Lost Things, and Arto Payaslian (Vaun) was chosen for his collection of poetry, entitled Isinglass.

Խորհրդաժողով Պոլսոյ մէջ՝ Ա. Աշխարհամարտը վերատեսութեան ենթարկելու թեմայով

Ապրիլ 9էն 14, Պատմութեան Հիմնարկի եւ Պոլսոյ «Օրիան Հիմնարկ»ի նախաձեռնութեամբ տեղի ունեցած է «Օսմանեան ճակատին վրայ նորութիւն մը. Ա. Աշխարհամարտը (1914-1918) ենթարկել վերատեսութեան» թեմայով խորհրդաժողով մը, «Պիլկի» համալսարանի «Սանթրալիսթանպուլ» համալիրէն ներս։ Ելոյթներուն եւ զեկոյցներուն ընդմէջէն դար մը անց բազմակողմանի արժեւորման հունին մէջ դրուած է Ա. Աշխարհամարտը, որ մարդկային պատմութեան մէջ իրապէս բնորոշած է անկիւնադարձ մը։ Հեղինակաւոր գիտնականներ շահեկան դիտարկումներու լոյսին տակ պատասխաններ կ՚որոնեն այս մասին բազում հարցադրումներու, որոնք միշտ կը պահպանեն իրենց այժմէականութիւնը։ Գիտական նիստերուն ընթացքին ելոյթներ ունեցած են նաեւ շարք մը հայ պատմաբաններ եւ արծարծուած են հայոց վերաբերեալ նիւթեր։

8.5.14

"Genocide" Does Not Describe The Armenian Experience

Jano Boghosian



The Armenian experience is as common as it is unique. Armenian history is a part of human history, thus the Armenian experience must be remembered as a significant part of the human experience. To fully comprehend the historiography of the Armenian experience requires the examination of the events leading up to 1915, not in a vacuum, but, in the context of world history. This article is meant to analyze the legacies that transcend past the survivors into our collective consciousness.

7.5.14

One of the World's Top 10 Wines: Made in Armenia

Marine Martirosyan

Zorik Gharibian, an Armenian living in Italy, made a life-changing decision in 1998: instead of growing grapes and producing wine in Tuscany, he decided to buy land in the village of Rind in Armenia's Vayots Dzor Province to produce wine and launch his winery, Zorah, here. For 10 years he researched grape varieties native to Armenia, and these are the varieties he wants to bring to the world stage. One of Zorah's wines, the Karasi Areni Noir, even caught the attention of a Bloomberg author, who included it in her list of top 10 wines of 2012.

6.5.14

"Dear Armen": Audience-Immersive Theater Experience Will Be Premiered in New York on May 7

Dear Armen (www.deararmen.com), an audience-immersive theater experience starring Kamee Abrahamian and D. Lee Williams Boudakian, will be premiered in New York on May 7 at Alwan for the Arts (16 Beaver Street, Manhattan).

5.5.14

Միկոյեանի արձանը որպէս յիշեցում

ՆՈՒՆԷ ՀԱԽՎԵՐԴԵԱՆ

Երեւանի քաղաքապետարանը Ապրիլի 30-ի նիստում որոշում է ընդունել տեղադրել Անաստաս Միկոյեանի արձանը: Որոշման մէջ նշուած է, որ այս գաղափարի հիմքը «Հայաստանի Հանրապետութիւնում պետական եւ հասարակական նշանաւոր գործիչներին նուիրուած յուշարձանների իրականացման կարգն է»:

Արա Սանճեան. Արձանները չեն լուծեր պատմութեան «սպիտակ բիծեր»ը

ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ 


«Խորհրդային Միութեան ստալինեան ժամանակաշրջանը մեկնաբանելը շատ բարդ է այդ օրերը անձամբ չապրած ուսումնասիրողներու համար։ Նոյնիսկ մեզի հասած պետական կամ կուսակցական փաստաթուղթերը բաւարար չեն զանոնք ծնունդ տուած հանգամանքները լրիւ հասկնալու համար։ Պետական բարձրագոյն այրերն անգամ մշտապէս կ’ապրէին մէկ վայրկեանէն միւսը իբրեւ ժողովուրդի թշնամի պիտակուելու եւ իրենց կեանքը կորսնցնելու վտանգին տակ։ Ատոր համար իրենց խօսքերն ու գրութիւնները, իրենց ստորագրած փաստաթուղթերը միշտ չէ, որ հարազատօրէն կ’արտայայտեն իրենց ներքին համոզումները»: ԽՍՀՄ-ի պատմութեան 1928-1953 տարիները այս բառերով կը բնորոշէ ԱՄՆ-ի մէջ Միշիկընի համալսարանի Տիրպորն քաղաքի մասնաճիւղի պատմութեան դասախօսներէն դոկտ. Արա Սանճեանը: Մէկ կիսամեակի վրայ երկարող Խորհրդային Հայաստանի մանրամասն պատմութիւնը մաս կը կազմէ իր դասաւանդած առարկայացանկին։

4.5.14

The Politics of Genocide

Jonathan Kay

Spring is a season for black memories. April 24 marked the beginning of the Armenian Genocide in 1915. April 27 was Yom HaShoah, a day for Holocaust remembrance. The Rwandan Genocide, in which Hutu extremists slaughtered 800,000 Tutsis and moderate Hutus, took place from April 7 to July 1994, a 100-day spasm of extermination that generated an average of 8,000 victims, or one whole Srebrenica massacre, every single day.

Turkey Must Accept the Truth about the Armenian Genocide

Jonathan Kay
Though almost a century has passed since the beginning of the Armenian Genocide on April 24, 1915, it is important that we continue to mark its occurrence — especially because there are still some in the world who imagine that this was not truly an epic crime against humanity, but merely an inhumane but unintended side effect of World War I.

3.5.14

Էրտողանի «քաջ քայլը»


ՎԱՐԴԱՆ ՄԱՏԹԷՈՍԵԱՆ
 
Երեքշաբթի, Ապրիլ 29ին, Թուրքիոյ վարչապետ Ռէճէփ Թայիփ Էրտողան ելոյթ ունեցած է իր կուսակցութեան խորհրդարանական խմբակցութեան առջեւ։ Անդրադառնալով Ապրիլ 23ին իր յայտարարութեան, ան յայտնած է. «Կը յուսամ, որ թէ՛ Հայաստանի պետութիւնը, թէ՛ հայկական Սփիւռքը կը տեսնէ մեր այս քաջ քայլը։ Նոյն քաջ ու համարձակ վարմունքը յուսանք կը տեսնենք նաեւ իրենցմէ։ Մենք կ՚ուզենք ապագայ մը ստեղծել ոչ թէ անցեալի ցաւերուն, ցաւալի յիշատակներուն վրայ, այլ՝ յոյսի, խաղաղութեան, բարեկամութեան ու զօրակցութեան հիման վրայ։ (...) Առերեսուեցանք եւ պիտի առերեսուինք բոլոր դէպքերուն հետ։ Ահաւասիկ, առերեսուեցանք Տէրսիմի դէպքին հետ» («Ժամանակ», 30 Ապրիլ 2014)։

2.5.14

Digitizing Knowledge: Jose Tahta’s Vision and Armenia’s National Library

A building might amaze an observer, but a book can inspire the world. When nothing but a column remains from that building, the ideas from a book continue to teach and shape the future. If they’re preserved, that is.
From the monasteries of the Mekhitarists to the printers of Calcutta, to the writers of Shushi, Constantinople, Tiflis, and Yerevan, the corpus of Armenian literature is vast – and old. Although there are libraries in many of these places and beyond, the main repository for Armenian texts is in Armenia.
The National Library of Armenia is a mammoth institution. It contains millions of volumes that are a record of every part of Armenian history, as well as the history of other peoples.

1.5.14

«Մեր եկեղեցին դարձել է մի հիմնարկ, որտեղ քահանան պաշտօնեայ է, եպիսկոպոսը՝ ֆիլիալի տնօրէն, կաթողիկոսն էլ՝ գլխաւոր տնօրէն»

 ՔՐԻՍՏԻՆԷ ԱՂԱԼԱՐԵԱՆ

Կարգալոյծ է հռչակուել Ռուսաստանի եւ Նոր Նախիջեւանի հայոց թեմի քահանայ Տ. Մարտիրոս Բէրբէրեանը եկեղեցականին անյարիր ընթացքի համար: Սակայն Տ. Մարտիրոս Բէրբէրեանը «Հետք»ի հետ զրոյցում նշում է, որ իրեն ապօրինի են կարգալոյծ արել, եւ ինքը Տէր Հայր է մնալու մինչեւ վերջ:

-Ի՞նչ «յանցանք» էք գործել, որ համարուել է «եկեղեցականին անյարիր ընթացք» եւ Ձեզ կարգալոյծ են արել:
-Ես 14 տարի է` քահանայ եմ Մոսկուայում եւ ծնունդով Բէյրութից եմ: 1992 թ.  հաստատուեցի Մոսկուայում, բայց դեռ քահանայ չէի: 2000 թ. թեմի նախկին առաջնորդն ինձ կանչեց, ասաց` քահանայի պէտք ունինք  եւ ձեռնադրեց ինձ` ժողովրդի փափաքին ընդառաջելով: Եւ ես 2000 թ.-ից անարծաթ քահանայութիւն եմ անում, այսինքն` ես եկեղեցուց փող չեմ վերցնում, եկեղեցում չեմ ապրում: Եղբօրս հետ ունենք գործ, եւ այդ գործից ես իմ ընտանիքի, տան ապրուստը հոգում եմ, եկեղեցուց ընդհանրապէս ոչ մի կոպեկ փող չեմ վերցնում, ոչ էլ վերցրել եմ. սա իմ սկզբունքը եւ իմ պայմանն է եղել նախկին առաջնորդի հետ: