Այցերու գումար - Total Pageviews - Total de visitas

30.11.13

One Day in Yerevan: A Dark, but Colorful "Vernissage"

Sako Arian
 
The Vernissage Market is that tiny part right in the heart of Yerevan where one can find a collection of books, gifts, silver, and Armenian souvenirs. This is where I first meet the prose writer Levon Djavakhyan. “Vernissage was mainly set up during Armenia’s years of transition,” he tells me, “when people were forced to bring their belongings and sell them at accessible prices to make a living.”
Melik Arsinyan makes a living selling plates, Armenian-style hats, and canvases painted by his friends to make a living. He welcomes all with a smile, and dispells the idea that Yerevan residents are a sullen lot who do not know how to smile. He is not disappointed with the business he does, and compliments his wife. “I am very thankful to the people from the diaspora,” he exclaims when shaking my hand. “They are very pleasant. They come and make their purchases. We are very happy.” He then adds a loud, “Long live our nation!”

29.11.13

Turquía mon amour

Garabed Arakelián

Uruguay-Turquía

Por segunda vez en el correr del presente año (2013) el Ministro de Transporte del Uruguay, Enrique Pintado, realiza una visita oficial a Turquía. La primera tuvo lugar a comienzos del mes de mayo y es el antecedente de este viaje que emprendió el pasado domingo 24 de noviembre, acompañado por el Subsecretario del Ministerio de Turismo, Dr. Antonio Carámbula, y un representante del Grupo Eurnekian que administra en Uruguay el Aeropuerto Internacional de Carrasco, al igual que otros muchos aeropuertos en el resto del planeta.

28.11.13

Սա ինչ թարախ է, որ չի պայթում

ԱՇԽԷՆ ՔԷՇԻՇԵԱՆ
Իմ զրուցակիցն է բանասէր, պատմաբան, գեղարուեստագէտ, թարգմանիչ, Հայաստանի Հանրապետութեան քաղաքացի Արծուի Բախչինեանը:

- Արծուի, եկ ամփոփենք տարին` կանգնած ենք Մաքսային Միութեանը միանալու շեմին, նորից ակցիաներ, բողոքներ, բռնկուող ու մարող յեղափոխութիւններ, արտագաղթող մարդկանց թուի աճ, նաեւ հոգեբանական է՛լ աւելի մեծ անկում` Վարդան Պետրոսեանին անուանեցին «դեռասան» ու կալանաւորեցին: Տարին տխո՞ւր ենք աւարտում...
- Ի հարկէ տխուր, աւելի ճիշդ` մտահոգ, քանի որ անդունդը, որի մէջ արդէն իսկ յայտնուել ենք, աւելի ու աւելի անտանելի է դառնում: Քո նշած բոլոր այդ երեւոյթները (որի շղթան, ցաւօք, կարելի է շատ երկարացնել) լրջագոյն պատճառներ են, որ 2013 թուականին Հայաստանի Հանրապետութեան քաղաքացին ապահով յորջորջուող իր երկրում իրեն կրկին զգայ կարիքի մէջ, անզօր, խաբուած, չպաշտպանուած եւ չունենայ նորմալ կեանքի յոյս ու հեռանկար:

27.11.13

Թուրքիան 100ամեակի նախօրեակին. հարցազրոյց Պոլսոյ «Ժամանակ» թերթի խմբագրապետ Արա Գօչունեանի հետ

ԺԻՐԱՅՐ ՉՈԼԱՔԵԱՆ


Հարցում - Կարելի՞ է պարզաբանել ընդհանրապէս թրքահայութեան եւ մասնաւորաբար Պոլսոյ հայերու ապրած ներկայ վիճակը Թուրքիոյ կառավարութեան հետ փոխ-յարաբերութիւններու առումով։ Ինչպէս գիտենք, կան քանի մը բնագաւառներ ինչպէս՝ կալուածներու վերադարձի հարցը, Ցեղասպանութեան ճանաչման գծով թուրք հասարակութեան եւ ի մասնաւորի նոր մտաւորականութեան նոր մօտեցումները, գաւառներու մէջ քիւրտերու հետ զարգացումները՝ յատկապէս Տիգրանակերտի շրջանի պարագան, եւայլն։ Կ՚ուզէինք նշեալ նիւթերու շուրջ այժմու իրավիճակին յստակ պատկերը ունենալ։
Արա Գօչունեան - Այո, հարցադրումները շատ են։ Կալուածներու խնդիրը աւելի քան տասը տարուան գործընթացի անցեալ ունի, գիտէք, իրադարձութիւնները երբեմն գետի նման կը վարարին եւ յետոյ կը հանդարտին, սակայն կը մնայ շարունակականութիւնը, իսկ ներկայ հանգրուանի մեկնակէտը պայմանաւորուած է Թուրքիոյ Եւրոպական Միութեան անդամակցութեան գործընթացով։ Երբ Թուրքիա Եւրոմիութեան անդամակցելու թեկնածու ճանչցուեցաւ, երկրին մէջ սկսաւ բազմակողմանի բարեփոխումներու գործընթաց մը, որ իր հետ բերաւ նաեւ զանազան օրէնսդրական կարգադրութիւններ՝ ոչ-իսլամ փոքրամասնութիւններուն համար, որոնք ունէին տասնեակ տարիներու ընթացքին կուտակուած խնդիրներ։

26.11.13

Armenian Studies Officially Accepted in Salzburg University (Austria)

Professor Jasmine Dum-Tragut from Salzburg University has recently informed that, starting from the academic year 2013-2014, the Center for the Studies of the Christian East in Salzburg has been officially accepted and opened as University Research Center for the Studies of the Christian East. The Department of Armenian Studies is now officially part of Salzburg University and, for the first time in the history of Austria, Armenian Studies becomes an accepted field of research and studies.

24.11.13

"Lost and Found": Exhibit of Pinajian Discovery Forthcoming in New York

St. Illuminator’s Armenian Apostolic Cathedral of New York has announced a special exhibition drawn from the extraordinary discovery of paintings by Arthur Pinajian. Pinajian was a virtual hermit whose life’s work had been relegated to the garbage but rescued just in time. Art historians nationwide are still expressing astonishment that works of such caliber could have remained completely unknown.

Քարէն Եփփէի մասին գիրք Դանիոյ մէջ


Նոյեմբերի 6-ին Դանիոյ Հայաստանի դեսպանատան մէջ տեղի ունեցաւ դանիացի գրող Քէյթ Ղոյստայի «Քարէն Եփփէն եւ հայ ժողովուրդը. կեանք մը, կանչ մը» վերնագրով դանիերէն գիրքին շնորհանդէսը, որուն ներկայ էին հայ համայնքին ներկայացուցիչներ եւ դանիացի մտաւորականներ:

23.11.13

A Wake-Up Call for Armenia and the Diaspora

Houri Mayissian
Two weeks ago a few hundred Armenian citizens and activists heeded to Shant Harutyunyan’s call for revolution. Armed with homemade explosives, batons, and rocks they started marching toward the Presidential Palace, clashing with police on the way. Harutyunyan and several of his followers were arrested and remain in jail.
They say the road to hell is paved with good intentions. Harutyunyan had justified his call for revolution by the need to “protect dignified life.” However, in the barrage of information that has since emerged, two alarming facts stand out: Harutyunyan is the leader of a party by the name of Tseghagron and, as he has said himself in an interview, Hitler has been one of the figures who have played a formative role in the development of his ideas.

The "Show" Must Go On?

ՍԱՐՕ ՍԱՐՈՅԵԱՆ
Հայաստանի հանրութեան քաղաքական հասունութեան խնդիրը վաղուց քննարկման առարկայ է: Արդէն բաւական մեծ թիւ են կազմում այն հրապարակումները, որտեղ շօշափւում է քաղաքական գործընթացների նկատմամբ մեր ժողովրդի իռացիոնալ կամ «միֆական» վերաբերմունքը: Դրա վկայութիւնն է նաեւ այն, որ թէ՛ վարչախմբի եւ թէ՛  նրան ընդդիմացող հանրութեան ներկայացուցիչների խօսքում տեղ է գտնում քաղաքական գործընթացները թատերական ներկայացում տեսնելու ցանկութիւնը:

Շանթ Յարութիւնեան եւ . . . Սփիւռքի լռութիւնը

ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ
5  Նոյեմբերին տեղի ունեցած  եւ Երեւանը  ցնցած դէպքին  անդրադարձները արդէն   փոխադրուած են մէկ ուրիշ հարթութիւն: Ինչ որ կատարուեցաւ Երեւանի մէջ, որուն  հետեւանքով տասնեակ քաղաքացիներ արգելափակուեցան, ու ցարդ անոնց 30-ը կը գտնուի «Նուպարաշէն» բանտէն ներս, մտածելու տեղիք պէտք է տայ, որ Հայաստանի քաղաքական կեանքը յայտնուած է նոր ճանապարհի մը առջեւ: Բայց, այնուամենայնիւ,     Շանթ Յարութիւնեանի անհատական  ճիգերով առաջ մղուած այս «յեղափոխութեան փորձ»ը իր մէջ որոշ կարեւոր նախանշաններ կը կրէ: Նոյն Շանթ Յարութիւնեանը այսօր դարձած է քաղաքացիական կազմակերպութիւններու ուշադրութեան  թիւ մէկ խնդիր: Յարութիւնեան ինչ որ կատարեց,  ըրաւ  անհատական ուժերով, ու մինչեւ այս պահը իշխանութիւնները կը փորձեն անոր արարքները վերագրել խուլիկանութեան, անօրէնութեան եւ օրինազանցութեան: Անգամ այդ մեղադրանքներով՝ իշխանութիւնները, ՀՀ Սահմանդրութեան  վրայ հիմնուելով,  կրնան բանտարկութեան պատիժ սահմանել Շանթին ու անոր ընկերակիցներուն:

22.11.13

«Առան, Շիրվան եւ Ադրբեջան». Հայաստանի համար կարեւոր միջազգային հնչեղութեան միջոցառում

ԱՆԻ ՄԱՐԳԱՐԵԱՆ

Օրերս ԵՊՀ Արեւելագիտութեան ֆակուլտետի իրանագիտութեան ամբիոնը կազմակերպել էր «Առան, Շիրվան եւ Ադրբեջան» միջազգային հնչեղութեան գիտաժողով, որին ներկայ էին տարածաշրջանի բնիկ ժողովուրդների` Ադրբեջանում «ազգային փոքրամասնութիւն» բնորոշումը ստացած թալիշների, թաթերի, լեզգիների, աւարների ներկայացուցիչներ: Գիտաժողովին մասնակցում էին արեւմտեան հեղինակաւոր ուսումնական հաստատութիւնների պրոֆեսորներ, տարածաշրջանի բնիկ ժողովուրդների ներկայացուցիչ գիտնականներ եւ ասպիրանտներ: Գիտաժողովի ընթացքը չխաթարեց անգամ էլեկտրաէներգիայի ժամանակաւոր անջատումը:

21.11.13

Վարդան Պետրոսեան՝ քաղաքական հաշիւներու զոհ

Ժ.Չ.
Հայաստանի անկախացումը տնտեսական ճգնաժամի առաջնորդեց երկիրը։ Ղեկավար դասը կը մեղադրէ ազերիները, թուրքերը, ռուսերը, սովետական կարգերը, երկրաշարժը … սակայն ո՛չ մէկ պահու խնդրոյ առարկայ դարձուցած է իր գործելակերպը։ Յաջորդական կառավարական վարչախումբերը, անձնական ու գլանային շահերէ մեկնած՝ կողոպտեցին երկիրը եւ անտանելի դարձուցին անկախութիւնը եւ Արցախեան յաղթանակը գործածեցին ժողովուրդը ստրկացնելու համար։ Այսօր անկախութենէն 22 տարի անց կարելի է առանց վարանումի պնդել, որ Հայաստանի երեք կառավարութիւններու լաւագոյն արտադրութիւնը, մեծագոյն ձեռքբերումը՝ «արտագաղթ» արտադրելը եղած է։ Նախարարական բոլոր կոչերը կը հաստատեն այս կարեւոր արտադրութեան իրականութիւնը՝ հայրենադարձութիւն, ներդրում, նուիրատուութիւն … եւ պէտք է ըսել «նպարավաճառ»ի հաշիւով, լրիւ շահ է.

20.11.13

Հայերէնը՝ պաշտօնական լեզու, ռուսերէնը՝ աշխատանքայի՞ն

Հայաստանի Կրթութեան եւ Գիտութեան նախարար Արմէն Աշոտեանը քանի մը օր առաջ մեկնած էր Ռուսաստանի Դաշնութիւն, ուր հարցազրոյց տուած է «Գոլոս Ռոսիի» ռատիոժամուն։
Հարցազրոյցին նիւթը ռուսերէն լեզուն եղած է: Ահա թե ինչ առաջարկով հանդէս եկած է Ա. Աշոտեանը այդ հաղորդումին ընթացքին.

Language and Loss: Russian Schools in Armenia Raise Concerns

Julia Hakobyan
 

The news on Armenia's accession to the Customs Union, voiced during the September visit of President Serzh Sargsyan to Moscow, has given place to speculations in Armenia, that Moscow will take serious efforts in the promotion of the Russian language in Armenia.        

19.11.13

Նիստի խափանումն ու արտախորհրդարանական միջավայրերը

Դրական միտում կարելի էր նկատել Հայաստանի օրէնսդիր դաշտին մէջ կենսաթոշակային համակարգի մասին բարեփոխումներ բերելու նախաձեռնութիւնները։ Ի վերջոյ սկզբունքով անոնք պէտք է միտուած ըլլային աղքատութեան յաղթահարման փորձերով ժողովրդագրական վիճակագրութիւններու եզրակացուցած տխուր տուեալները բարելաւելու։ Այդպէս չեղաւ սակայն։

«Պարտադիր կուտակային համակարգ». նոր բանավէճ

Հայաստանի Ազգային Ժողովի Նոյեմբեր 15ի նիստը, որուն ընթացքին պիտի քննարկուէր մասնաւորաբար կենսաթոշակներու վերաբերող օրէնքին «պարտադիր կուտակային համակարգ»ի բաժնին մէջ փոփոխութիւններ կատարելու մասին օրինագիծը, անհրաժեշտ մեծամասնութեան բացակայութեան պատճառով տեղի չէ ունեցած։

18.11.13

The Gomidas Institute Publishes the English Translation of Hagop Oshagan's "Remnants"

Hagop Oshagan, one of the greatest Armenian novelists of the twentieth century, was born in Brusa (Anatolia) in 1883 and died in Aleppo (Syria) in 1948. He was the author of a series of groundbreaking novels and short stories, as well as several plays and an extensive production of literary criticism, including his 10-volume Panorama of Western Armenian Literature.

Karabagh Recognition Bill Rejected by the Armenian Parliament

Lusine Musayelian
 
The National Assembly overwhelmingly rejected on Wednesday [November 13, 2013] an opposition bill that would obligate Armenia’s government to formally recognize Nagorno-Karabagh as an independent state.
The opposition Zharangutyun (Heritage) party drafted the bill and put it to the vote three years after the failure of a similar initiative championed by its leader, Raffi Hovannisian.
 

16.11.13

Examining "the Denialist Habitus in Post-Genocidal Turkey"

Varak Ketsemanian

The forced eradication of the Armenians from their homeland in 1915 has generated a unique scholarship that closely examines the genocidal policies from 1915 to 1923. One aspect, however, has remained blurred: the post-genocidal period and the repercussions of the genocide on the remaining Armenian population in Turkey. In this interview with the Armenian Weekly, Talin Suciyan shows the consistency of state policies and internalization of these policies on the level of everyday life by the larger parts of the society. According to Suciyan, the normalization of denial both by the state and the society created a denialist habitus. She also presents tangible examples of how the Armenians had to become part of the denial as there was no other way of existence for them in the public sphere.

15.11.13

The Islamized Armenians and Us

Raffi Bedrosyan
 

In early November, the Hrant Dink Foundation held a conference on “Islamized Armenians” at the Istanbul Bosphorus University, breaking one more taboo in Turkey. Islamized Armenians were hitherto a hidden reality, a secret known by many, but which couldn’t be revealed to anyone, whispered behind closed doors but filed in government intelligence offices, and it finally broke free into the public.
The late Hrant Dink would have been elated to see this conference become a reality, eight years after the first conference on “Armenians during the late Ottoman Empire era and the 1915 events” was held at Istanbul Bilgi University, when protesters hurled insults at the conference participants and government ministers, labeling them as “traitors stabbing Turks in the back.” That conference had also broken a taboo, but Hrant was already a marked man for revealing the identity of the most famous Islamized Armenian—Sabiha Gokcen, Ataturk’s adopted daughter and the first female Turkish combat pilot, who was an Armenian orphan named Hatun Sebilciyan.

White House Urged to Display Armenian Orphan Rug Commemorating Genocide

Richard Simon
In a new twist to efforts to call attention to the Armenian genocide, a group of lawmakers has accused the Obama administration of blocking a Smithsonian display of a rug woven by orphans of the mass killings about a century ago.
The lawmakers have written President Obama urging him to make available the rug, presented in 1925 to President Calvin Coolidge and in storage as part of the White House collection, for exhibition. The bipartisan group includes more than a dozen representatives from California, which has a large Armenian American population.

"Bastards of the Infidels"

Eric Nazarian
 

“Bastards,” “infidels,” “remains of the sword” were the derogatory words directed at Armenian survivors of the genocide in Turkey as well as their offspring. Under this same umbrella was another set of “bastards” who were Christian Armenians forcibly or willingly converted to Islam in the wake of the genocide.
This was one of the many topics covered over the course of three eye-opening days at the Hrant Dink Foundation’s Conference on “Islamized Armenians” on the Bogazici University campus in Istanbul. We heard lectures and panels comprised of international scholars presenting a myriad of oral and academic histories about forcibly Islamized Armenians, as well as the histories of the willingly converted that bridge and divide these communities. The conference was a platform for these unofficial minorities, a sort of “People’s History of Islamized Armenians,” to borrow half of Howard Zinn’s title. This percentage of the Turkish population is the resurfacing “remains of the sword.”

14.11.13

Walking a Mile in Their Shoes

Lucine Kasbarian

On a flight from New York to Cairo a decade ago, I couldn’t help noticing many fashionably dressed Egyptian women. When we touched down, several of them pulled out their chadors and began to cover themselves, as per the local customs.
Conversely, on touching down at Zvartnots airport in Yerevan this summer, I observed native Armenian women on the flight unzipping their duffle bags, slipping off their flat shoes and putting on stiletto heels. As it turned out, this too was a local custom, albeit a very modern one.

13.11.13

Archaeologists Discover Ancient Structures in Dvin Excavations

Artifacts have been found in the medieval capital of Armenia, Dvin, that can shed more light on the region’s ancient history. In a conversation with "Armenpress," the deputy head of the archaeological campaign group, Nyura Hakobyan, summed up the archaeological activities of 2013 and stated that they have been carried out in the western and eastern parts of the Catholicos’ Palace, which dates back to the fifth century AD.

Հնագէտները Դուինի պեղավայրին մէջ եզակի բնակելի թաղամաս ու շինութիւններ բացած են

Միջնադարեան Հայաստանի մայրաքաղաք Դուինի հնավայրի գտածոները` ջնարակուած խեցեղէնը եւ ապակիի որոշ տեսակներ, կրնան չափանմոյշ ըլլալ տարածաշրջանի համար: Հնագիտական արշավախումբին ղեկավարի տեղակալ Նիւրա Յակոբեանը՝ «Արմենպրէս»ի թղթակիցին հետ զրուցելով, ամփոփած է 2013ի պեղաշրջանի աշխատանքը եւ նշած, որ աշխատանքները ընթացած են կեդրոնական թաղամասի` կաթողիկոսական 5-րդ դարու պալատի արեւմտեան եւ արեւելեան հատուածներուն մէջ: «Պեղումներ են իրականացուել նաեւ հարաւային բուրգի շրջանում, կաթողիկոսական պալատի հարաւ-արեւմտեան հատուածում, որի արդիւնքում բացուել է վաղ երկաթի դարաշրջանի թրծման վառարան` երկու օդամուղներով:

12.11.13

Պետական Եկամուտների Կոմիտէի նոր անակնկալը, կամ ինչքան շատ անուադողերի պայթիւն, այնքան մեծ եկամուտ

ՎԱՀԷ ՍԱՐԳՍԵԱՆ
 
Ջաւախքից դէպի Հայաստանի Հանրապետութիւն անցնելիս` Բաւրայի մաքսային կէտի շէնքի պատուհաններին կը տեսնենք հետեւեալ յայտարարութիւնը. «Օգտագործուած անուադողերի ներբերումը ՀՀ արգելւում է»: Այս տողերը կարող էին ուրախացնել իւրաքանչիւր քաղաքացու` կապուած այն հանգամանքի հետ, որ օգտագործուած անուադողերը [used tires] կարող են նպաստել շրջակայ միջավայրի աղտոտմանը: Այդ դէպքում էլ բնական հարց կարող էր առաջանալ` ինչու հէնց միայն անուադողեր, եւ ոչ թէ, օրինակ, պոլիէթիլենային տոպրակներ, պլաստիկ շշեր կամ այլ իրեր:

11.11.13

Dndesian and the Music of the Armenian Hymnal

Elliot Bannister
 
Haig Utidjian inspects the writings that made a nineteenth-century code-breaker the unsung hero of Armenian church music

The speaker at this evening’s event [October 3, 2013, at the Hye Doon], the first of the academic year hosted by the Programme of Armenian Studies in London, was the researcher, choirmaster and conductor Haig Utidjian. At the beginning of this month in Echmiadzin, he informs us, the Bishops’ Synod of the Armenian Church took place for the first time in six centuries. One of the two major topics on the Catholicos’ agenda was his plans to unify the baptism rite across the Armenian Church, using a tenth-century codex as his inspiration. One of the noticeable aspects about this development, Utidjian says, was the sheer absence of hymns in the ceremony. 

10.11.13

Արքմենիկ Նիկողոսեան. «Գրաքննադատի խօսքը երկխօսութեան չի վերածւում»

Կարինէ ԽՈԴԻԿԵԱՆ – Երբ յաճախակի են դառնում «ժամանակակից գրականութիւն չկայ», «կարդալու բան չկայ», «լաւ գրող չկայ», իսկ ոմանք սկսում են մատների վրայ հաշուել, իրենց կարծիքով, իսկական գրողներին, չէ՞ք կարծում, որ թէկուզ չափազանցուած, բայց ինչ-որ տագնապ կայ: Գուցէ ժամանակակից գրականութիւնը իրօ՞ք յայտնուել է հոգեւոր լուսանցքում:

9.11.13

The Perils of Bigotry

Vartan Matiossian

More than two dozen prominent Armenians in the Diaspora (essentially from the United States and Canada) have signed a statement supporting equality and justice for all in Armenia, reported "The Armenian Weekly" on November 1, 2013. Among the signatories are poet Diana Der Hovanessian, filmmaker Atom Egoyan, actor and producer Arsinée Khanjian, musician Serge Tankian, and photographer Scout Tufankjian. This array of Armenian artists, intellectuals and professionals felt moved to release this statement in the light of anti-gay legislation that was recently proposed, and later withdrawn, in Yerevan.

8.11.13

Նամակ «Գրական Թերթ»ի խմբագրութեան

ՎԱՐԴԱՆ ՄԱՏԹԷՈՍԵԱՆ
 
Այս նամակը գրուած է Հայաստանի Գրողներու Միութեան վերջին արտահերթ համագումարէն (Հոկտեմբեր 20) անմիջապէս ետք եւ յանձնուած «Գրական Թերթ»ին՝ առ ի հրատարակութիւն, սակայն մինչեւ օրս մնացած է անտիպ։ Կը հրատարակենք զայն իր ճիշդ ախտաճանաչումներուն եւ դիպուկ արտայայտութիւններուն համար։ Թերեւս պատմական-քաղաքական հիմքերով կարելի է վիճիլ որ «Արցախը, փաստօրէն, Սփիւռք է», բայց եթէ հաշուի առնենք վերջին տարիներուն զարգացած «տեղայնական» անտեղի բանակռիւները՝ «երեւանցի-ղարաբաղցի» եւ նման հարցերու պարագային, այս հաստատումն ալ մտածելու տեղի կու տայ։
Ի դէպ, մենք ալ Երեւան կը գտնուէինք այդ օրերուն եւ սկիզբը մտածեցինք համագումարին ներկայ ըլլալ առ ի հետաքրքրութիւն, բայց, կանխատեսելով տեղի ունենալիք կագ ու կռիւը, որոշեցինք մեր ժամանակը չվատնել։ Մասնակիցներու անձնական վկայութիւնները, նոյն գիշերուան հեռատեսիլի հաղորդումները եւ յաջորդ օրերու լրագրական տեղեկատուութիւնները մեզ համոզեցին, որ մեր որոշումը ճիշդ էր. նախընտրելի էր երեւանեան ոսկի աշունը վայելել եւ Էրեբունիի թանգարանը այցելել, քան թէ սփիւռքահայերու հանդէպ անբարեացակամ ու անհանդուրժելի ելոյթներու ականատես ըլլալ՝ «ընտրազանգուած» ըլլալու կամ «արտասահմանում առօք-փառօք ապրեն ու մեր հարցերը որոշեն» նախնամիտ պատրուակներու լոյսին տակ...։

Hamazkayin Announces 2nd Annual Tölölyan Prize in Contemporary Literature

The Hamazkayin Armenian Educational and Cultural Society of Eastern United States recently began to accept submissions for its second annual Minas and Kohar Tölölyan Prize in Contemporary Literature. This year, two prizes will be awarded—one for Armenian-language submissions and one for English-language submissions. 

7.11.13

Levon Saryan Encounters Shooter at LAX

Tom Vartabedian
 

What started out as a routine flight home turned into a nightmare for Dr. Levon A. Saryan.
The Armenian activist was returning home from Los Angeles International Airport (LAX) over the weekend after visiting his mom when he came face-to-face with a terrorist pointing an assault rifle in his face.
 “You TSA?” barked the shooter.
A petrified Saryan shook his head no, and his life was spared.

6.11.13

Ո՞վ է Հայաստանում խժդժութիւն ուզում

ՄԱՐԻԵՏԱ ԽԱՉԱՏՐԵԱՆ
 

Երէկ, կարելի է ասել, անհասկանալի իրադարձութիւններ տեղի ունեցան Ազատութեան հրապարակում եւ նրան մերձ տարածքում: Մերոնք սկսել են ինչ-որ օտարամուտ տօներ նշել ու ըստ դրանց բովանդակութեան` «լոճուել»: Երէկ նոյնպէս այդ կարգի մի օր էր, որն աշխարհում կոչւում է Անոնիմուսների օր, երբ դէմքերը զանազան դիմակներով ծածկած մարդիկ, եթէ հաւէսները տեղն են լինում, աշխարհի կառավարիչներից արդարութիւն են պահանջում: Չգիտես ինչու այդ տօնի առաջամարտիկը երէկ դարձել էր ոչ անյայտ Շանթ Յարութիւնեանը` մի խումբ կողմնակիցներով երթ անելով Ազատութեան հրապարակից դէպի Մաշտոցի պողոտայ: Մինչեւ երթը` Շանթ Յարութիւնեանն իր խօսքում նշում էր, թէ պէտք է իշխանութիւններից ազատուել, որ երկիրը «դզուի», ընդհանրապէս` այդ կարգի այլ մտքեր էր յայտնում իր ոճով, որը, կարծում ենք, շատերին, այդ թւում` մեր բարձր պաշտօնեաներին անծանօթ չէ, քանի որ Շանթին նրանցից շատերն անձամբ են ճանաչում: Իսկ ժամը 17:00-ի սահմանում սկսուեց երթը: Շ. Յարութիւնեանը մի քանի տասնեակ մարդկանց եւ իր որդու հետ շարժուեց դէպի Մաշտոցի պողոտայ` նաեւ ձեռքներին փայտեր ունենալով, որոնք, ըստ Յարութիւնեանի, պաշտպանական նպատակներով էին վերցրել: Ինչ-որ մի պահ երթի մասնակիցները երբ ցանկացան կտրել Մաշտոցի պողոտան երթեւեկելի մասից, բաւական ստուար ոստիկանները սկսեցին արգելել դա, քաշքշուկ եւ հրհրոց սկսուեց: Այդ ընթացքում պայթուցիկ նիւթեր են շպրտուել ոստիկանների ուղղութեամբ:

"Gasoline" Revolution in Yerevan?

Violence erupted on Mashtots Avenue in Yerevan on Nov. 5 as dozens of protesters clashed with police. The demonstration was sparked by a call for revolution by activist Shant Harutyunyan.
As over a hundred protesters gathered to embark on what police say was an “unauthorized” march to the Presidential Palace, they encountered resistance by law enforcement officials. Some of the activists hurled small gas-filled bottles that exploded upon impact. Others swung wooden batons at officers. Reportedly, up to 200 law-enforcement officials—including Special Forces and SWAT teams—were deployed to the scene. Some 20 activists were arrested, including Harutyunyan, while around ten police officers suffered injuries.

5.11.13

Dozens Detained In Yerevan After "Revolution" Bid

Hovannes Movsisian

A maverick Armenian opposition activist and more than three dozen of his supporters were detained in downtown Yerevan on Tuesday [November 5, 2013] in violent clashes with riot police that followed what he called an attempt to carry out an anti-government “revolution.”

Islamized Armenians in Turkey Represent Age-Long Assimilation Policy

The Islamization of Armenians in Turkey is the product of a long-term and systematic political strategy of assimilating and Turkifying the Armenian community, according to documents from the late Ottoman era, said Taner Akçam, a Turkish-German historian and sociologist, at the Conference on Islamized Armenians held in Istanbul over the weekend, Today’s Zaman reports.

Islamized Armenians: Coming to Grips With a New Reality

Hrant Gadarigian
 
Over the centuries, untold numbers of Christian Armenians have converted to Islam. The vast majority have done so under various degrees of pressure and given the exigencies of the time.
While relatively subtle on occasion, the imperative to convert to a religion mostly regarded as the faith of the “enemy” was often clear-cut – convert or perish.
Over the past decade or so, a new sub-grouping of Armenians, either called Islamized of Muslim Armenians, has come to the fore.

4.11.13

Is This How Our Free and Independent Armenia Should Be?

Michael Mensoian
 
Let’s begin by saying that we are proud to have a free and independent Armenia. That our country has been able to survive a brutal baptism, overcoming the devastating Spitak earthquake in 1988 during the waning days of the Soviet Union and the catastrophic collapse of its economy when the Bolshevik’s socioeconomic experiment in state building self-destructed. It was an experiment that ignored accepted economic principles and the inextinguishable desire and determination of captive ethnic people to maintain their unique cultures. In addition to these significant obstacles, from its very inception Armenia was caught between its dependence on Moscow and its interest in strengthening its relationship with the West.

2.11.13

In Midst of Syrian War, Giant Jesus Statue Arises

Diaa Hadid
 
In the midst of a conflict rife with sectarianism, a giant bronze statue of Jesus has gone up on a Syrian mountain, apparently under cover of a truce among three factions in the country's civil war.
Jesus stands, arms outstretched, on the Cherubim mountain, overlooking a route pilgrims took from Constantinople to Jerusalem in ancient times. The statue is 12.3 meters (40 feet) tall and stands on a base that brings its height to 32 meters (105 feet), organizers of the project estimate.
That the statue made it to Syria and went up without incident on Oct. 14 is remarkable. The project took eight years and was set back by the civil war that followed the March 2011 uprising against President Bashar Assad.

1.11.13

«Նորավանք»ով թելադրուած խոհեր եւ Հոկտեմբեր 27ի յատկանշական թուականը

Ժ.Չ.

Մեր այս թիւով կը ներ­կա­յաց­նենք «Նո­րավանք» Գի­տակրթա­կան հիմ­նադրա­մի հայագիտական կեդ­րո­նէն, Վահ­րամ Հո­վեանի վեր­լուծու­մը Սփիւռքի վե­րաբե­րեալ, վերնագրուած՝ «Հայ­կա­կան Սփիւռքի փո­խակեր­պումը՝ մար­տահրա­ւէր­ներ եւ հնա­րաւո­րու­թիւններ»։
Որ­պէս Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պետու­թեան կա­ռավա­րու­թեան խորհրդա­տու ռազ­մա­վարա­կան գի­տահե­տազօ­տական կեդ­րոն, պէտք է յի­շել որ Սփիւռքի վե­րաբե­րեալ ՀՀ կառավարու­թեան քա­ղաքա­կան կարգ մը վեր­լուծումներն ու որ­դեգրած քա­ղաքա­կան ուղեգիծե­րը, իրենց ար­տա­յայ­տութիւնն ու գոր­ծադրու­թիւնը կը ստա­նան ուղղա­կի նշեալ կեդ­րո­նի ու­սումնա­սիրու­թիւննե­րէն։ «Նոր Յա­ռաջ» ան­ցեալին անդրա­դար­ձած է անոր գործունէու­թեան, ար­տատպած՝ կարգ մը ու­սումնա­սիրու­թիւններ, որոնք հե­տաքրքրա­կան են ու լու­սա­բանող։

Հայկական Սփիւռքի փոխակերպումը. մարտահրաւէրներ եւ հնարաւորութիւններ

ՎԱՀՐԱՄ ՀՈՎԵԱՆ
Ցեղասպանութեան հետեւանք հանդիսացող հայկական սփիւռքը տասնամեակների ընթացքում ենթարկուել է որոշակի փոխակերպման` կապուած նրա ներսում տեղի ունեցող «ժողովրդագրական» տեղաշարժերի հետ: Այդ փոխակերպման ըմբռնումը կարեւոր նշանակութիւն ունի ինչպէս մարտահրաւէրներին դիմագրաւելու, այնպէս էլ ընձեռուած հնարաւորութիւններից առաւելագոյնս օգտուելու տեսանկիւնից: